Present till handledare?

@Katti Du har inte någon familj eller goda vänner som du skulle kunna lämpa över festplanerandet på? Jag och syrran höll i en stor del av festen när våran mamma disputerade. Mamma bokade visserligen lokal eftersom hon hade lokalkännedom i närheten av universitetet men jag och syrran handlar och fixade till mingel när vi väntade på om det var godkänt eller inte, och jag hade sedan varit med och styrt upp buffén, fixat bordsplaceringar, var toastmaster och i största allmänhet såg till att allt flöt på. Stället vi var på var vana att ha disputationsmiddagar och gav många bra råd när jag frågade om hjälp för att det skulle vara smidigt. (Jag hade inte varit på någon disputation alls innan så jag visste inte vad jag hade att förvänta mig. ;) )

Min sambo är i princip utbränd, så på honom kan jag inte lämpa över något festfixande, tyvärr. Släkten bor långt bort. Om jag orkade fråga så skulle jag säkert kunna hitta en vän som kan hjälpa mig en del. Men det känns ändå väldigt ångestframkallande alltihop. Jag orkar verkligen, verkligen, verkligen inte ha en fest nu. Jag skulle BARA göra det för att följa "vett och etikett". :(

Om jag inte behövde bry mig om vett och etikett-regler så skulle jag bara åka hem och ta ett glas bubbel med min sambo. :)

200-400kr brukar det va på dom som jag varit på. Hör med universitetets matsal dom brukar anordna sånna tillställningar. Eller så kan man låna institutionens matsal, fikarum
Ja, 200-400 känns rimligt, men när jag har kollat på mat så har bara maten kostat minst 300 om det ska vara buffé som inte känns alltför billig. :o
Jag är ju i den krångliga situationen att jag är industridoktorand, så det blir väldigt lite gäster om jag ska ha festen på universitetet. Det är bara ca 3-5 personer från mitt jobb som kommer att vara med på disputationen och jag vet inte om de måste åka hem ganska direkt efteråt eller om de kan stanna på en fest. Hade jag haft ork att ordna en fest ö.h.t. så hade jag haft någonting litet med handledare och opponent och sedan en "riktig" fest i min hemstad.

Min sambo är i princip utbränd, så på honom kan jag inte lämpa över något festfixande, tyvärr. Släkten bor långt bort. Om jag orkade fråga så skulle jag säkert kunna hitta en vän som kan hjälpa mig en del. Men det känns ändå väldigt ångestframkallande alltihop. Jag orkar verkligen, verkligen, verkligen inte ha en fest nu. Jag skulle BARA göra det för att följa "vett och etikett". :(

Om jag inte behövde bry mig om vett och etikett-regler så skulle jag bara åka hem och ta ett glas bubbel med min sambo. :)
På Rix FM så delar dom ju ut gratis nya bildäck till nån som behöver och ibland river dom någons räkning. Du kan väl ringa in o be dom fixa din disputationsfest för att du o sambon är utbrända

På Rix FM så delar dom ju ut gratis nya bildäck till nån som behöver och ibland river dom någons räkning. Du kan väl ringa in o be dom fixa din disputationsfest för att du o sambon är utbrända
Haha, ja, jag skulle behöva en "arga snickaren" som styr upp det här alltså.

Ja, 200-400 känns rimligt, men när jag har kollat på mat så har bara maten kostat minst 300 om det ska vara buffé som inte känns alltför billig. :o
Jag är ju i den krångliga situationen att jag är industridoktorand, så det blir väldigt lite gäster om jag ska ha festen på universitetet. Det är bara ca 3-5 personer från mitt jobb som kommer att vara med på disputationen och jag vet inte om de måste åka hem ganska direkt efteråt eller om de kan stanna på en fest. Hade jag haft ork att ordna en fest ö.h.t. så hade jag haft någonting litet med handledare och opponent och sedan en "riktig" fest i min hemstad.
Smörgåstårta, painrich o nån enklare sallad, sider mer behövs inte. Fråga din opponent o handledare om dom kan tänkas åka till din hemstad. Gör dom det så har du festen där.

Smörgåstårta, painrich o nån enklare sallad, sider mer behövs inte. Fråga din opponent o handledare om dom kan tänkas åka till din hemstad. Gör dom det så har du festen där.
Nej, man kan ju hålla det enkelt. Maten alltså.
Min hemort är en flygresa bort, så jag tror faktiskt inte att de vill åka.
Det blir snittar, bubbel och godsaker i direkt anslutning till disptuationen istället. Det tycker jag känns lagom jobbigt just nu och det känns som det enklaste sättet att samla opponent, handledare, min närmsta släkt och de närmsta kollegorna.

På min gamla institution hade vi ofta jätteroliga, helröjiga disputationsfester så jag ville också ha en sådan. Och mingel (det har vi alltid i väntan på betygsnämnden). Hur som helst har jag inget minne av att jag lade ner någon direkt tid på festen. Jag bestämde lokal (en studentnation) och meny. En av mina väninnor/doktorandkollegor fixade betalningarna, sånghäfte mm. Några andra doktorandkollegor hjälpte mig med minglet.

När min dåvarande sambo disputerade ville han inte ha fest. Jag fixade ett super-mingel, men sen blev det spontant så att ett gäng (inklusive handledare och opponent) gick till vår stamkrog där vi alltid hade postseminarier.

Det har gått några år sedan jag disputerade, men jag har inget minne av att jag gav handledaren eller opponenten presenter. Däremot fick jag presenter av dem. Tror inte vi har traditionen att respondenten ger något.

På min gamla institution hade vi ofta jätteroliga, helröjiga disputationsfester så jag ville också ha en sådan. Och mingel (det har vi alltid i väntan på betygsnämnden). Hur som helst har jag inget minne av att jag lade ner någon direkt tid på festen. Jag bestämde lokal (en studentnation) och meny. En av mina väninnor/doktorandkollegor fixade betalningarna, sånghäfte mm. Några andra doktorandkollegor hjälpte mig med minglet.

När min dåvarande sambo disputerade ville han inte ha fest. Jag fixade ett super-mingel, men sen blev det spontant så att ett gäng (inklusive handledare och opponent) gick till vår stamkrog där vi alltid hade postseminarier.

Det har gått några år sedan jag disputerade, men jag har inget minne av att jag gav handledaren eller opponenten presenter. Däremot fick jag presenter av dem. Tror inte vi har traditionen att respondenten ger något.
Det är nog så att man inte nödvändigtvis måste plöja ner supermycket energi för att anordna en disputationsfest. För mig som deprimerad så har det vissa dagar varit svårt att t.ex. orka äta mat, så då blir det närmast outhärdligt att försöka ordna en fest. Jag gör en väldigt stor grej av det här för att jag helt enkelt saknar energi, på ett sjukligt sätt. Under andra omständigheter så hade kanske jag också kunnat ordna med lokal och meny och vad som krävs, men nu känner jag mig helt lost. Jag blir nog också lite extra ensam som sitter på ett företag och doktorerar. Jag har ju inte riktigt de där doktorandkollegorna som kan fixa & dona. Jag har andra kollegor, i och för sig, men inte så många som kan vara på plats på universitetet när jag disputerar och sådär.

Kul att höra dina olika erfarenheter och sådär! Man kan tydligen fira disputationen på lite olika sätt. :)

Jag tycker att om du inte vill ha fest - så strunta i det! Men jag tror också att om du dispputerar i en stad som präglas av universitetet så finns det mycket erfarenhet och ställen som har färdiga "paket".

Jag kommer från en institution som genom åren haft mycket pengar från SIDA och många doktorander från tredje världen. Även om vissa stipendier för fördyrade levnadsomkostnader i Sverige har ingått har flera av dem levt återhållsamt under perioder i Sverige. Där har disputationsfesterna ibland bestått av middag institution där projektet har lagt en del men man även haft knyt. Det har enkel form till trots alltid varit trevligt.

Jag tycker att om du inte vill ha fest - så strunta i det! Men jag tror också att om du dispputerar i en stad som präglas av universitetet så finns det mycket erfarenhet och ställen som har färdiga "paket".

Jag kommer från en institution som genom åren haft mycket pengar från SIDA och många doktorander från tredje världen. Även om vissa stipendier för fördyrade levnadsomkostnader i Sverige har ingått har flera av dem levt återhållsamt under perioder i Sverige. Där har disputationsfesterna ibland bestått av middag institution där projektet har lagt en del men man även haft knyt. Det har enkel form till trots alltid varit trevligt.
Det är nog sant som du säger. Det finns säkert färdiga paket om man orkar höra sig för. Jag har verkligen sjukt svårt att ta tag i saker nu. Jag orkar bara göra en grej i taget och knappt det. För någon vecka sedan kändes det helt orimligt att ens fira över huvud taget; att hålla uppe en fasad en hel kväll.

Det låter trevligt med enklare middagar och så. Jag uppskattar att det är tillåtet att göra lite hur som helst. Det är så trist när fester blir mer och mer mallade och exkluderande.. Jag tänker på studentfester t.ex. Idag "måste" ju föräldrar hosta upp pengar för mössor och balklänningar och pryttlar och stora bjudningar.. Ibland kunde man önska att fester fick vara enbart en trevlig stund. Liksom. Jag orkar inte ha en fest för andras skull, även om jag önskar att jag orkade det och, ännu hellre, även fick ut något av det själv. Jag tror att ett litet mingel blir trevligt. Det är vad jag orkar med just nu.

Det lutar åt att det blir ett restaurangbesök. Hade gärna sluppit alla former av fester och sammankomster med folk utanför familjen.. ;) Men restaurangbesök är väl det som kräver ett minimum med ansträngning och som jag ändå kan fixa att vara med på.

Tack för bra presentförslag!
Jag har ingen aning om vad min handledare förväntar sig. Han har inte sagt något eller hintat om något. Men det är klart att jag uppskattar honom och vill ge honom något - om det är så det brukar gå till.
I vissa sammanhang hamnar man ju i den pinsamma situationen att man har en present till någon som absolut inte vill ha/förväntar sig det. Det kan bli nästan lika awkward som att inte ha en present när någon förväntar sig det. :o

Har ni tradition på institutionen att ge presenter till handledaren? Hos oss ger doktorander inga presenter, utan huvudhandledaren ger tvärtom doktoranden en present som grattis. Undantaget möjligen om doktoranden känner sig otroligt tacksam mot handledaren - men inte sällan kan det ju vara så att man disputerar trots sin handledare, inte tack vare. :meh:

Jag orkar bara göra en grej i taget och knappt det.

Ta det lugnt. Världen går inte under. Var och en gör så mycket de kan, vill och orkar. Att ha ett litet mingel i anslutning, ett tillfälle att tacka de som hjälpt dig på vägen (och överlämna presenter) är fullt tillräckligt. Varför arrangera en fest du är för sjuk för att njuta av? Och för vem?!

Lägg lite krut på att få med vad du vill säga i tacktalet, berätta att du är glad att de ville komma och fira med dig, att det varit en kämpig tid och att du känner dig nedsliten och därför valt bort festligheter. Men att du är djup tacksam över de som hjälpt dig komma dit du är idag. Om omständigheterna varit annorlunda hade ni alla träffats på en superfest, men får din del är detta precis lika trevligt och arrangemanget storlek avspeglar inte din lättnad, glädje och tacksamhet - de känslorna är så mycket större.

Eller något i den stilen.

Har ni tradition på institutionen att ge presenter till handledaren? Hos oss ger doktorander inga presenter, utan huvudhandledaren ger tvärtom doktoranden en present som grattis. Undantaget möjligen om doktoranden känner sig otroligt tacksam mot handledaren - men inte sällan kan det ju vara så att man disputerar trots sin handledare, inte tack vare. :meh:
Men om det är ok att inte vilja ha fest eller nått annat istället så tycker jag att det inte behöver ifrågasättas om doktoranden vill ge en liten present till sin handledare

Så är det i min hemstad också, min gode far är handledare åt flera doktorander och har alltid ett väldans bry med vad han ska ge åt var och en av dem som är personligt och uppskattat. Tror inte han brukar få någon present, mer än en vinflaska då och då. (Hoppas han inte hör till de där vars doktorander disputerar TROTS sin handledare :nailbiting: :D )

Jag har ingen aning faktiskt! Det var lite därför jag startade den här tråden. :o Inte för att jag tror att någon vet hur det är på just min institution, men jag insåg inte att det är så olika på olika ställen.. Hade hoppats på ett mer självklart svar om hur en disputation bör firas. ;) Det verkar ju helt klart vara olika...

Jag är alltså industridoktorand och därför har jag inte så mycket att göra med institutionen annat än på pappret. Jag har ju tät kontakt med min handledare såklart, men vi har i allmänhet haft möten på mitt jobb och hörts via mejl och tele. Jag har bara varit på institutionen ett fåtal gånger och aldrig varit på en disputation där.

Jag är tacksam mot min handledare och vill gärna visa uppskattning. Även om samarbetet såklart inte har flutit på helt friktionsfritt varje dag under det här projektet. ;) Så det blir nog en symbolisk present av något slag.. Och hellre en present för mycket än en för lite, känner jag. Känner mig mer osäker på vad jag ev. ska ge till en opponent, som det har pratats om.. För det hade jag inte ens tänkt på innan jag startade den här tråden. Opponenten har jag ju varken jobbat med eller träffat, så det känns inte så självklart att/vad man borde ge i gåva, även om jag såklart är tacksam att han ställer upp..

Ta det lugnt. Världen går inte under. Var och en gör så mycket de kan, vill och orkar. Att ha ett litet mingel i anslutning, ett tillfälle att tacka de som hjälpt dig på vägen (och överlämna presenter) är fullt tillräckligt. Varför arrangera en fest du är för sjuk för att njuta av? Och för vem?!

Lägg lite krut på att få med vad du vill säga i tacktalet, berätta att du är glad att de ville komma och fira med dig, att det varit en kämpig tid och att du känner dig nedsliten och därför valt bort festligheter. Men att du är djup tacksam över de som hjälpt dig komma dit du är idag. Om omständigheterna varit annorlunda hade ni alla träffats på en superfest, men får din del är detta precis lika trevligt och arrangemanget storlek avspeglar inte din lättnad, glädje och tacksamhet - de känslorna är så mycket större.

Eller något i den stilen.
Jadu, för vem ska man ha en fest? Min tanke var ju att ha en privat middag och en eventuell fika med kollegorna (som alltså inte kommer att vara med på disputationen; inte så många i alla fall). Det är väl mest i den här tråden som jag har uppmärksammats på att det på många håll (alla håll?) anses vara helt oacceptabelt att inte bjuda handledare och opponent på någon form av bjudning. Så nu blir det den här mingelgrejen, vilket kanske uppfyller minimikraven för vad man möjligen kan bjuda de närvarande på, och som förhoppningsvis kanske inte känns så krävande, utan kanske till och med känns lite kul även för mig. För egen del känns det uteslutet med fest och jag startade mest tråden för att få svar på frågan om man brukar ge presenter. Jag hade inte ens tänkt tanken att man måste ha fest.. Dessa sociala koder..

Nåja. Det får väl ordna sig.. Jag tror det kan bli bra med mingel. :)

Så är det i min hemstad också, min gode far är handledare åt flera doktorander och har alltid ett väldans bry med vad han ska ge åt var och en av dem som är personligt och uppskattat. Tror inte han brukar få någon present, mer än en vinflaska då och då. (Hoppas han inte hör till de där vars doktorander disputerar TROTS sin handledare :nailbiting: :D )
Kul att höra hur olika det är på olika ställen. :)
Jag har som sagt bara varit på en disputation och då fick den nyblivna doktorn massor av presenter under middagen. Jag kan faktiskt inte minnas att handledarna fick någonting, men det är möjligt att de fick det. Opponenten var inte med på middagen; han hade väl inte tid.
Så ja, det kanske är lite 50/50 om det delas ut presenter även till handledare (och opponent).

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 249
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Borde kanske använda mitt anonyma nick men orkar inte byta :D Ni som vet vem jag är IRL behöver kanske inte ringa aftonbladet och tipsa...
Svar
11
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka