TrixaLagom
Trådstartare
Jag tycker att diskussionen om prestationsavel som dök upp i en annan tråd är hemskt intressant, även om jag själv inte har något alls att tillföra. Så nu startar jag en tråd där ni som har koll kan diskutera, bara för att jag är nyfiken på era resonemang. Det andra tråden är här. Och så tar jag mig friheten att citera det sista inlägget i tråden:
Groom-pelle, helt riktigt!
Det var inte min mening att starta den här debatten med mitt inlägg - ber om ursäkt! Jag ska bara svara nedan och sedan hoppas jag att diskussionen om prestaionsavel kanske kan diskuteras i en annan tråd (det vore trevligt!) och låta denna tråd vara om Marias prestation - för den är stor! (Även om man behöver en häst för att utföra prestationer i distansritt )
Zorry och morning_glory,
det var just för att "väcka" sådana som er som jag skrev om Gomir. Det vore tråkigt om ni en dag skulle säga "Varför berättade ingen om honom medans han levde?". Jag menar inte att förolämpa, men det är många som avlar distans utan att ha intresse för eller kunskap om hästarna bakåt i härstamningen. Jag är övertygad om att ett långsiktigt och framgångsrikt avelsarbete måste innehålla kunskap om vad som finns i härstamningen.
Caidoz har lämnat ett alldeles utmärkt och utförligt svar om vad Gomir har att tillföra via sin härstaming. Läs det igen och fundera på vad det innebär.
JAG tycker inte att det finns många andra bra hingstar för distansavel och jag ville poängtera att en av dem som jag anser bra, snart är borta p.g.a. ålder. Jag upplever det många gånger som att det här i Sverige är lite "häftigt" att ta en arab avlad för show och se om den kan bli bra "om inte, så kan det knappast vara mitt/ryttarens fel". I t.ex. Australien och Frankrike är medveten avel för distans väl utarbetat sedan länge. Det är mer eller mindre en egen industri ... dit har vi (i Sverige) långt innan vi når. Givetvis har alla rätt till en egen åsikt, så även jag.
Återigen, en egen tråd för diskussioner om prestationsvel i fortsättningen? Tillbaka till "Bravo Maria!!"
Mvh
Anne