Prestationssto

Emsan

Trådstartare
När blir ett sto prestations sto? Vad anser ni?

När jag letar unghästar så är stammen, men framför allt mödernet väldigt viktigt. På visa annonser står det u.prestations sto men när jag söker på visa sto så hittar jag bara ett fåtal placeringar ibland bara i lätta klasser.
Det anser jag inte vara ett prestationssto.

Sv: Prestationssto

Kan det vara så att stoet har gått bra i unghästklasser ? De finns väl inte med i ridsportsdatabasen ?
Sen är nog begreppet prestationssto lite flexibelt

Jo de finns med i tävlingsdatabasen men jag tycker ändå inte att ett sto som går 120 som unghäst kan kalla sig prestationssto.
Ett prestationssto är för mig ett sto som tex fått placeringar i svårhoppning.

för mig ska de ha gått i årgångsfinaler, eller åtminstone msv. O de ska kompenseras med ett bra möderne! Helst ska de ha gått msv i sin "svaga" gren o ännu bättre i sin paradgren. Som tex grafenstolz ;)

För mig ska ett prestationssto vara placerad i minst medelsvår. Unghästklasser tycker jag inte är så intressant, jag är mer intresserad av resultat i "normala" klasser.

men som uppfödare har ju en häst som kommit till final i unghästchampionat bevisat att man har gjort rätt i aveln. Men sen tycker jag inte att hästens liv ska sluta där!! Går man till final i championaten ska de bara klara av msv nivå, annars är de ju nåt fel...

Jag vill att den ska klara av konkurrensen i vanliga klasser.

Mitt eget sto var ju Breedersfinalist men jag skulle inte kalla henne för prestationssto.

Eftersom jag inte sysslar med varmblodiga ridhästar, som ni andra verkar diskutera (?), så låter väl mitt svar lite annorlunda...

Ett prestationssto, oavsett ras, tycker jag är en individ som har presterat i någon gren och det behöver inte vara hoppning eller dressyr. Körning, fälttävlan, western, distans, trav/galopp etc. tycker jag räknas minst lika mycket. Inom shetland så är det vanligt med tävlingar i tömkörning och agility, vilket om inte annat är en måttstock på samarbetsvilja, allmänt temperament och lyhördhet.

Kort sagt, ett prestationssto är för mig en individ som har visat sig samarbetsvillig, lyhörd, hållbar och talangfull inom ett eller flera områden under en längre tid. Unghästklasser är ju intressanta till en början, men jag vill se att en bra unghäst utvecklas till en bra vuxen häst också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka