Preventivmedel

Sv: Preventivmedel

Först använde jag p-stav under 3,5 år (två omgångar, 3 och 0,5 år), och det funkade perfekt de första 2,5 åren. Efter det hade jag konstant mens, och även efter byte av p-stav var mensen konstant, så efter ett halvår med den nya staven var vi tvugna att plocka ut den.

Det positiva var avsaknaden av mens under de första 2,5 åren, billigt (en kostnad på typ 25 kronor när man hämtar ut den på apoteket) och att den satt i tre år så att det inte var något som man behövde komma ihåg att ta regelbundet.

Det negativa var smärtan vid insättning och urplockning, och självklart då den konstanta mensen som uppkom.


Efter att jag tröttnade på p-staven så satte jag in en kopparspiral, då jag kände att jag inte ängre ville lura kroppen med hjälp av massa hormoner.

Detta gjordes i april i år om jag inte minns helgalet, och jag är jättenöjd. Min mens är något längre, och jag har lite mer mensvärk och rikligare blödningar, men den är ändå så himla smidig! Spiralen byts var femte år så här behöver man inte heller komma ihåg några piller eller liknande.

Det enda negativa med spiralen var smärtan vid insättning och dagarna därefter, men det är en riktigt kort period med smärta om man tänker att det är allt under en period på fem år.

Kopparspiralen var helt gratis för mig, och jag satte in den hos UM.
 
Sv: Preventivmedel

Har haft p-stav, p-piller (flera sorter), minipiller, p-ring och nu senast en kopparspiral. Ring och kopparspiralen är det jag kan rekommendera, även om jag helt klart föredrar spiralen, den sitter där den gör, inga hormoner och väldigt säker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 138
Senast: 95johsv
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 910
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp