Potträningsdags, eller?

Sandra78

Trådstartare
Vi har insett att dottern är snart tre år, och inte alls i närheten av att sluta med blöja än :crazy: Det kändes som om vi var på god väg när hon nyss fyllt två, men sen tappade hon intresset helt och med lillebrors ankomst i juni så valde vi att låta det bero, eftersom vi insåg att det blir svårt att hinna hjälpa henne till toa/potta om jag ammar tex.

Men tiden går fort och nu är väl de flesta jämnåriga blöjfria, hon fyller som sagt var 3 i december... Eller ska man pusha, jag inser att vi kommer att få tjata ofta, hon är en sån som går helt upp i lekar och märker inte om himlen ramlar ner om hon tex sitter och bygger lego, hon kan komma sen och säga till att hon har kissat och vill ha ren blöja, men såvitt jag vet så märker hon inte att hon är kissnödig.
Fast å andra sidan kan hon kissa "på kommando", hon har tagit fasta på att man kan kissa i duschen så varje gång så frågar hon om man kan göra det, och så fort hon får ett ja så kissar hon.

Pratar man med henne om att börja med trosor istället så svarar hon "Ja, men idag vill jag ha blöja, och i morgon. Sen ska jag ha trosor."

Jag vet inte, jag vill ju inte stressa henne och behöva bråka om en sån sak, men samtidigt så vill jag förstås inte att hon blir "efter" heller...

Sv: Potträningsdags, eller?

Vad händer om ni slutar säga att det är okej att kissa i duschen? Vi sa till sonen att bebisar får kissa i duschen/badet eftersom de inte har koll på kissandet, men större barn får gå på toaletten.

Att hon "kissar på kommando" tyder ju på att hon kan kontrollera kissandet, hon ser bara ingen anledning till att göra det. Det är bekvämt med blöja och att kissa i duschen.

Går det att göra ett "kisschema" dvs. att hon får gå på toaletten/pottan och prova att kissa med jämna mellanrum eller tex. när hon kliver upp på morgonen, innan ni går ut eller vid andra tillfällen då det kan vara läge att tömma blåsan?

Går det att göra ett "kisschema" dvs. att hon får gå på toaletten/pottan och prova att kissa med jämna mellanrum eller tex. när hon kliver upp på morgonen, innan ni går ut eller vid andra tillfällen då det kan vara läge att tömma blåsan?

Det ska vi helt klart ta fasta på! Även att hjälpa henne ur duschen och till toa när hon vill kissa i duschen. Just nu är det bara toalett med sits som är aktuellt för fröken, jag vet inte om man ska införa potta också eller om det bara strular till det?

Det ska vi helt klart ta fasta på! Även att hjälpa henne ur duschen och till toa när hon vill kissa i duschen. Just nu är det bara toalett med sits som är aktuellt för fröken, jag vet inte om man ska införa potta också eller om det bara strular till det?

Vi har kört med sits på toaletten ända från början. Med potta kan väl barnen kanske bli lite mer självständiga och bestämma själva när de ska gå och inte, men för oss har sits på toan funkat ypperligt. Funkar det med sits på toan för er så kör på det.

Jag mutade våran grabb:o. Han var också totalt ointresserad från början. Vi gjorde en toabok, jag köpte klistermärken och han fick klistra in ett i boken för varje toabesök. Det fungerade för oss. Positiv förstärkning:p

Det är svårt det där, med potträning, tyckte jag, när ska man börja liksom och hur?!
Men jag tycker inte als att du behöver stressa, så stor är hon ju egentligen inte, att det är jätteviktigt att hon kan det. Min pojke var närstan tre år precis fyllda när det släppte för honom, utan att vi gjorde så mycket åt det. Jo, med bajsandet fick vi pusha (och muta :D ) en del, då han är grymt äckelmagad.
Annars har jag inga direkta tips att ge. Vi pratade hemma om vilka kompisar som har kalsonger/trosor numer och att han snart ska ha kalsonger istället för blöja etc. utan att göra någon grej av det. Lycka till!

Sätta på toan när man vaknar, nån timme efter frukost, innan alla bilresor osv borde funka. Låta henne vara naken en del hemma? Då brukar det kännas när kisset är påväg på ett helt annat sätt än med blöja. Om inte annat så efter att kisset kommit?

Har en kompis i USA som för varje barn kör "pottytrainingweekend" när de tycker det är dags mellan 2 och 3 år. Om jag fattat det rätt så kör de mer eller mindre naket hela de dagarna och efter det inga mer blöjor. Laddar upp med extrabyxor på dagis osv för blött kommer det bli men tillsist lär sig barnet att känna när det är på gång. Sen kan det ta tid innan de känner det om de är inne i lek och så men då är det bara att byta mot torrt.

Vi pushade inte vår kille o han valde att bli blöjfri sent- vid 3 år 4 månader. När han sedan själv ville blev han helt torr direkt o även på natten. Tror vi hade två eller tre "olyckor" allt som allt.

Låt henne vara utan blöja? Har ni trosor åt henne?
Vi håller på och jamsar runt med våran 2,5- hon tycker att det är skönt utan blöja men det blir rätt många olyckor. Det hör väl till har jag hört. :)

Just nu är det bara toalett med sits som är aktuellt för fröken, jag vet inte om man ska införa potta också eller om det bara strular till det?

Har hon stöd för fötter när hon sitter på toaletten? Det kan vara svårt att bajsa om fötterna dinglar och stöd för fötterna får de ju automatiskt med pottan.

Har hon stöd för fötter när hon sitter på toaletten? Det kan vara svårt att bajsa om fötterna dinglar och stöd för fötterna får de ju automatiskt med pottan.

Ja, hon har en pall för fötterna.
Angående att låta det ske olyckor så blir hon så himla ledsen om det sker, trots att vi aldrig skällt eller varit negativa till det, men hon fattar ju själv att det blev galet.
Idag har vi iaf lyckats hålla blöjan torr hemma, när vi hälsade på farmor glömde både hon och vi bort toan :o

Nu är jag en gammal farmor då , men min grabb fick potträna när han var jätteliten , jag tog blöjan av han när han var 14 månader...hände aldrig olyckor fast det var den 1.a januari jag tog bort blöjorna :o

jag förstod senare att det var ovanligt men då tyckte jag det var dags att sluta :D ...ibland är det bra att vara ovetande :p

Fast det är ju lite det som är syftet, att det ska vara obehagligt och att hon därför "lär sig känna efter". Tona ner det och bara byt till nåt torrt.

Fast jag tycker det känns jättehemskt när hon blir så förtvivlat skamsen och ledsen. Visserligen är hon något av en drama queen, men hon får panik av att bli blöt i byxorna, sist så grät hon tills hon kräktes... Därav att vi tagit det försiktigt.

Varför stressa alls? Alla friska barn blir blöjfria förr eller senare och högst troligt senast under treårsåret. Vår blev det som sagt sent men helt självvalt o odramatiskt.

Det tar ju olika lång tid för olika barn. Våra tvillingflickor var helt torra dagtid som 2,5-åringar (slutade med nattblöja några månader senare). Sonen är numera hyggligt torr hemma och har en olycka på förskolan ungefär varannan dag, han är 3 år och 2 månader.
Vår lille vill mest bara kissa på pottan och absolut inte använda barnsits på toan medan våra tjejer älskade barnsitsen. Så försök hitta det som passar just ditt barn.
I vår familj kissar vi inte i duschen eller badet så där hade jag definitivt tagit chansen och satt henne på pottan eller på toaletten, hon känner ju att det är på gång och kan dessutom hålla sig tills det är dags.

Precis så var det för vår stora son också. Han var 3 år och nästan 3 månader när han blev blöjfri, och då blev han sedan blöjfri även på natten inom bara någon vecka.

Han hade en period på sommaren som 2-åring (han är född i maj) som han var delvis blöjfri men var inte helt redo då så vi tog det lugnt och väntade över vintern tills han kändes mer färdig sommaren därpå (han fick småsyskon under vårvintern där så vi avvaktade det). En enda olycka har hänt sen dess (han är snart 4,5år)! Då hann han inte till toan för han var så upptagen i leken, så han kissade på sig på vägen.

Han behövde lite peppning för att komma igång och börja använda pottan/toan för han var inte så intresserad, eller snarare hade han inte ro nog att sitta kvar, så vi körde också med klistermärkestricket (det blev en rolig grej att klistra ett fint glittrigt klistermärke på pottan efter man kissat :) ), som någon annan här ovan. Så fort han sedan fick kläm på hela grejen med toabesök så var det klart på ett par dagar, inkl. bajsandet :)

Så TS, att inte stressa är mitt råd, det kan skilja så stort i hur tidigt olika barn blir blöjfria. Vår son var tidigt med annat istället.
Av okänd anledning så verkar det nästan finnas lite prestige i att barnet skall bli blöjfri så tidigt som möjligt för en del föräldrar. Tack och lov har vi aldrig känt så :)

Fast jag tycker det känns jättehemskt när hon blir så förtvivlat skamsen och ledsen. Visserligen är hon något av en drama queen, men hon får panik av att bli blöt i byxorna, sist så grät hon tills hon kräktes... Därav att vi tagit det försiktigt.

Hon ska självklart inte behöva känna så. Det finns ingen anledning att hon ska behöva må dåligt på vägen att bli blöjfri. Man får försöka se vilka chanser man kan ta för att öva på det hela och sedan får det ta den tid det tar.

Vi hade aldrig börjat "potträna" så tidigt som vi gjorde om det inte vore just för att sonen var så oerhört regelbunden med bajsandet. Han gjorde det väldigt lätt för oss. Det är olika för olika barn, man måste anpassa sig därefter.

*kl*

Bonussonen är 3 år och 5 månader och är inte blöjfri än. Vi har försökt i perioder när han ite velat ha blöja men när han samtidigt tvärvägrar gå på toa/potta är det svårt...

Efter den här tråden har vi börjat om igen och sätter honom på potta direkt på morgonen, innan nattning osv. Det som gör det extra svårt är såklart det delade boendet där det är svårt att få till samma rutiner.

Klart det känns sent att bli blöjfri men han har inte alls varit redo. Tänker att det hellre får ta ett halvår till och istället fungera bra.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 039
Senast: Dopy
·
Småbarn Sonen är 4 år om ett par månader, han har varit blöjfri dagtid sedan i somras, och nattblöjan försvann för nån månad sen. Han har under...
2
Svar
30
· Visningar
2 641
Senast: Miks
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få...
Svar
7
· Visningar
2 805
Senast: Majkem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka