Presentera sin häst med stamtavla

Esset

Trådstartare
Hej!
Jag har noterat vid ett flertal tillfällen, såsom tömkörningskurs, vid klinikbesök m.m då jag samtalat med andra hästägare och frågat: vad har du för häst? eller vid en presentation och svaret har blivit: Fadern, modern eller möjligen morfar?
Underförstått ett svenskt halvblod, har jag fått erfara. Jag kan inget om halvblodstammar och tycker att det skulle vara mer informativt om hästen presenterades som ett svenskt halvblod.
Jag blir ibland tillfrågad vad jag har för häst. Att svara Malvernico-Signorina Martelli (Sibirian Express) gör väl ingen klokare om det inte är specifikt personer som håller på med engelska fullblod. Kul att höra andrar synpunkter.
 
Hej!
Jag har noterat vid ett flertal tillfällen, såsom tömkörningskurs, vid klinikbesök m.m då jag samtalat med andra hästägare och frågat: vad har du för häst? eller vid en presentation och svaret har blivit: Fadern, modern eller möjligen morfar?
Underförstått ett svenskt halvblod, har jag fått erfara. Jag kan inget om halvblodstammar och tycker att det skulle vara mer informativt om hästen presenterades som ett svenskt halvblod.
Jag blir ibland tillfrågad vad jag har för häst. Att svara Malvernico-Signorina Martelli (Sibirian Express) gör väl ingen klokare om det inte är specifikt personer som håller på med engelska fullblod. Kul att höra andrar synpunkter.
Mina hästar har fullblodsinslag och jag tycker inte det är ett dugg konstigt att säga exvis Heart of Oak om någon undrar.
 
@Esset
Jag är heller inte så insatt i stammarna, så även om folk skulle säga något till mig, säger det mig ingenting, lika lite som stammen på min häst säger mig någonting. Det som har betydelse för mig är att jag och hästen i fråga fungerar ihop och tycker om varandra, men det är klart att stammen kan spela roll om man ska sälja/avla, annars känns den mindre viktig tror jag.
 
Stammar kan vara viktigt att veta om man vill ha samma egenskaper som trevliga hästar man känner har, alternativt undvika vissa egenskaper. Många som är hästintresserade men inte avelsintresserade har koll på vilka blodslinjer de vill ha i sina hästar för att hästarna ska passa dem.
 
Fick erbjudan och vara med på en hoppkurs med gamla tanten för några år sedan. Tränaren är mkt känd i Sverige, och jag skulle vara med i en nybörjargrupp, då tanten var gammal (19-20) men väldigt ny på hoppning.

Tränaren ber också om stam på hästarna när vi presenterar dem. "Little Boy- Furidant". Han tittade snett på mig. "den där kan väl inte vara nybörjare, eller?" Varpå jag fick förklara senskadan osv.

Men vad jag blev mest imponerad över var nästa häst. Ryttaren säger nåt helt obegripligt. Tränaren funderar ett tag och säger sedan "hmm, fransk-stammad travare, va?"

Den här svenske hopptränaren hade alltså koll på franska travarhingstar?
 
Jag frågar alltid också efter stam.Är man avelsintresserad vill man ju se så många avkommor så möjligt efter olika hingstar o möderne så man kan bilda sig en uppfattning om vad de lämnar.Sen jag börjat även med fullblod vill jag veta vilka fullblodslinjerna folk använder.Så man inte bara säger tex Hip Hop -xx
 
Är man ute och rider och någon frågar, så svarar jag givetvis vad det är för ras. Sedan får de fråga vidare om de vill veta stam.
Befinner mig aldrig på tävlingar, utställningar eller bland avelsintresserade med våra hästar, men i sådana sammanhang kan jag förstå om man berättar stammen.
 
Kärt barn har ju många namn och jag säger själv ibland att; "Saigonavkomman och jag ska ut och åka".
Inget konstigt med det.
 
Jag presenterar ibland med stammen, ibland utan, beroende på sammanhanget. (Min frökens far är/var välkänd, framför allt i travkretsar. På gott och ont...så ibland är det klokt att hålla tyst tills personen sett lite mer av hästen :p). Ser inget konstigt med det alls, ännu mindre om det är en unghäst t.ex.
 
jag säger först att jag har ett halvblod, sen stam :p tycker att det är intressant med stam även om jag inte är avelsintresserad. men är roligt att se och jämföra hästar man möter med andra med liknande stam :).
och i vissa fall så kan man vara lagom fördomsfull och haja till lite när man möter en häst som är efter en känt knäpp hingst ;), eller bara att ngn är efter en känd och fin hingst :).

t ex säger du att du har en häst efter XXX så kan det säga totalt ingenting för den som lyssnar eller en hel del :).
 
Hej!
Jag har noterat vid ett flertal tillfällen, såsom tömkörningskurs, vid klinikbesök m.m då jag samtalat med andra hästägare och frågat: vad har du för häst? eller vid en presentation och svaret har blivit: Fadern, modern eller möjligen morfar?
Underförstått ett svenskt halvblod, har jag fått erfara. Jag kan inget om halvblodstammar och tycker att det skulle vara mer informativt om hästen presenterades som ett svenskt halvblod.
Jag blir ibland tillfrågad vad jag har för häst. Att svara Malvernico-Signorina Martelli (Sibirian Express) gör väl ingen klokare om det inte är specifikt personer som håller på med engelska fullblod. Kul att höra andrar synpunkter.

Jag tycker att stammen är intressant och rolig att höra (inte SWB, då, för där har jag ingen koll men när det gäller fjordingar eller islandshästar, som jag har bättre koll på).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp