Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är skeptisk.Det finns en prenumerationstjänst där man får hem soppåsar efter behov.
Baggy heter den, nån som provat och vet om påsarna håller bra (de är gjorda av majs) och om de är tillräckligt vida för en 10- litershink?
Jag vill dock tillägga att majspåsar nog är bättre än nytillverkade av plast, eftersom de inte stöttar fossilindustrin. Men prenumerera behöver du inte göra skulle jag säga. I min närbutik finns soppåsar av 70%återvunnen plast/30% majsplast. Finns även (bra!) majspåsar att köpa online.
Beror på, helt enkelt
De plastpåsar som finns i affärerna och de höjt skatten på är ofta tillverkade i Sverige av majs eller annan bioplast. Dvs många har i och med plastpåseskatten övergått till att köpa oljebaserade plastpåsar tillverkade i låglöneländer istället. Hur vida det är bättre för miljön eller inte låter jag vara osagt.Deras minsta prenumeration är på en påse varannan dag om jag minns rätt. Då får man ett halvårs förbrukning åt gången. Tror jag gör av med en-två i veckan så kommer få för många.
Jag håller mig nog till vanliga soppåsar i fortsättningen.
Tyckte det lät miljövänligt med majs men om det inte stämmer så är det ju ingen mening.
Vilka fossila råvaror använder de då? Eller menar du genom ren energiförbrukning/el?Fast i de allra flesta fall går det åt mer fossil råvara för att producera de "fossilfria" påsarna än det gör för att producera konventionella påsar, så man får inte sällan en sämre produkt med större miljöpåverkan... Men det är klart, numera verkar det i vissa kretsar vara viktigare att inte ha plast hemma än vad alternativkostnaden är.
Hmm … jo så är det ju.De plastpåsar som finns i affärerna och de höjt skatten på är ofta tillverkade i Sverige av majs eller annan bioplast. Dvs många har i och med plastpåseskatten övergått till att köpa oljebaserade plastpåsar tillverkade i låglöneländer istället. Hur vida det är bättre för miljön eller inte låter jag vara osagt.
Hur som helst är det dyra påsar.Hmm … jo så är det ju.
De här majssoppåsarna är tillverkade i Baltikum. Kanske bättre än soppåsar från asien (eller var de nu tillverkas).
Vilka fossila råvaror använder de då? Eller menar du genom ren energiförbrukning/el?
Ah, ja, där har du en bra poäng! Nog därför återvunnen plast var så bra i jämförelse i det test jag såg. Slog alla andra med god marginal. Synd bara att det inte verkar finnas några soppåsar gjorda av endast återvunnen plast!Det går åt stora mängder fossil råvara i jordbrukssektorn, för att inte tala om klimatpåverkan från jordbruket (konstgödsel är ju tex en av de stora utsläppsbovarna). Man ska driva traktorer, gödsla mark, (och i övrig miljöpåverkan bidrar man till monokulturer och markpåverkan där vi i så fall hade kunnat odla råvaror att äta istället) osv.
Motsvarande beräkningar för tex biobränsle brukar vara lätt att hitta, och biobaserad plast är inte så oändligt mycket mer produktionseffektivt. Numera borde det finnas ganska gott om underlag på platserna om man sätter sig och googlar en stund. (När jag jobbade med liknande fanns det inte alls lika bra siffror.)