G

Gerbillus

Är har hysterisk morsa? Sonen går i 9:an och fick en tilldelad prao-plats i grannkommunen. Buss alltså. Väl okej. Men kontaktpersonen hade bara en hotmailadress och ett mobilnummer som inte är registrerat på namn enligt eniro. Inget organisationsnummer framgick av lappen heller. Jag tyckte att det kändes jäkligt oseriöst och kontaktade skolan för ett byte, som sonen nu fått. Jag är jättenöjd med skolans agerande, men är det så här släpphänt ofta? Att de inte kollar var de hamnar? Eller är jag överbeskyddande?

:eek:

Sv: Prao

Häromkring är det rätt ovanligt att skolan ens fixar praoplatser...Det brukar i stället vara så att eleverna fixar själva och lämnar in kontaktuppgifter.

Häromkring är det rätt ovanligt att skolan ens fixar praoplatser...Det brukar i stället vara så att eleverna fixar själva och lämnar in kontaktuppgifter.

Här med, men efter att första praon är avklarad så är det lite klurigare att hitta fler.....

då jag gick i högstadiet och även senare på gymnasiet så hade jag en hel del kamrater som sa att dom fått praoplats, och sedan helt sonika skrev ett mobilnummer till en annan kompis på pappret till skolan. Nån enstaka gång hörde jag av en kompis att skolan faktiskt hade ringt upp numret på lappen, då hade kompisen vars nummer skolan ringt till bara spelat med.

Dessa tjejer och killar hittade alltså på helt egna företag, och det hade egentligen varit hur enkelt som helst för skolan att ta reda på att dessa företag inte existerade, men jag antar att det inte riktigt fanns resurser till det...

men men... Mina kompisar som gjorde detta fick ju ett par veckors ledighet, och att göra uppgifterna om "praoplatsen" tog ju inte många minuter... Själv tycker jag mest att det är att sätta sig själv i skiten, man praoar ju för att försöka få in en fot på arbetsmarknaden, för att visa vad man kan och för att få testa att göra nått som man kanske egentligen inte är kvalificerad för (jag fick tex testa på att vara journalist på en stor kvällstidning i åttan, det var hur givade som helst!)

ajja det jag ville komma fram till var nog att skolan inte har skyldighet att kolla upp praoplatserna alls... Tror inte det finns resurser till det heller, men bra att du reagerade som förälder! :)

Jag tycker att du är överbeskyddande faktiskt! Men mest av allt undrar jag varför sonen inte bara ringde och kollade med praoplatsen vad det var för ställe och frågade om ni kunde komma och titta på det innan praoveckan började?? Så hade ni kunnat åka dit och kolla istället för att döma ut.

Dessutom är han ju 15 år och borde faktiskt klara av att reda ut sånt här själv utan att mamman lägger sig i!!

Här med, men efter att första praon är avklarad så är det lite klurigare att hitta fler.....

Men hur kan det var det? Jag hade prao varje år under högstadiet och kommer från en liten ort i norra Sverige och jag hade inga större problem att fixa platserna själv, ändå har jag ingen större fantasi så jag var på ICA, pizzerian och i åttan åkte jag till en större ort 22 mil hemifrån och gjorde min prao-vecka på en ridskola.

Att vara 15 år och ha prao i grannkommunen är väl inga som helst konstigheter? Det var väl mest att kontaktuppgifterna var lite skumma som jag hade reagerat på, men inte att det låg i grannkommunen och han behövde åka buss för att ta sig dit.

Vad skulle ni med organisationsnumret till? Och hotmail och kontantkort säger väl ingenting om kvaliteten på platsen. Min son hade fått gått första dagen och sedan reda ut det själv om det inte passade, med mig i bakgrunden.
Och buss får man väl åka om man inte har körkort... min son åker till Irland ensam titt som tätt, ännu har han inte kommit bort.

Jag skrev faktiskt att det var helt okej att åka buss till grannstan.... ;)

Skulle någon gå som typ prao med mig skulle den också få en lapp med ett oreggat kontantkort som enda kontaktmedel -till min egen telefon :p:D
Våran telefon går till "alla" men det är ingen inne mellan åtta på morgonen och tolv på dagen, oftast men inte alltid är det någon inne och kan svara på lunchen men annars är telefonen obemannad till fyratiden på eftermiddagen iallafall.

Och jag är kommunanställd ;):D

Alltså, TS -det är bra att du är vaksam men varför ringde ni inte upp numret på lappen och kollade vem det var i andra änden före ni bytte plats?

Skulle någon gå som typ prao med mig skulle den också få en lapp med ett oreggat kontantkort som enda kontaktmedel -till min egen telefon :p:D
Våran telefon går till "alla" men det är ingen inne mellan åtta på morgonen och tolv på dagen, oftast men inte alltid är det någon inne och kan svara på lunchen men annars är telefonen obemannad till fyratiden på eftermiddagen iallafall.

Och jag är kommunanställd ;):D

Alltså, TS -det är bra att du är vaksam men varför ringde ni inte upp numret på lappen och kollade vem det var i andra änden före ni bytte plats?

Det håller jag fullkomligt med om att jag såklart både kunde och borde gjort, jag fick nog lite panik.... :crazy: I min bransch har jag sett så mycket utnyttjande av personal i beroendeställning, så jag har nog blivit lite knasig... :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka