Presentera sin häst med stamtavla

Det skulle bli lite komplicerat för mig, jag vet inte ens vad min farfar hette :p Han är inte okänd men han övergav min farmor när hon var gravid så jag har faktiskt inte brytt mig i att ta reda på det. Han var en spermadonator, inget annat.

Kan ju vara ett sätt att presentera sig annars.. farfar spermadonator :D :rofl:

Lite samma här faktiskt .

Allmänt:

Jag presenterar ras, ålder stam för hästmänniskor och för icke hästmänniskor ras och ålder och vad vi gör typ.
 
För att svara på trådens ursprungliga fråga tycker jag att det är lite jobbigt när folk bara svarar med stam. Jag känner inte till så många raser annat än mina egna och då är det helt hopplöst att lista ut något om man bara får namn. Och ibland visar det sig dessutom vara far-morfar.

Annars tycker jag absolut att det är intressant med stam och att man kan lära sig att se vad som faller en i smaken och inte.
 
För att svara på trådens ursprungliga fråga tycker jag att det är lite jobbigt när folk bara svarar med stam. Jag känner inte till så många raser annat än mina egna och då är det helt hopplöst att lista ut något om man bara får namn. Och ibland visar det sig dessutom vara far-morfar.

Annars tycker jag absolut att det är intressant med stam och att man kan lära sig att se vad som faller en i smaken och inte.

Det är vad jag tycker också. Visst rör man sig bara inom en ras/värld så förstår jag det. Det var samma sak när jag var djupt insyltad i travsporten, jag visste ju att alla hästar omkring mig var varm- eller kallblodstravare. Det var liksom ganska insnöat. Då var stammen det intressanta.
Men nu om jag ex är på en tävling/utställning med hästar av olika raser och ser en jättetrevlig individ så tycker jag det kan vara intressant att först och främst veta vad det är för ras/typ av häst. Om jag inte kan identifiera rasen är ju stammen helt ointressant. Likaså tror jag att en halvblods/islands/trav/fjordingmänniska etc. antagligen menar vilken ras min häst är när de frågar "Vad är det där" snarare än att de vill veta stammen på henne. Oavsett hur avelsintresserad de är. De kan naturligtvis vilja veta stammen också men kanske inte enbart. Men jag kan förstås ha fel.
 
Jag brukar inte uppge stammen om inte någon specifikt frågar efter det, jag uppger vilken ras hästen är.

Om jag frågar "vad är det för häst" så förväntar jag mig rasen, vill jag veta stammen frågar jag vem den är efter. Och jag frågar enbart efter stammen om jag tycker att det är en väldigt fin häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp