Prestige silver star vs golden star

T

TJOHOO

Hur skiljer sig silver star mot golden star? :confused: Skulle behöva en silver star 33, 17 tum. Har den samma passning på hästen som golden star dvs törs man köpa en begagnad golden star och hoppas att den (ev efter omstoppning) ligger lika bra som silver star?:d

:d Svar från sådana med erfarenhet av båda sadlarna (eller kunskap) uppskattas mest! Jag vill inte siskutera märken eller kvalitet bara veta hur den passar på hästen, från de med erfarenhet!:devil:

Sv: Prestige silver star vs golden star

Puttar lite.....vill gärna ha svar....:love:

Såvitt jag har förstått passar SS och GS samma typ av häst. Skillnaden mellan dem är att SS är en allroundsadel som går att få mot hopp eller mot dressyr. GS är en flatbacksadel. SS har alltså en lite djupare sits än GS. Bägge är omstoppningsbara. Frågan är om du vill ha en flatback eller ej?

Tack för svaret. Enligt Prestiges återförsäljare är inte Golden Star en flatback, men det är sant att den är grundare i sitsen än silverstar. Det blir till att prova hur den är från ryttarhåll, men först behöver jag veta om det är någon mening att ens prova, dvs om den passar hästen.

Jag tycker att GS är mycket grundare än SS, så grund så att i mina ögon och enligt rumpan är den en flatback. Fast egentligen spelar det ju ingen roll vilket om du skulle trivas med sadeln. SS är i och för sig inte är någon särskilt djup sadel heller.

Dom är numera INTE omstoppningsbara, så man får fråga vad det är för stoppning!!

Jag surfade till Prestiges hemsida och enligt den går det att välja om man vill ha omstoppningsbart eller permanentstoppat.

Förresten, du som är Prestigenörd;) - känner du till någon butik i Sverige som har ett stort Prestigesortiment och kan tänkas ha Venezia hemma? Jag hade fått för mig att den modellen har utgått, men tydligen inte enligt hemsidan.

Senast ändrad:

Jag har en GS och det är en flatback, fast en djup flatback om jag jämför med de jag ridit tidigare.

Ja man kan välja, men standard är permanent. "padded panels on request" tror jag det står.. Så mest sannolikt får man en permanentstoppad.

Hör med dom som är stora på sadlar, tex Charlies, Skara, Sharpman, Mustang, Sandris....

hur vet man om det är permanent stoppning :o ?

F.Ö Prestige sadlarna kan du ju värma om bommen på i princip hur många gånger som helst.
Gilalr golden bättre , bättre stöd vid hoppning

Och ang bommen, den kan du får permanent lr omstoppningsbar i 2 olika innehåll.

www.lyckasridsport.se är stora prestige användare

Jag pratade med en sadelutprovare som säljer Prestige om Golden Star borde kunna passa när Silver Star passar, men fick inget klart svar. Därför vill jag ha så många svar som möjligt av er som provat båda sadlarna.:bump:

Silver Star sitter man stadigare i eftersom den inte är flatback, alltså lite djupare säte, men den har klossar som GS.

Tack för svaret, jag uppskattar all information, men hur sitter den på hästen, kan man säga att om en SS passar kommer en GS att passa? Är de byggda för samma typ av häst/rygg? Ryttarsidan anser jag vara lättare att prova sig fram till, men att bedöma om den passar hästen har jag svårare för (amatör!!! är vad jag är) Jag vill väldigt gärna veta vad jag ska titta efter när jag provar sadleln och vill höra vad ni andra har för erfarenheter av de båda sadlarna.:idea:

frågar igen.

hur ser man på sadeln om den har permanent stoppning?

Det är inte så lätt att se. Om bossorna exempelvis är extremt jämna och har en ganska skarp kant mot tunneln så är det ganska sannolikt att det är permanentstoppning. Någon annan får gärna förklara bättre.

Som jag ser det behöver det inte vara dåligt med permanentstoppning. Fördelen är att sadeln ändrar sig inte. Man slipper bök och kostnader med omstoppning. Om hästen är färdigvuxen och bara ändrar sig marginellt under året så kommer sadeln att fortsätta att passa. Ändrar sig hästen lite mera får man vara beredd på att sälja sadeln eller använda en bra pad beroende på om hästen blir mera musklad, för fet eller faller ur pga t ex konvalescens.

Inga fler med erfarenhet av de båda sadlarna?:confused:

inte så lätt att se, men väldigt lätt att känna! kläm på bossorna så vet du.

oki, då tror jag att min är omstoppningsbar ;) den har tillomed små "muffar" vid bossorna,....

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 246
Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 480
Senast: finaste
·
Utrustning Mitt hoppsto behöver ny sadel, och sadelutprovaren rekomenderade en Prestige golden star. Men jag tycker om sadlar med lite mera stöd -...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: sofiaspel
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka