Oj, här var det gott om ideologi ser jag.
Vad menar du med rättigheten att rösta i allmänna val? Tänker du på dömda brottslingar då, eller annat?
Undrar även vad du menar med rättighet till bostad, kan du definiera?
Samma sak med rätten till utbildning?
Vem saknar rätt till religionsfrihet tänker du, och varför?
Och angående tvång till att gifta sig med nån, tänker du på hederskultur/arrangerade giftermål eller nått annat nu? Och vilka rättigheter kring detta är det som saknas och hur?
Rörelsefrihet inom orten eller landet, vilka begränsande lagar eller regler tänker du på?
Och slutligen för ditt inledande stycke, vilka rättigheter är det du tänker på som kvinnor eller män saknar i USA som det andra könet har?
Många saker varierar mellan delstater, men vad syftar du på mer specifikt i denna fråga? Att rika människor inte drabbas av lagar och regler på samma vis som fattiga och medelklass är förstås något av en universiell sanning i hela världen. Men du kanske menade nått annat också?
Jag tror mig förstå att @skogaliten egentligen syftar på om rättigheterna kränks eller respekteras. Alla människor har mänskliga rättigheter (det är ju själva kärnan i mänskliga rättigheter) - men det innebär inte att de alltid respekteras.