Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar helt och hållet bero på person och tur. Dvs när vi på jobbet hade en kille som hette X som brevbärare fungerade det år efter år utom när han var sjuk. När vi fått en annan typ av bil fungerar det praktiskt taget aldrig, de kör bara vilse, eller ibland bara struntar att ringa in sjuka. Nu har det nog blivit bättre efter en del skäll.Jag ar helt fascinerad av att Svenska befolkningen accepterar sadant har. Att inget nytt foretag blommar upp med "customer service" som skoter sig.
Post som gar med USPS och Post Nord och har "tracking" fran USA till Sverige och kan inte sparas hela vagen. Nar tullen sager att de "lamnat over det till Post Nord" forsvinner det i en grav av morker.
Skickas paketet at andra hallet sa det hamnar i USA's tull for vidare transport till USPS sa ar det sparbart hela vagen. Bade genom USPS och Post Nord. Imagine that.
Med USPS Kommer posten nar den ska, min "Mail Lady" ringde pa dorren nar vi flyttade in och presenterade sig (Lisa), hon ar super trevlig och om posten inte gar ner i brevladan lagger hon den pa bordet utanfor dorren (dar jag har en skylt som sager att man ska lamna posten dar) och ringer pa dorren. Ingen post har nagonsin forsvunnit for mig har i USA (daremot i Sverige dar jag endast spenderat semestrar da och da de sista 30 aren).
De levererar 485 millioner forsandelser per DAG ... vilket blir, utslaget pa ett ar, one hundred seventy-seven billion twenty-five million ... och ungefar for ett par ar sedan var 80 millioner forsandelser forsvunna (de flesta aterfanna pa "Lost and Found") pa ett ar. Nagon som ar bra pa matte kan ju rakna ut procenten pa det.
Kort sagt, sedan "government" gick in och kravde skarpning har USPS skickat sina anstallda pa "sharm kurs" andrat rutiner sa all post, brev och ALLT scannas sa man kan fa en mail med bilder pa vilken post man far den dagen, och posten fungerar!
Även då tror jag att de bara stannar in med bilen i ett par sekunder (så att det hinner loggas) och kör sen vidare - "ingen mottagare" så det spelar fan ingen rollDet loggas med GPS var telefonen som hanterar paketen befinner sig när uppgifter matas in så det är relativt enkelt för personalen att kolla. Tror till och med en del av de nya bilarna har GPS-logg.
Även då tror jag att de bara stannar in med bilen i ett par sekunder (så att det hinner loggas) och kör sen vidare - "ingen mottagare" så det spelar fan ingen roll
Jag uttalar mig utifrån de inlägg tidigare i tråden om folk som varit hemma och sett bilen komma och sen åka utan att de ens klivit ur bilen. Så sant att jag inte har egen erfarenhet men jag tror att de talade sanning. Men jag tycker också att det är konstigt och att det borde vara minst arbete att åtminstone knacka på dörrenDu tänker så. Jag kan inte argumentera mot det, tanken hade faktiskt inte ens slagit mig. Jag tycker dock det är konstigt förfarande, jag jobbade i tretton år på posten/postnord och det är absolut minst arbete om kunden är hemma och tar emot paketet, det är mer arbete att ta med det tillbaka.
Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.Jag uttalar mig utifrån de inlägg tidigare i tråden om folk som varit hemma och sett bilen komma och sen åka utan att de ens klivit ur bilen. Så sant att jag inte har egen erfarenhet men jag tror att de talade sanning. Men jag tycker också att det är konstigt och att det borde vara minst arbete att åtminstone knacka på dörren
Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.
Hade fler företag kört med stilen att de som levererar själva har ett större ansvar tror jag dessa problem blivit betydligt ovanligare.
Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.
Hade fler företag kört med stilen att de som levererar själva har ett större ansvar tror jag dessa problem blivit betydligt ovanligare.
Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.
Tillägg: Och därför är det lite konstigt från företagets sida att inte bry sig så mycket om de kommer fram direkt eller inte, rimligen så borde det vara billigare än att vara tvungna ta emot paketen igen och köra iväg dem till ombud.
Eller så tycker de att tiden som tjänas in genom att brevbärarna inte anstränger sig så hårt är värd den kostnaden, nu får ju mottagarna göra den sista biten själva när de går och hämtar paketen från ombuden. Med ev noll kostnad för postnord för de skulle troligen köra till ombudet ändå med andra paket...
Det är ju också så att de kunder (oavsett i vilket sammanhang de gäller) som skriker mest och högst - oavsett om de har rätt eller fel - är de som får extraservicen.Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.
Tillägg: Och därför är det lite konstigt från företagets sida att inte bry sig så mycket om de kommer fram direkt eller inte, rimligen så borde det vara billigare än att vara tvungna ta emot paketen igen och köra iväg dem till ombud.
Eller så tycker de att tiden som tjänas in genom att brevbärarna inte anstränger sig så hårt är värd den kostnaden, nu får ju mottagarna göra den sista biten själva när de går och hämtar paketen från ombuden. Med ev noll kostnad för postnord för de skulle troligen köra till ombudet ändå med andra paket...
Zooplus brukar ju vara hemkörning utan kvittens? Så var det för mig innan iaf. Numera kan jag inte beställa hem för mitt namn står inte på porttelefonen, paketutkörningen har tydligen inte tag för att komma in och det går inte att få dem att ringa när de är framme så jag kan gå ner och ta emot.Hos mig funkar paketutlämningen bra med Postnord faktiskt, tror det är för att mitt hus inte ligger på någon avstickare och dom kan stanna utanför och tuta eftersom jag alltid är hemma i princip. En gång kom jag dock hem och det stod ett gigantiskt Zooplus paket utanför min dörr (som ligger på baksidan och det är således en del knössel att få det dit) Jag hade INTE beställt nåt paket och började fundera på om jag nattshoppat nåt jag inte kunde komma ihåg.
Sen insåg jag att paketet va till grannen, brevbäraren hade antagligen tänkt "Zooplus ja, det ska till hon som alltid beställer jävla tunga paket " och inte kollat varken adress eller namn på paketet. Nu är det ju inga problem, jag messade grannen och hon fick sitt paket. Men lite märkligt är det ändå eftersom ingen skrivit på att det lämnats och nån fullmakt fanns inte heller eftersom grannen aldrig beställt därifrån innan.
Jag försöker skrika just nuDet är ju också så att de kunder (oavsett i vilket sammanhang de gäller) som skriker mest och högst - oavsett om de har rätt eller fel - är de som får extraservicen.
Tidigare lämnade de sina lappar i postlådan, nu när gps-kraven kommit åker de således och vänder på uppfarten bara. När du som kund ringer in och klagar kan kundservice bara meddela att bilen varit på plats vid X klockslag. Då har du inte mycket att komma med egentligen utan det beror på hur jobbig och arg du orkar vara. Tror helt klart de tjänar på detta då de flesta varken vill eller orkar tjata och bli otrevliga.