Premie lopp

Corminta

Trådstartare
Har nu vid ett flertal tillfallen forsokt att fa svar pa vad premielopp egentligen innebar utan att lyckas.
Att (ung)hasten ska ga en viss tid for att fa premie peng tror jag ar ratt klart men vilken/vilka tider, nar, under vilka forhallanden. Helt enkelt vad ar ett premielopp?

Sv: Premie lopp

SAxat från www.travsport.se, om du sökt i forumet finns också svaret!

Premie 2008

omfattar svenskfödda (ej mockinländare) 2-åriga varm- och kallblod som tränas i Sverige av STC licensierad A- eller B-tränare.

Grundpremien i premielopp för 2-åriga varm- och kallblod är 12 000 kr.
Denna premie utgår till samtliga hästar som gör godkänd prestation.
För 2-åriga varm- och kallblod i professionell träning utgår dessutom
en premie på 8 000 kr för premielopp förutsatt att:

- hästen varit minst 90 dagar i oavbruten professionell träning vid starttillfället
- premielopp genomförs inom perioden av professionell träning

Tider för premielopp:

Följande tider gäller för varmblod födda 2006 (alltid 2140 m): Idealtid 1.35-1.28, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2008.

Följande tider gäller för kallblod födda 2006 (alltid 2140 m): Idealtid 2.10-1.55, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2008.

OBS! Hjälphäst ej tillåten i premielopp.

För att häst skall anses vara i professionell träning krävs att följande villkor är uppfyllda:
- Hästen skall vara svenskfödd och tränas i Sverige av A-licenserad tränare.
- Hästen skall vara upptagen på träningslistan.
- Hästen skall vara uppstallad på godkänd uppstallningsplats.
- Hästen skall tränas av tränaren själv eller av personal som är anställd och avlönad av tränaren.

Krav på professionell tränares verksamhet
Träningslista skall ange samtliga hästar i träning och skall varje månad inlämnas till respektive travsällskap. På listan skall anges hästens uppstallningsplats.

- Anställningsförhållandet skall i förekommande fall kunna styrkas av såväl tränare som anställd efter begäran från STC eller travsällskap.
- Gjorda löneutbetalningar skall också kunna styrkas på begäran av STC eller travsällskap
- Arbetsmarknadsbidrag i varierande omfattning kan utgå för personer som är anställda. Däremot innebär t ex praktikplats, API eller ALU ej anställning.
Uppstallningsplatser
Hästar i professionell träning skall vara uppstallade i av det lokala sällskapet godkända uppstallningsplatser. Dessa kan utgöras av stallar i anslutning till travbana, vid vilken tränaren bedriver verksamhet och/eller på särskild träningscamp (gård). För att träningscamp skall godkännas erfordras att gården, eller del därav, ägs, arrenderas eller hyrs av den professionelle tränaren. Uppstallningsplatserna skall i förhållande till varandra vara belägna så att tränaren har möjlighet att tillfredsställande övervaka verksamheten vid alla uppstallningsplatser. Travsällskapet och STC har rätt att inspektera uppstallningsplats.

Utbetalning
Utbetalning av såväl grundpremien som den särskilda premie som utgår för häst i professionell träning, sker via avräkning, månaden efter den månad hästen gått godkänt premielopp (med hänsyn till kravet på 90 dagar i professionell träning).

Alright, da vart det genast lite klarare.
Nar man kor premie gar (om jag forstatt det hela ratt) hasten sjal 2140 m. Fraktionerna ar oviktiga sa lange hasten gar inom kvaltiden. Hasten kors av tranare eller kusk (catchdriver)

Jag antar att anledningen ar att gynna proffstranarna och de som har aktiva hastar. Far uppfodarna del av pengarna? Pengarna utbetalas till agarna?

Har sokt, letat och fragat men det ar som alltid en djungel.
Tack for hjalpen

Uppfödaren får 10% av premiebeloppet i uppfödarpremie, precis som på vanliga prispengar, vad jag har förstått!

Premiebeloppet utbetalas till ägaren (företrädaren)!

Sa uppfodaren far 10 % av alla prispengar? Oavsett lopp? Hade ju varit trevligt har med..

Pojkvannen gjorde stora ogon over detta med premie och utbrast - "fram till oktober? Da skulle ju vi va rika nu ju!"
Hur sant det ar kan ju diskuteras men han gillade nog tanken pa att man inte skulle behova tavla om de pengarna iaf.

Uppfödaren får 10% av premiebeloppet i uppfödarpremie, precis som på vanliga prispengar, vad jag har förstått!

Premiebeloppet utbetalas till ägaren (företrädaren)!

Så uppfödaren får 10% av allt insprunget... och kör man inte själv så ska kusken ha 20% (det brukar vara det va? rätta mig om jag har fel)
Då blir det 70% kvar till ägaren, det är ju inte så mycket om man räknar av resan till och från tävlingen mm.mm ...
Fast ägaren/tränaren får ju å andra sidan äran att ta med sig en vinnare hem till stallet :) (eller åtminstonde en placerad h
äst)

Hur mycket kusken tar varierar. När jag har anlitat proffskusk till just premie lopp så tar som bara en uppsittningsavgift. Och en del tar 5% på insprungna pengar i lopp, andra 10%. Finns säkert dom som tar 20% oxå. dock ingen som jag har haft.

När det gäller premie så får ägaren hela summan( i år 12000 för om de ej varit i proffsträning 90 dygn). Vet ej hur uppfödaren får sina 10% men jag har alltid fått hela summan.:)

Så uppfödaren får 10% av allt insprunget... och kör man inte själv så ska kusken ha 20% (det brukar vara det va? rätta mig om jag har fel)
Då blir det 70% kvar till ägaren, det är ju inte så mycket om man räknar av resan till och från tävlingen mm.mm ...
Fast ägaren/tränaren får ju å andra sidan äran att ta med sig en vinnare hem till stallet :) (eller åtminstonde en placerad h
äst)

Uppfödarpremierna betalar du inte som hästägare du får alla prispengar exklusive anmälningsavgift, boxhyra och det kusken ska ha. STC sköter premierna till uppfödarna, det är väl enda sättet en uppfödare kan gå runt antar jag! För de flesta säljer ju inte ungarna med vinst.

Uppfödarpremierna betalar du inte som hästägare du får alla prispengar exklusive anmälningsavgift, boxhyra och det kusken ska ha. STC sköter premierna till uppfödarna, det är väl enda sättet en uppfödare kan gå runt antar jag! För de flesta säljer ju inte ungarna med vinst.

Okej, nu har jag lärt mig något nytt idag oxå :D

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 263
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 789
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
5 045
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka