Premiering / Visning / ...???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
F

FTW

Man här ju om hur folk visar sina föl / får dem premierade etc.
Hur gör man? Är en premiering ungefär som en hundutställning, att vem som helst kan komma dit med sitt föl och få det bedömt och något slags "betyg".
(Jag utgårfrån att det bara är renrasiga hästar som är aktuella.)
Visar man föl och sto, eller bara föl?
Hur vet man var det finns premieringar?
Hur gammalt bör fölet vara?

Hjälp mig att reda ut detta, snälla någon! :bow:

Kolla in på www.svehast.se så hittar du information. Det finns inga proppar om 2004 års sommarpremieringar än, men de borde snart komma.

Föl visar du med mamman, men det är fölet som bedöms (om du inte ska ha mamma stamboksförd också). Kallas fölvisning.

1- & 2-åringar visas utan mamma, och på premiering så är det hur lämpad individen är för avel inom sin ras som bedöms.

Det är inte så himla olikt hundutställning faktiskt, men man ska KSILJA på UTSTÄLLNING och PREMIERING. Premieringen är eg missvisnade för småttingar, men premieringen bedömmer avelslämplighet om man ska förenkla det, och utställning är 'skönhetstävlan för dagen', dvs vilket står sig för dagen bäst mot rasstandarden.

Det finns olika sorters fölmönstring och ofta i regi av rasklubbarna.
Jag vet att ´vissa avelsföreningar även låter korsningar delta "utom tävlan" så att man kan få en bedömning även på dem.

Åldern spelar inte någon större roll på fölungen men bör inte vara mindre än en månad.

Halvblodsvisningen går till så att man leder stoet och fölungen i skritt. Sedan kan man välja att släppa fölungen i trav men behåller stoet för hand. I galoppen släpper man både stoet och fölungen.

Ett tips: Se till att fölungen har en grimma som inte glider på nacken och stör den och att den är lätt att infånga :cool:

Ta kontakt med din avelsförening för att få veta var det finns visningar/fölmönstringar och när du måste anmäla dig.

Lill / Stall Nöbbeled (som jagat sina föl på fölmönstring :smirk:)

Här hos oss har avelsföreningen gått ut med att de ska ha fölbesiktningarna hemma på gårdarna. Man ska anmäla sig innan och sen kommer de hem istället.

Hur gör man då, vet du det? Är det samma som en visning dit alla åker? Att man knoppar man och visar upp för hand? Jag tänkte anmäla mitt föl, trots att det är en halvblodskorsning, för att få en bedömning utom tävlan. Poängen man får kan ju inte ge nåt vidare, men det skulle vara roligt att få henne bedömd i alla fall. :)

Inte en aning!

Men det är väl klart att man ska knoppa och göra dem snygga :cool:

Kanske att man kan visa i en hage eller ha stoet på longerlina i galoppen och traven?

Det var ju rätt smart att ha det hemma på gårdana men det måste ta en gräslig tid för domarna att fara hela distriktet runt och kostsamt..... Jag hade gärna tagit ut domarna till mig istället eftersom jag får tre fölisa (förhoppningsvis) som ev. ska visas.

Lill / Stall Nöbbeled

Iaf för halvbloden så brukar man kunna visa fölen hemma om man av någon anledning inte kan visa vid ord tillfälle?

Jag tycker det är superbra med tanke på stress och smittrisk! Jag tror de har en vecka ungefär till förfogande, så man ska anmäla sig och få en tid eller nåt sånt.

Har ingen aning vad det kostar att anmäla sig! Men Halland är ju inte så jättestort, om dock väldigt långsträckt. :)

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: warg
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 592
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka