Prestige hippos dressyr

Evergreen

Trådstartare
någon som har några erfarenheter av den?

Eller nån som vet vilka hästar den passar på/hur den är i bommen, svängd/rak?

En liten följdfråga också, om man har två sadlar av olika märken som är bomvidd 33, måste dom vara exakt lika breda då?
eller kan sadlar vara "små" i storlekarna?

Sv: Prestige hippos dressyr

Kan bara säga vad jag tyckte om att sitta i den... rätt skön men har suttit i bättre sadlar...

Den är svängd i bommen. Det går inte alls att jämföra två olika märken, 33 kan vara smalt på ett märke, och x-vid på ett annat!! Prestige 33 är t.ex. smal/normal, på Passier är 28 normal osv... Det kan även skilja på två sadlar av exakt samma märke och modell och stl! Inte mkt givetvis, men lite. Så man måste prova alla sadlar.

Jodå.. fick dålig sitts av den... men de e ju olika för varje människa..

Okey. Den prestigen jag ska testa på min häst var det 37 i, och det låter ju väldigt brett! Men den såg inte alls sådär extremt bred ut.

Jag har 37 på min Golden Star, hästen som har den är ett kraftigt halvblod, han har väldigt bred rygg. 37 är x-vid.

Mitt sto har tre sadlar. Sambon har en 31 Stubben Siegfried och jag har en Prestige Venezia 33 och en Hippos Dressage.
När jag skulle köpa Hipposen hade jag ut en sadelprovare. Detta då han sagt att det inte alls var självklart att hon passade i en 33a dressyr.
Summa summarum; hon har 34 i dressyrsadel. Hon skulle även ha behövt 32 i Stubbens dressyrsadel trots att hon har 31 på allround.
Så det är bara att prova sig fram.

Appaloosa/Hippos bommarna är lite svängda. Passar ofta till lite svankiga hästar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 074
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 286
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka