Potentiella magsår.

T

tonythepony

Har ett sjuårigt fullblodssto som tränades för galoppen under sina första levnadsår men ställdes av efter bara två starter till följd av en trampskada. Hon har sedan dess levt ett tämligen lugnt liv. Först gick hon med föl en tid och omskolades sedan mycket långsamt till ridhäst. De första åren ägnade vi oss nästan uteslutande åt långa utritter på varierande underlag, jag gjorde allt för att bygga upp en stark och frisk häst.
Inte förrän förra våren har träningen tagit vid på allvar och det märks tydligt att hon tycker om att arbeta. Hon är samarbetsvillig och motiverad och bygger snabbt upp fina muskler. (Inflikar här att det är en förhållandevis pedantskött häst som aldrig står blöt och vars foderstat är uträknad med yttersta precision.)
Här kommer det konstiga.
Efter ca 4 månaders träning (fördelat om 2 pass hoppning för instruktör, 1 pass dressyr, 2 utritter, 1 arbetspass från marken och 1 hel dags vila per vecka) så magrar hon plötsligt av, jättekraftigt och vägrar att arbeta i den grad att hon kan klassas som oridbar.
Mask och tänder undersöks utan resultat. Hon ställs av för att bara promenadridas tills vidare och efter en period vänder det.
Hon sätts igång igen och visar snart goda resultat. Hinner starta en pay and jump och en lokal 90 klass och mår till synes toppen tills samma sak plötsligt upprepas. Hon rasar i vikt och vill inte alls arbeta.
Inte heller den här gången finner vet. någon förklaring men säger att hästen möjligtvis kan lida av stressrelaterade magsår från galoppen som visar sig först vid lite hårdare arbete.
Andra teorier eller förslag på vad det kan vara/vad jag kan göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Potentiella magsår.

Ps. Inga förändringar i matintag etc. Viktminskningen sker mycket fort, man ser tydligt skillnaden efter bara några dagar.

Inte heller den här gången finner vet. någon förklaring men säger att hästen möjligtvis kan lida av stressrelaterade magsår från galoppen som visar sig först vid lite hårdare arbete.
Andra teorier eller förslag på vad det kan vara/vad jag kan göra?

Magsår syns väl om man gå ner i magen med en liten kamera (jag kommer aldrig ihåg vad det heter gastroskopi, endoskopi eller nåt annat)? Det borde väl finnas på de flesta kliniker? Om nu vet trodde på magsår så måste det ju utredas först.

Det låter mysko att ett magsår skulle ge sig till känna så pass många år senare. Det hade varit mer troligt att det var magsår om hon hade haft liknande symptom hela tiden, men att det kommer och går låter underligt och det låter inte som typiskt magsår. Jag säger inte att det inte är det, eller nåt annat mag-tarm-relaterat, men magsår brukar som regel ge aptitlöshet, smärtor i buken, ibland kolik och allmän apati. (Man ser på långt håll att hästen är sjuk och hängig, för det mesta.) Det brukar inte lösa sig av sig självt heller, utan blir värre och värre.

Det finns ju nåt som kallas kronisk gräsätarsjuka som kan ge avmagring till och från, men exakt hur man behandlar och vad det kommr utav vet jag inte så mycket om...

Men generellt så tappar fullblod i vikt väldigt snabbt - jag har ett sto som kan ha fint hull ena dagen men om hon stressar så ser hon väldigt tunn ut en eller två dagar senare - och även om du fodrar exakt samma mängd så kan ju innehållet på fodret variera. Att ett parti grovfoder kommer från samma vall är ju ingen garanti för att alla balar innehåller lika mycket näringsämnen. Gräset varierar också massvis i näringshalt från månad till månad. Och fullblod som störs av mygg och knott upplever jag kan pendla en del i vikt under perioder då de vandrar mycket i hagen.

Är hon avmaskad mot bandmask, förresten? Det syns inte på normala träckprov, om jag har fattat rätt, så det kan vara lätt att missa.

Precis som snowball skrev kan man se om hästen har magsår genom att åka till klinik och göra en gastroskopi. Magsår är väldigt smärtsamt och det tar lång tid för såret att läka och för hästen att återhämta sig. Hade det varit min häst hade jag åkt till klinik för att kunna utesluta magsår eller börja behandla det så fort som möjligt om det nu skulle vara så.

Vi betalade ca 1 400 för en gastroskopi när vi gjorde det på min häst. Som tur var var det inget men jag vet att medicinen är dyr.

Tycker också att magsår borde ha visat sig tidigare, men med tanke på att hon har ridits så pass sparsamt innan har de kanske legat latent och inte triggats igång.

Om det varit bandmask, borde inte symptomen varit beständiga också och inte försvunnit i samband med vila? Vad det än är så verkar det ju vara träningsrelaterat?

Hon är förresten vaccinerad mot bandmask, kan de få det i alla fall?
Hon äter precis som vanligt med samma aptit som vanligt men större delen av kraftgivan är bortplockad tills hon sätts igång igen, om hon nu gör det.

Foderstat just nu (vistas fortfarande i beteshage):

Morgon:
1 kg lucern
2 l kornkross
100 ml soja
1 dl olja

Middag
1 kg lucern
2 l kornkross
1 dl olja
1 mått mineraler

Under dagen slukas även 18 kg hösilage.
Hon dricker och slickar på saltstenen som vanligt och verkar inte ha ont någonstans. Ser kanske lite hängig ut men absolut inte mer än precis märkbart. Springer och busar i hagen.

Inga andra förslag på vad det kan vara?

Kan man vaccinera mot bandmask?

Om det var min häst skulle jag nog börja med en gastroskopi för att kunna utesluta magsår. En gastroskopi handlar ju inte om någon operation eller större ingrepp. Hästen behöver väl förmodligen lugnande men man söver nog inte ner dom helt för en sådan undersökning. Ring och hör med närmaste kliniker/veterinärer hur de går tillväga och vad det kostar.

Skulle absolut ringa en klinik/sjukhus, det låter inte som något "simpelt" som man kan spekulera kring. Finns ju massor med ovanliga sjukdomar som gemene man inte känner till. Hoppas det går bra :)

Det kan också vara mag katarr väldigt vanligt bland hästar som tävlar eller har tävlat,speciellt inom galoppen och travet.Tuggar hon mkt när hon står i boxen (utan att äta),slår hon med huvudet när du rider?Faktum är att det är en väldigt hög procent av hästar som lider av magkatarr utan att man vet om det.Du kan be din veterinär att skriva ut vanlig losec eller omaprezol,har haft två travare som har gått på det och det har gett mkt bra resultat.Självklart är det bra att åka till klinik och kolla magen det är inte så dyrt och ett enkelt ingrepp.Lycka till.

Har du kollat efter mask i magsäcken? Dessa maskar syns inte på träckprov. Styngfuga kan ge magsår veterinärer dementerar gärna det( min erfarenhet) men våran imp. från irland hade stora magsår efter styngfluga. Avmaskar du med ett prep. som tar allt?

Stoet som hade magsår klarade inte av att man nuddade henne med skänkel utan for iväg för att springa ifrån trycket mot sidorna. Den hästen började med att äta sand för at lindra smärtan och fick pga det sen sandkolik.
Hon blev bra med Andapsin bla.

Finner ni inga andra svar på hennes problem så kolla upp om det är magsår som du faktiskt gissar på. Man kan ju aldrig veta säkert med dessa arma pållar.

Enligt vet. är det inte alls säkert att man ser ett magsår på gastroskopin.
I övrigt så vare sig tuggar eller slår hon och hon visar inga tecken på smärta. Hon blir bara helt omöjlig och vill inte samarbeta, sätter sig emot och protesterar redan från början mot allt annat än skritt på lång tygel.

Ska ta blodprov och gastro snart men vet. ansåg inte att det var akut. Jag har dock tänkt vidare lite på inälvsparasitteorin. Har fått höra att träckprov inte är helt tillförlitliga och att symptomen kan vara latenta tills dess äggen kläcks och att detta kan fortgå i cykler. Det skulle ju förklara den snabba viktminskningen. Kan man se mask på annat sätt, via blodprov till exempel? Hur länge kan de överleva inuti hästen? Vad tror ni?

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 832
Senast: Messy
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka