Prickig hund. Eller haka. Kan hundar få typ.. acne?

Blueberry

Trådstartare
Prickig hund. Eller haka. Kan hundar få typ.. acne? (bilder!)

Billy får prickar ibland.
Runt munnen och hakan. De ser ut som små blåsor eller finnar.
De har försvunnit och efter ett tag har det kommit upp någon ny på något annat ställe.

Jag har funderat på vad det är men inte varit orolig - tills nu.
För några dagar sen såg jag att hans haka var helt prickig. Knottrig. Och med några sår, antagligen spruckna prickar.
Och då var jag inte så kool längre.
Först trodde jag att det var någon slags väx- eller hormongrej, men nu är jag osäker.

De kliar inte, men han vill inte att man tar på dem.

prickighund1_117243536.jpg

prickighund2_117244140.jpg

Vad han det vara?
Ska jag chilla och låta bli det, chilla och smörja med till exempel aloe vera eller inte chilla och åka in till vet?

Senast ändrad:
Sv: Prickig hund. Eller haka. Kan hundar få typ.. acne?

Jag hade nog åkt in iom att han haft det lite till och från och det blivit värre.

Det ser exakt ur som bakterieinfektionen Iver hade runt nosen i somras.

Min förra hund hade exakt lika dana utslag. Jag fick penicillinsalva utskrivet av vet, det försvann på 2 dar och kom inte tillbaka. Så jag skulle råda dig att åka till veterinären.

Det där ser precis ut som svampinfektionen gjorde på sambons vovve. Fick en salva och tabletter (hade infektion i öronen också) så försvann det och har ännu inte kommit tillbaka*peppar peppar*. Det kliade inte på henne men hon ogillade starkt när vi skulle pilla där.

Typisk akne. Testa med att badda med klorhexidin 2 gånger dagligen under någon vecka. Funkar inte det, eller om hunden är besvärad, kan du kontakta vette.

Liknande trådar

Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025