Praktiskt vid dödsfall?

Texaz

Trådstartare
Häller ju på att ta itu med allt praktiskt efter sonens död, särskilt då jag insett att myndigheter mm inte får information direkt när någon dött .
Vilka ska kontaktas och när?
Något särskilt jag bör tänka på?
Bodelningsman är redan kontaktad, likaså banken (där kunde vi dock inte göra något förrän bodelningen var klar).
KF vet jag redan, men är det även andra myndigheter? Skatteverket?
Tacksam för alla tips och råd, vill gärna klara upp det så snart som möjligt.

Det går automatiskt typ överallt. Till och med hyresgästföreningen fick info per automatik. Då är det ju snarare ev prenumerationer/medlemsskap som kanske måste sägas upp. Ica/Coop-kort också.

Var sonen sambo eller gift? Bodelning är något som sker när man delar bo. Bouppteckning däremot är ju något som sker efter ett dödsfall.

När mamma dog och när svärfar gick bort behövde vi inte göra mer än säga upp prenumerationer, men i vissa fall gick det inte att göra något innan meddelandet influtit via systemen. De flesta system uppdateras med myndigheternas register, men det kan ta ett tag innan allt tröskat igenom, tyvärr.

1. Inventera boet, vilket slutar i bouppteckningen
Sker genom dödsbodelägarna tillsammans och särskild handling ska upprättas. I bouppteckningen ska även sambons eller makens egendom tas upp.

2. Avveckla boet, reglera skuldförhållanden, avsluta avtal m m
Företas av dödsbodelägarna gemensamt. Dessa kan uppdra det åt en genom fullmakt.

3. Bodelning (om sambo eller gift)
Sker mellan arvingarna och sambon/makan. Särskild handling ska upprättas. Sambo eller make som inte ska ärva är inte dödsbodelägare efter att bodelningen är klar.

4. Arvskifte
Sker mellan arvingarna. Särskild handling ska upprättas

Ja bouppteckning ska det såklart vara!
Har blivit rådd att kontakta samtliga fordringsägare för att räkningarna inte ska fortsätta välla in. KF skulle också kontaktas (enligt delgivningsmannen som kom i lördags :()
Hur är det med de försäkringar som fanns? Måtste vi aktivt kontakta bolaget, eller går det via automatik?

Är tillgångarna små? I s f kanske det är aktuellt med en dödsboanmälan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dödsboanmälan.

Överstiger skulderna tillgångarna så ska eg dödsboet försättas i konkurs. Många fordringsägare avskriver dock skulderna vid dödsfall om det inte finns några tillgångar i boet, vilket kan resultera i att dödsboet går +/0. Om boet inte försätts i konkurs, och det finns många spridda fordringsägare kan det vara vettigt att göra en "kallelse på okända borgenärer" innan ni börjar dela ut saker.

Det är viktigt att tänka på är att det är borgenärerna som har första tjing på egendomen. Det gäller även rena minnessaker utan värde. Sedan är sällan borgenärerna intresserade av den egendomen - men för att det ska vara korrekt så krävs samtliga borgenärers samtycke för att ni ska få ta sådan egendom.

Tror det kommer att gå jämnt upp tack vare försäkringarna samt när lägenheten är såld.
Enligt begravningsbyrån hade vi dock rätt att plocka saker ur lägenheten (handlar iofs inte om några värdesaker...).
Vi ska också kunna påbörja försäljningsarbete innan bouppteckningen är klar, dock kan inga papper skrivas innan dess, men den skulle kunna påskyndas om det behövdes.

Vad för typ av försäkringar är det? Försäkringar med förmånsförordnade ingår nämligen i regel inte i dödsboet/kvarlåtenskapen. Det är alltså inget som ska användas till att betala dödsboets skulder. Utan ngt som ni i s f får utöver arvskiftet oavsett om boet går på minus.

Om rätt ska vara rätt så ska ni inte ta saker innan bouppteckning skett och alla skulder är betalda eller ni säkerställt att det kan ske, Jfr ÄB 21:4. Det finns dock ingen i världen som kommer att tjafsa om det för det fall att alla skulder kan betalas eller att ni kan visa att det är, för borgenärerna, ointressanta saker ni tagit. Så länge ni är osäkra på om alla skulder kan betalas eller att bouppteckning inte skett så bör ni vara försiktiga.

Det är en försäkring via facket.
Tror inte borgenärerna är intresserade av kläder etc

Vilka ska kontaktas och när?
Något särskilt jag bör tänka på?

Skatteverket kommer få underrättelse automatiskt när statens personregister uppdateras och detsamma gäller alla som hämtar personuppgifter därifrån (CSN, Försäkringskassa och alla andra myndigheter, samt många företag).

Om din son hade studieskulder kommer dessa att avskrivas automatiskt så betala inga studieskuldsfakturor i nuläget (det finns undantag om din son hade obetalda studiestödsavgifter eller återkrav av studiestöd som betalats ut felaktigt, det kan ibland belasta dödsboet. Läs på CSN:s hemsida, där finns massa info).

Den som betalar ut din sons inkomst bör du underrätta (om det nu är lön, aktivitetsersättning...) eftersom du kan få för mycket utbetalt som är tråkigt att krångla med sen.

Alla abonnemang din son hade, autogiron, prenumerationer mm behöver du avsluta. Telefon, TV, mobil, bredband, el, försäkringar, etc.

För att avsluta bankkonton eller ta ut pengar från din sons konton till att betala räkningar behöver du oftast visa upp ett registerutdrag från skatteverket där det framgår att han är avliden. Det får du från skatteverket.

Du bör adressändra så att sonens/dödsboets post istället går till dig.

Inkomster hade han just nu inga alls, så det är lugnt. Är alltså abonnemangen som jag bör ta itu med, inte så många, bara telefon/bredband tror jag.
Finns ett lån på lägenheten, det har pappan koll på.
Facket? Det var där han hade försäkringar via, så det borde jag nog göra, även om begravningsbyrån redan kollat ed dom ang just försäkringen.
Enligt banken skulle vi reglera där när bouppteckningen var klar.
Kan det vara något mer?

Han hade inga privata försäkringar som kan falla ut? T ex förlängd barnförsäkring som du eller pappan tagit när han var liten eller någon annan sjuk/olycksfall/livförsäkring? Försäkringsbolagen betalar inte ut automatiskt utan finns det en försäkring så får man ansöka om utbetalning ifrån den.

Nej, någon annan försäkring finns inte. Får kontakta facket och höra hur vi ska gå tillväga, vore ju bra om det täcker upp de flesta kostnaderna.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Övr. Katt Jag har inte vågat skriva någon glad tråd om det här med rädsla att det ska slå fel, men nu har hon varit feberfri i 12 dagar och jag...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama