Preventivmedel

Sparrisen123

Trådstartare
Vad använder ni, vad kostar det på ett ungefär, vad är fördelar och nackdelar med det?

Jag är egentligen en kondommänniska men börjar inse att jag skulle behöva nåt annat (också). Problemet är att jag dels är rädd för viktuppgång, nedstämdhet och akne, och att jag är tokglömsk så minipiller/p-piller går iallafall bort.
Alternativen är typ spiral, p-plåster, p-stav... Och ja, om det finns nåt annat?
 
Sv: Preventivmedel

Varför behöver du något annat också?

Vi använder kondom (sällan) och ingenting (oftast). Men jag en app som har koll på min cykel, så jag vet vilka dagar jag verkligen ska undvika samlag för minimera risken för graviditet.
 
Sv: Preventivmedel

Jag har p-plåster sen ett år tillbaka. Kostar drygt 100 kr/månad.
Fördelar: inga piller att komma ihåg ;)
Nackdelar: dyrt, kan ge hudirritationer, sitter bland illa.
 
Sv: Preventivmedel

Jag tycker inte ca 100 spänn i månaden är så dyrt, men preventivmedel kanske ofta är billigare än så...
Hur är det annars, har du fått några konstiga biverkningar eller så?
 
Sv: Preventivmedel

P-piller kostar ju något mindre.
Inga biverkningar alls och är dessutom jämnare i humöret, jag är bara nöjd :D
 
Sv: Preventivmedel

Det lät skönt!
Biverkningarna är väl i stort sett samma oavsett om det är p-plåster, p-stav etc, eller har jag fel? Isåfall spelar det ju ingen större roll vad jag väljer, och då verkar plåster smidigt.
 
Sv: Preventivmedel

Nja biverkningarna kan väl skilja om man har östrogenpreparat (p-piller/plåster) eller ej. Sen är det ju alltid olika från person till person. :)
 
Sv: Preventivmedel

Jag har p-ring! Kostar mig 60 kr om året men då är jag fortfarande under 23 och bor i Stockholm. Har hört att Nuvaring inte längre subventioneras i andra län så det får man ju kolla upp beroende på vart man bor.

Enligt barnmorska ska p-ring vara mindre biverkningar än t.ex. p-piller då hormonet inte behöver gå igenom hela mag-tarm-apparaten utan verkar mer centralt där det behövs. Enda nackdelen jag kan komma på är att vissa killar kan känna den under sex, men då kan man ta ut den och ha ute i max tre timmar. Men de flesta känner inte av den alls.
 
Sv: Preventivmedel

Jag har kopparspiral och det har fungerat bra för mig. Gick på mitt enda alternativ, minipiller innan och det var inte jättekul eftersom min sexlust bara försvann. Nu har jag, som sagt, kopparspiral sedan några år och vill ligga igen (oh happy day :D).

Spiralen kostade inget att sätta in. Nackdelar med den är att jag fått mer (rikligare) mens och att det inte var sådär jätteskönt att sätta in den :crazy:.
 
Sv: Preventivmedel

Jag har haft/använder både P-piller och P-ring (inte samtidigt utan i olika perioder såklart).

Jag är också oerhört glömsk, men p-piller har gått bra ändå, låter de ligga framför tangentbordet vid datorn så kommer jag ihåg när jag ser dom ;) Man kan ju sätta påminnelse på mobilen med.

P-ring är väldigt bra på många sätt, som tidigare nämnts blir det mindre biverkningar än av p-piller. Jag får lite mer finnar och lite känsligare mage med mina p-piller än med ring. Mycket smidigt att bara behöva komma ihåg att ta ut/byta den en gång i månaden. För mig är de enda nackdelarna att de är dyrare och så är den lite störande vid sex. Tar alltid ut den då, pojkvännen känner den annars och varken han eller jag älskar att behöver pilla ut den varje gång :angel:
 
Sv: Preventivmedel

Jag har provat p-piller, p-ring, p-plåster och p-stav.
Nu har jag hormon spiral och är hur nöjd som helst.

Blir inte ett monster på grund av hormoner. Blöder inget alls och mår betydligt mycket bättre.
Fått några fler finnar och har fortfarande mensvärk. Annars kan jag bara tala gott om det.
Det var solklart värt den jobbiga stunden när man satt in den.
Tror jag gav 100 eller 300, Rabatterat då jag är ungdom och den sitter i fem år.

P-plåster: Funkade bra från början. Fick sedan utslag och blåmärken kring själva plåstret. Lätt att lossna.
Fortfarande mens. Humöret var dock lugnt och stabilt.

P-stav: Fungerade första månaderna, blödde sedan konstant. Hemsk mensvärk och mådde allmänt kasst på det.
Både in och utsättning var smärtfritt. Blev ett hormonmonster dessutom.

P-ring: Trivdes jag bra med. Pojkvännen som hade mest problem då han kände av den under sex.
Förutom att jag hade betydligt mer flytningar trivdes jag bra med den.

Men är du glömsk, så kan jag absolut tipsa om spiralen. Mitt bästa val tror jag!
 
Sv: Preventivmedel

Jättetack för svaren! Toppen med några som provat flera olika också :p
Det känns som att p-plåster eller p-ring är grejen för mig, och då lutar det nog mest åt p-plåster mest baserat på att det låter jobbigt att pilla ut p-ringen när man ska ha sex :p
 
Sv: Preventivmedel

Första gången jag började med p-piller fick jag Noevletta. Detta minimerade min mens som var obehagande riklig :crazy: Men efter ett tar slog det bakut och jag fick i stället mens i nästan två månader, inte skoj!

Jag fick byta pga detta till Cerazetta. Första veckan med dem hade jag mens, men sen har jag inte haft någon alls (så fri från mens sedan ett halvår tillbaka vilket jag älskar) jag får kartor för 3 månader, 168 kr. Är så jävla nöjd med dessa! Innan jag bytte till dessa hade jag problemmed cystor som gick sönder i och med mensen så jag trodde jag skulle förblöda eller något :eek:

Nu har jag haft cellförändringar i 1,5 år och min gynläkare säger att det är bra att jag inte får någon mens längre då det gjort att mina cystor försvunnit bland annat
 
Sv: Preventivmedel

Kl

Här är en till med p-ring. P ringen är det ända hormonella preventivmedlet jag kan använda då jag tydligen är väldigt känslig mot hormoner. Alla hormonella preventivmedel innehåller två olika sorters hormoner med varierad mäng alltså de innehåller mer Av den ena och mindra av de andra (eller vissa kanske bara innehöll en sorts hormon men det är samma slags hormoner som används i allt iaf som jag förstått)

Jag spyr av det ena och får kroniska blödningar av det andra och för trång för koppar spiral så hade helt givit upp allt utom kondom när jag ändå provade p-ring som fungerar jätte bra :) men dem är dyra och blir riktigt dyr nu när jag ska fylla 25 (i Jämtland betalar man halva priset för p medel tills man fyller 25) och även jag har kännt av den vid sex och tar därför ur den ibland speciellt om det är mycket fingrar med i bilden ( :angel: ) då vi upplever att den stör och är i vägen.
 
Sv: Preventivmedel

Jag har hormonspiral, och jag älskar den. Jag kommer inte byta så länge min kropp rullar på som den gör nu. Mensfri sen 2007, inga i övrigt negativa biverkningar. Låg, jämn hormondos som verkar lokalt gör att det inte finns några humörsvängningar eller så. Betalar 1000 kronor för en ny spiral. Insättandet är kostnadsfritt, och sen sitter den i 5 år (eller 3 år, beroende på typ). En månadskostnad på 16 kronor känns dessutom helt OK ;)
 
Sv: Preventivmedel

Jag har kopparspiral. Kostade mig ingenting att köpa eller sätta in -gjordes dock hos ungdomsmottagningen så vet inte om äldre kan få betala något.
Har lite längre mens men annars tycker jag inte att jag är påverkad det minsta.

Har gått på p-piller tidigare men det gjorde mig deprimerad och svajig i humöret.
 
Sv: Preventivmedel

Men gör det inte ont att sätta in? :eek: Känner du någonsin av den? Kan den "råka" åka ut?

Mycket frågor då jag är lite nyfiken på att ev. testa, men jag är också lite rädd... :o
 
Sv: Preventivmedel

Jag har hormonspiral:love:

Med hormonspiralen så har jag nästan ingen mens alls. När jag väl har mens så är det typ 5 droppar:p

Man behöver inte tänka på den alls i 5 år, helt fantastiskt! Jag kommer sätta i en ny när det är dags (snart tyvärr)

Enda negativa? Det gör ont i 5 sekunder att sätta i den och jag vet inte hur det känns att ta ur den.
 
Sv: Preventivmedel

Använder p-piller sedan tre år tillbaka, också det enda jag testat (förutom kondom då). Funkar hur bra som helst på mig :) Det absolut bästa är att jag vet EXAKT vilken dag mensen kommer och när den slutar, vilket har gjort livet mycket enklare (hade ganska oregelbunden innan). Blöder också mycket mindre än förut.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att det egentligen kanske inte är optimalt att stoppa i sig en massa hormoner, men jag har inte hittat något alternativ som överväger p-piller i dagsläget så jag kör på. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 138
Senast: 95johsv
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 910
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp