Present till förskolepersonalen?

alfagamma

Trådstartare
Varför ska man ge en present till förskolepersonalen?

Igår var det "sommaravslut"
på Förskolan och mitt i allt börjar en del föräldrar gå fram till personalen med blommor och presenter.

jag hade inte en tanke på det.
Ska man göra så? Varför?

på våran förskola samlas det in pengar, brukar vara 20 kr men i år så är det 40kr då förskolans rektorn ska sluta och tydligen få en present. Har själv inte fattat varför de ska ha blommor men det är jag.

Vi kommer inte lägga i år och gjorde så inte heller i vintras på julavslutningen. Av två anledningar, vi är inte nöjda med pedagogerna och under året har de byggt en ny avdelning och har därför inte kunnat vara ute som innan och tycker då inte rektorn har gjort ett bra jobb heller.

Jag tänkte göra det nu när min dotter dotter ska byta grupp.
Barnen brukar få någon liten sak av fröknarna, förra året en solros, året innan dess en smultronplanta. Vid födelsedagar får de en liten sak också, ett tovat ull-hjärta, och en tyghäst är exempel på vad min flicka fått av sina fröknar.

på Förskolan och mitt i allt börjar en del föräldrar gå fram till personalen med blommor och presenter.

Ska man göra så? Varför?

Jag tror det finns olika kulturer på förskolor, vissa har "föräldraråd" som samlar in ngn 10:a per barn. Andra ger pedagogerna en present då barnen slutar förskolan och börjar förskoleklass. Vi har inte gett presenter utan har istället bjudit in hela avdelningen till oss på sommarfest och bjudit på varmkorv och glass och barnen har lekt på gräsmattan. Jag vet ett par som gav ett presentkort på ett fruktträd/bärbuske till personalen då deras barn slutade, det tyckte jag var en fin tanke för att berika utemiljön för kommande barn.
Man behöver ju inte ge något utan man gör ju precis som man vill!

Man behöver ju inte ge något.

Hos oss har alltid en eller två föräldrar åtagit sig att ordna en avslutningspresent. Sedan får man själv välja om man vill vara med eller inte.

Jag resonerar lite som så att visst, det är deras jobb att ta hand om barnen men ärligt talat så krävs det en hel del tålamod och pedagogik för att orka med 30 ungar vareviga dag.

Lite uppskattning skadar aldrig att ge och i vårt fall är det då en liten blomma och present vid avslutningarna.

Jag vill gärna ge något för jag uppskattar deras insatser. Att de får betalt hör liksom inte dit, dessutom betalar jag bara en bråkdel av vad det egentligen kostar.
Vi har insamlingar på vår förskola av någon entusiastisk förälder och jag lägger mer än gärna en peng till en gemensam present.

Jag är ju både lärare och mamma, och jag kan tycka att det är en trevlig gest, även om det inte är nåt måste.

Jag brukar ge julklapp och nu i sommar kommer jag även ge avskedspresenter då det är dags att byta avdelning. All personal kommer få ett litet resekit från Maria Åkerberg med bodyscrub och lotion.

Annars har jag gett nåt till själva avdelningen, vid jul nu fick de till exempel ett änglaspel. Var väldigt uppskattat vid matbordet, dessutom kan man få in lite natur/teknik i det. Är man pedagog så är man... ;)

Som sagt, en trevlig gest oavsett om man ger personligt eller till hela avdelningen.

Har jobbat några år på förskola och jag är inte den som gärna vill ha presenter men både jag och mina kollegor har blivit jätteglada om föräldrar har gett något litet, antingen enskilt men lika gärna en gemensam blomma eller liknande (eller något barnet har gjort själv). Bara det att man tänkt på oss och lagt ner några minuters omtanke är värt massor.

Både jag och mina kollegor tycker väldigt mycket om barnen och det har iaf för min del varit mer än ett jobb och vi har flera gånger gjort mer för barnen "än vad vi ska", vi har på vår arbetsplats ofta gått på knäna med för många barn i för trånga lokaler och det är värt otroligt mycket när föräldrarna är nöjda med oss och visar sin uppskattning, även om det är en liten blomma man plockat i trädgården på väg ut, ett vänligt ord eller en kram.

Vi har föräldrakooperativ, kooperativet (styrelsen, alltså jag...) hittar på en lagom jul- och sommarpresent. Något litet symboliskt brukar det bli, har vi råd och det känns rätt kan vi bjussa på extra semesterdagar eller liknande.
Inga insamlingar alls.

Ska man göra så? Varför?

Föräldrarna till barnen som går vidare till skolan samlade ihop pengar till förskolepersonalen nu till sommaren. Det tycker jag är rimligt. Vi gav en sommarpåse med några pocketböcker, korsord och badlakan. Att hålla på och ge varje år varje "avslutning" (vilket vi inte ens har i förskolan) tycker jag inte alls är nödvändigt.

Vi skramlade ihop till sommarpresenter till vår avdelnings personal. Varför? För egen del tycker jag att de gör ett fantastiskt jobb. De gör liksom inte bara ett jobb enligt en arbetsbeskrivning utan delar med sig av trygghet, kärlek och värme till alla barnen. De lägger liksom lite av sin själ på våra barn. Det tycker jag är värt ett tecken på personlig uppskattning från vår sida!

Själv är jag lärare och jag vet att jag uppskattar sådant. Det behöver inte vara presenter eller blommor utan kan lika gärna vara en kram, ett uppskattande ord eller ett mejl.

Jag hade inte tänkt på present till personalen förrän jag läste den här tråden men nu har jag dragit ihop en insamling där de som vill lägger 30 kr så att det blir till ett presentkort på det mycket trevliga caféet i centrum så att personalen kan köpa några omgångar god fika till möten, apt och sånt.

Personalen är verkligen fantastisk så jag tycker lätt att de behöver lite uppskattning.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 145
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama