potatisprotein, gammal ponny.

Cillen89

Trådstartare
Hej. Har märkt allt mer på senare år att min ponny behöver extra mat höst/vinter/vår för att hålla hullet, (är 30 år) sommartid håller han sig jättefin på bara gräs.

Förra vintern hade han fri tillgång på hö, och åt utöver det 1 kg krafft groov 125, och 1 kg lusern. Vi har ganska höga värden på vårt hö, smrp ligger runt 60 och MJ runt 7-8, minns inte exakt då jag inte har kvar analysen.

Nu funderar jag lite på att istället för krafft groov, kanske börja ge potatisprotein, dels för att mer protein, och dels för jag inte vill trycka i honom en massa krafftfoder.
Jag har dock ingen erfarenhet av potatisprotein men vet att vissa hästar kan reagera på det? Ni som ger potatisprotein, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket kan man ge per dygn?

Finns det andra bra proteinkällor?
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Frågan är ju om det verkligen är mer protein din häst behöver när ni har så höga proteinvärden på erat grovfoder? Ett överskott av protein kan göra att det går åt så mycket energi för att omvandla proteinet till energi så att hästen tappar hull istället. Kanske är det mer energi hästen behöver istället? Jag hade nog försiktigt vant in någon dl linfröolja (hur mycket beror på hästens vikt) ihop med betfiber istället. Antingen vanlig betfor eller speedi beet eller kwikbeet om hästen är känslig för socker. Betfiber är bra för magen (och räknas som grovfoder) och de flesta hästarna tycker också mycket om det. Kanske kan du också ge några dl linfrökaka vilket också är bra för pälsen men även för magen.
Det är ju också viktigt att hästen verkligen får tillräckligt med mineraler för annars får den också svårt att hålla hull även om både energi och proteinbehovet är tillgodosett.

Hur högt har hästen legat i protein tidigare? Om du vill ge lika mycket protein fast istället ge det som potatisprotein så får du helt enkelt räkna hur mycket det blir istället för det kraftfoder du ger idag. Här finns innehållsförteckning för potatisprotein http://www.ecuriemy.com/pblad/potatisprotein.pdf
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Håller med Tinywiny. Med största sannolikhet är det energi hästen behöver snarare än extra protein. Håll kvoten runt 6 och se till att hästen får energi för betydligt mer träning än den egentligen får så ska du se att han håller hullet över vintern. Förmågan för kroppen att ta upp näringsämnen minskar med åldern och de näringsämnena som ligger i grovfodret är ganska svåra för kroppen att spjälka. Av den anledningen får man räkna lite annorlunda på en gammal häst. Fri tillgång kan den ju fortfarande få (naturligtvis) men räkna inte med att hästen kan ta upp mer än max hälften av det grovfoder han äter. Lägg sedan till betfor och kanske olja för att få upp energin rejält :) Jättebra att du börjat planera för vintern redan nu. Så du hinner fodra på innan hästen börjar att falla ur.

Som sagt: Ge hästen käk passande en häst i hård träning så ska du se att hästen fixar vintern galant :)
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Eftersom han har fri tillgång och gick på lösdrift i vintras, så vet jag inte hur högt han legat i protein, (vet dock att han åt ordenligt, så det är inte så att han inte ätit tillräckligt med grovfoder) men med tanke på att han inte rids längre och fick både krafft groov 125 + lucern utöver höet, så ligger han ordentligt över behovet vad gäller protein. Det är för övrigt en D-ponny, gatukorsning av något slag, tror dock det är endel arab i honom då han är ganska "ädel"

Låter vettigt det ni säger, tror jag köper åker och köper betfiber och linfröolja idag och börjar introducera det. Tycker bara den senaste veckan nu när han börjat fälla att han blivit en aningen tunnare på överlinjen.

Någon som vet vad det är för näringsvärden på gräs? :P Han har de senaste 2 åren, varit en aningens tunn på vårkanten, absolut inte så man kan se revbenen eller liknande, men så fort han kommer ut på gräs så blir han så himmla fin på bara 2 veckor.

Han är ju min lilla darling som jag haft i 13 år och hoppas på några år till :)
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Oj, det beror väldigt mycket på var gräset växer och vilket väder det är vad det är för näringsvärden på det. Eftersom det är färskt är det dock mer lättsmält än hö/ensilage, men å andra sidan innehåller det mycket mer vatten så hästen måste ju äta mycket större mängd då liksom.

I övrigt kan jag ta min gamling som exempel. På honom räknade jag med att han kunde ta upp ungefär en tredjedel av det hö han fick. Utöver det räknade jag på en foderstat för svårfödd ponny i hård träning. Det blev till att skotta i hästen stora mängder betfor, vetekli och soja (som är lätt att ta upp för hästar) Ponnyn höll sig fin på det i flera år. Sista vårvintern räckte inte ens det till, så han fick avsluta sina dagar efter sommarbetet samma år. Han var då 32 år och hade väl tagit sig hyggligt under betet.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Precis som flera sagt redan så behöver han nog extra energi, äldre hästar brukar tunna ur och då kan det vara bra med något vänligt tex linfröolja.
Fast tappar han överlinjen behöver du nog kolla över balansen mellan protein och energi för protein är det som bygger överlinjen... men så klart i balans med energin! :)
fri tillgång på hö, hur mycket får han i sig då vet du det??
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Hur ser hans tänder ut? Vid den åldern börjar ju tänderna normalt kunna bli ganska dåliga på att mala sönder foder.

OM det vore min häst så hade jag öst på med lite mer lusern - om han tål det. Det finns ingen maxgiva för det, så det är bara att lassa på...
Börjar tänderna bli dåliga så blötlägg det ihop med betfor och låt honom slabba i sig det.

Att han tar sig bra på det späda vårgräset är inte så konstigt, det tidiga gräset på våren brukar vara det som är mest näringsrikt.

Min egen 25-åriga shettisvalack klarar sig inte längre på fri tillgång till bra hösilage på vintrarna, så han får lite tillskott av lusern + en aning kraftfoder. Sen håller han sig precis lagom på bra bete på somrarna.
Han får hänga med här så länge detta funkar, sen blir det en enkel biljett till hästarnas himmel.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Skulle tro att du behöver höja båda energi och protein. Kan han tex äta 2 kg lusern? Annars hade jag bytt ut Groov mot Speedibeet och linfröpellets.

Potatisprotein är lite lurigt, min ena häst tål det inte alls, den andra får 150 g per dag.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Hur reagerade din häst på potatisproteinet? Jag funderar på att börja ge det i höst men mitt sto har väldigt känslig mage och nu har jag läst att flera skriver att deras hästar reagerar negativt på det så nu måste jag fråga hur reaktionen blir? Kanske behöver jag tänka om?
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Hans tänder är i bra skick för åldern, hade duktig tandläkare ute för bara en månad sedan, och några kindtänder har han tappat, men i övrigt är munnen fin, och jag har inte märkt av att han har svårt att tugga, mala sönder foder eller liknande.

Har ju haft honom i 13 år och han har aldrig varit känslig vad gäller gräs, kraftfoder, foderbyten eller liknande.

Tror jag skippar potatisprotein helt i vilket fall som helst, är ju bara 67 g protein/100g, och en dl väger bara 50 g. Han är lite kinkig vad gäller pulver, även om man blandar ut det med annat, är nog bättre att komplettera proteinet med lucern eller kanske krafft muskel.

Tror det får bli betfiber, linfröolja, och lucern strå till att börja med i höst, och se hur han håller sig på det, såklart introducera lite långsamt. Låter det vettigt?
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Hur reagerade din häst på potatisproteinet? Jag funderar på att börja ge det i höst men mitt sto har väldigt känslig mage och nu har jag läst att flera skriver att deras hästar reagerar negativt på det så nu måste jag fråga hur reaktionen blir? Kanske behöver jag tänka om?

Min häst som också är väldigt känslig i magen reagerade inte alls på potatisproteinet.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Tror det får bli betfiber, linfröolja, och lucern strå till att börja med i höst, och se hur han håller sig på det, såklart introducera lite långsamt. Låter det vettigt?

Jag tycker det är det absolut bästa! Borde han klara sig finfint på.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Det tycker jag låter jättebra. Kanske skulle du lägga till några dl linfrökaka också. Dels är det gott och dels så gör det gott.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Okej, får se om jag vågar testa.

Knapplån

Är det någon som vet hur länge potatisprotein håller sig? Min kvarngubbe säljer potatisprotein hinkvis om 5 kg om man inte vill köpa en hel säck och det köpte jag i vintras men av olika anledningar så blev det aldrig använt. Är det bara att slänga nu eller går det att använda? Det har stått torrt i ca 8-15 grader och hinken har inte öppnats sedan jag köpte den. Jag tror att det var i november-december någon gång som jag köpte den.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Det låter bra! :-) min får krafft muskel och linfrökaka! Inte alls mycket... Sen i stort sett fri högiva!
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Okej, får se om jag vågar testa.

Knapplån

Är det någon som vet hur länge potatisprotein håller sig? Min kvarngubbe säljer potatisprotein hinkvis om 5 kg om man inte vill köpa en hel säck och det köpte jag i vintras men av olika anledningar så blev det aldrig använt. Är det bara att slänga nu eller går det att använda? Det har stått torrt i ca 8-15 grader och hinken har inte öppnats sedan jag köpte den. Jag tror att det var i november-december någon gång som jag köpte den.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något fel på din pp nu!
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Han blir lös i magen inom 1 timme. :crazy: Har provat att ge 25 g i en halv kilo betfiber (så det skall få "sällskap" i magen) och även det reagerade han på.

Har inga magproblem i övrigt, potatisprotein är det enda fodret han reagerat så på.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Han blir lös i magen inom 1 timme. :crazy: Har provat att ge 25 g i en halv kilo betfiber (så det skall få "sällskap" i magen) och även det reagerade han på.

Har inga magproblem i övrigt, potatisprotein är det enda fodret han reagerat så på.

Ajdå :( Men det har inte blivit regelrätt kolik av det eller?
Jag får helt enkelt börja med pyttelite och testa mig fram försiktigt. Har jag tur så reagerar hon ju inte på det alls men det kan ju vara bra att veta vad jag ska hålla koll efter.
 
Sv: potatisprotein, gammal ponny.

Du har ju bra värden i höet, till och med lite höga. Om jag var du skulle jag ha gjort en blandning av kraftfoder med en kvot på mellan 6 och 6,5 och sedan fodrat med det i en mängd som håller hästen lagom tjock ihop med höet. Tror du att hästen inte får i sig höet så bra skulle jag använt lusernpellets som proteinkälla i kraftffoderblandningen för att hjälpa till att täcka fiberbehovet men annars kan du ju välja som du vill/eller vad hästen vill ha. Lusern och Betfor och korn/havre + olja brukar vara en bra och billig kombination.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
885
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp