Posititv överraskning

A

Axelle

Har aldrig fodrat med Krafft tidigare, men nu har jag fått hjälp av en kille som är haj på det där med foder och han tyckte att jag skulle fylla upp luckorna i Nellans foderstat med nya Krafft Pluss Röd/Blå. Så jag skickade pappa till Granngården för att handla in en säck. Och vad billigt det var! 200 kr för 30 kg... :D *Förvånad* Är Krafft så billigt överlag?
 
Visst är det en del pengar, men jag tyckte det var billigare än många andra fodermedel... :smirk: Är defenitivt billigare än hundfodret vovvarna får, men det kanske kraftfoder till hästar är överlag... :confused:
 
Bor lite ocentrarlt till, så det är Granngården som gäller när man ska handla lite nu och då. :)
 
Det beror väl på vad man jämför med...
Havre tex kan man hitta för 0,9 kr/kg

Har man ett hö med bra värden behöver man kanske bara komplettera med en näve krafft för att få lite "skrammel i krubban" och då räcker en 30 kg säck länge.
Har man däremot ett hö med dåliga värden kan man få lägga till åtskilliga fler kilon med krafft och då räcker en 30 kilos säck inte långt, och då blir det dyrt...
 
är 6kr kilot dyrt?? då ska du inte ha häst tycker jag!!
Det var det dummaste jag hört!! Varför ska man betala så mycket för ett foder när man kan blanda eget för mindre än hälften?! Eller se till att köpa ett bra grovfoder så man inte ens behöver ge kraftfoder...
 
Fy vilket taskigt svar :mad:
Så jag bör inte ha kvar min häst för att jag har en annan åsikt än dig i den här frågan :smirk:

För övrigt fodrar jag med krafft breed och det kostar 8 kr/kg och det tycker jag är dyrt men vad gör man om man har dåligt hö :crazy:

Krafft ÄR dyrt! Havre som innehåller ungefär lika värden som grund, är det stor skillnad i pris om man ger mycket! Blir bra mycket billigare att köpa ett bra hö än att ge en massa krafft :smirk:
 
Om du har dåligt hö - går det inte byta leverantör? Om du inte har eget hö alltså?
Jag håller mig nog till hö o havre, så länge det går. 1 kr/kg för båda, billigt o bra :)
 
Inte jag som köper in :smirk:
Vi kör på hösilage i rundbal till alla hästarna och vi fick inte analysen förrän i november!
Men om det va jag som köpte in så skulle jag bytt leverantör :angel:
Vi har 7,5 Mj och 30 Srp så det är ju inte så där JÄTTE dåligt som vissa andra har haft, men det är så pass dåligt att man måste ge en massa proteinfoder :(
 
Lånar en svarsknapp..

Och Krafft är dyrt eller inte.. Jag ger Krafft Breed. Priset skiljer sig lite från Odalbutik till Odalbutik (eller, ja Granngården heter det ju nu). Jag ger 252.50 kr för 30 kg, dvs ca 8.40 kr/kg.

Tittar man bara på att 'ett kilo kraftfoder, 8.40' så visst då känns det rätt 'dyrt'. Men titta på vad du FÅR för de där 8,40 kr/kg... DÅ är det plötsligt inte så dyrt.

Jag vet när jag skulle försöka hitta något annat än Breed till fölis (Jag fick ganska rejäla mineralöverskott med breed) och det var som FÖRGJORT att hitta ett avelsfoder/unghästfoder/kalla det vad man vill hos de andra märkena med lika högt proteininnehåll per kilo foder. Och vad spelar det för roll om Hippo Breed kostar 5 kr/kg (bara gissar, minns inte vad det kostar) när det innehåller för lite protein så det måste proteinkompletteras? (Vilket jag inte kunde, damen vägrade äta både soja och Krafft Protein).

Och när jag då kollade på andra foder som låg lika bra i protein, då stack priset upp till en 10 - 12 kr/kg.

Så, jag anser Krafft Breed (8.40 kr/kg) som billigt. Men jag anser Kraffts Havre som dyr. För där kan jag hitta LIKVÄRDIG produkt till betydligt billigare pris.

Så det går ju inte bara titta på vad en säck kostar eller vad det kostar per kilo, utan vad FÅR man för pengarna?

Just Krafft Pluss Blå/Röd anser jag vara ett DYRT foder. Riktigt rejält SVINDYRT. Det är nämligen samma värden som HAVRE på det, förutom att det är mer mineraler och vitaminer i Blå/röd. Men man kan köpa mycket vitaminer/mineraler (om det ens behövs, Blå/röd är rena mardrömmen med mitt hö pga det höga kalciuminnehåller i blå/röd) för mellanskillnaden i pris mellan havre och blå röd.

Och sådär får man ju titta, inte bara kilopris som sagt.

Samma sak med hundfoder egentligen. Greyhounden äter Doggy Professional Extra Aktiv (långt namn) som kostar 350 kr för 18 kg. Det är 19.50 kr/kg det. Det finns andra märken som har samma innehåll av fett och protein (30/20) och är billigare per kilo, MEN dessa måste jag ändå ge dubbelt så mycket av för att han ska hålla hullet. Så då blir det inte så billigt i slutändan ändå.
 
Lånar en svarsknapp..


Tittar man bara på att 'ett kilo kraftfoder, 8.40' så visst då känns det rätt 'dyrt'. Men titta på vad du FÅR för de där 8,40 kr/kg... DÅ är det plötsligt inte så dyrt.

Jag vet när jag skulle försöka hitta något annat än Breed till fölis (Jag fick ganska rejäla mineralöverskott med breed) och det var som FÖRGJORT att hitta ett avelsfoder/unghästfoder/kalla det vad man vill hos de andra märkena med lika högt proteininnehåll per kilo foder. Och vad spelar det för roll om Hippo Breed kostar 5 kr/kg (bara gissar, minns inte vad det kostar) när det innehåller för lite protein så det måste proteinkompletteras? (Vilket jag inte kunde, damen vägrade äta både soja och Krafft Protein).

Så det går ju inte bara titta på vad en säck kostar eller vad det kostar per kilo, utan vad FÅR man för pengarna?

Självklart kan man inte stirra sig bild på kg/priset utan innehållet ska ju räknas med också! Det är därför jag fodrar med krafft breed jag med! Bra innehåll för pengarna och det finns en massa dyrare muslifoder med samma innehåll för mycket mer pengar!
Jag ger utöver 0,5 kg breed nästan 0,5 kg soja åxå pga att det skulle bli för dyrt att ge bara breed eller att kompl. med protein!

MEN det är ju dyrt ändå eftersom man skulle kunna komma billigt undan om man hittar ett riktigt bra hö! Fast om man har föl och växande hästar kan det bli svårt eftersom dom behöver en sån pass hög kvot!
 
Hallå, var bor ni nånstans? :smirk: Här i Halland betalar vi mellan ca 130-180 kr för en säck med KRAFFT beroende på vilken sort man väljer blå, grön el. röd. Själv använder vi bara KRAFFT´s produkter och är jättenöjda med det. Produkterna de har är ju väl kontrollerade och håller mycket hög kvalitet. De t o m sparar provpåsar i sin fabrik för att kunna gå tillbaka och se över om det behövs. :)
Visst kanske det är dyrare att använda sig av fullfoder än att själv blanda med havre, betfor etc. Men faktum är att den havre man själv har eller köper av en bonde kanske inte alls är av så särskilt bra kvalitet, man gör väl oftast inga analyser på havre eller? Men det är klart man kan ju köpa havren på säck också...

Nä, jag gillar Krafft´s produkter och dessutom är de också mycket hjälpsamma med att räkna ut bra foderstater m.m. om man ber dem så ibland gör de t o m "stallbesök" för att se över foderhanteringen m.m. :bow:

Det finns en anledning till varför många duktiga proffstränare inom travet använder sig av Krafft´s produkter...

- - - - - - - -

Usch, nu låter jag som värsta "Krafft-fan:et" :o jag som verkligen brukar försöka förespråka att få ner kostnaderna (dock inte på bekostnad av kvaliteten)... med fyra hästar så blir det ju en del pengar! Jag är själv inte särskilt duktig på att räkna foderstater och har fått ovärderlig hjälp från Krafft så "what the heck" jag kan väl bjuda på berömmet! :bump:
 
MEN det är ju dyrt ändå eftersom man skulle kunna komma billigt undan om man hittar ett riktigt bra hö! Fast om man har föl och växande hästar kan det bli svårt eftersom dom behöver en sån pass hög kvot!

Precis. Jag HAR alltid bra hö/hösilage i grunden (minst SRP/MJ-kvot på 6, ofta 7), men det räcker inte till för digivande ston, föl och växande unghästar. Och jag har ju haft minst en häst ur någon av de kategorierna sen 2001, så det går en del =)

Men valacken som ändå är svårfödd står på sina 15 kilo hösilage, och såf år han iofs ½ kg breed för att höja kvoten från sex till sju, men att det är med just breed är mest för att åringen käkar breed så det 'finns hemma'. De flesta år har jag kvoten på sju redan i höet/hösilaget och då kan valacken se sig i månen efter nått kraftfoder.

Men jag har valt höet efter valacken, och så kompletterar jag för de andra och då brukar det bli breed, eftersom det inte krävs så stor mängd (jag är rätt glad om småttingarna slipper äta fyra kilo kraftfoder liksom).
 
Herregud vilken diskussion....
8,40 för kraftfoder billigt....Ojojojojojojojoj....
Kraftfoder innehåller:
Spannmål (som korn, havre, majs , ris, vete etc.)
Halmhack och havreskal
Lite fett kanske...
Biprodukter från livsmedelsindustri, som potatispulpa...
Lite mineraler....
Och lull-lull som kanske vitlök, för att vi ska känna oss duktiga.
DET KOSTAR INTE mer än 2-3 kr/kg att tillverka, ALDRIG. OCH ni kan ALLA göra det själva hemma....eller ett bättre foder...om ni KAN nåt....men kan man inget så är man lättlurad. Och betalar 8-9-10-12 kr/kg för nåt man kan göra själv för 2 spänn. Inte konstigt att Lantmännens i särklass lönsammaste företag 2003 var Krafft....Och kraffts produkter är prisvärda jämfört med mycket annat. Jag blir så trött...
 
Herregud vilken diskussion....
8,40 för kraftfoder billigt....Ojojojojojojojoj....
Kraftfoder innehåller:
Spannmål (som korn, havre, majs , ris, vete etc.)
Halmhack och havreskal
Lite fett kanske...
Biprodukter från livsmedelsindustri, som potatispulpa...
Lite mineraler....
Och lull-lull som kanske vitlök, för att vi ska känna oss duktiga.
DET KOSTAR INTE mer än 2-3 kr/kg att tillverka, ALDRIG. OCH ni kan ALLA göra det själva hemma....eller ett bättre foder...om ni KAN nåt....men kan man inget så är man lättlurad. Och betalar 8-9-10-12 kr/kg för nåt man kan göra själv för 2 spänn. Inte konstigt att Lantmännens i särklass lönsammaste företag 2003 var Krafft....Och kraffts produkter är prisvärda jämfört med mycket annat. Jag blir så trött...

Nu läser du inte ordentligt =)

Krafft breed/krafft pluss grön innehåller 10 MJ och 200 gram SRP per kilo foder. 20 g Ca, 10 g P och 8 g Mg.

Med 0.25 kg havre, 0,25 kg lucern och 0,4 kg soja får du nästan detsamma avseende MJ och SRP, men helt andra mineralvärden (men de är ju lätta att fixa). Kostnaden för detta blir 4 kr. Så billigare javisst.

Men MISSADE du den raden där det stod att min åring INTE äter soja eller krafft protein? SÅ det spelar ingen roll hur jäkla mycket jag kan mixa och bland om hästen inte ÄTER det?

Så jag undrar fortfarande på vilket sätt du anser att jag är LÄTTLURAD? Jag vet vad hästen behöver, och jag ger henne det i den form hon går med på att äta, vilket råkar vara krafft breed. På vilket sätt är jag lättlurad?
 
Jag roade mig med att räkna ut vad det skulle kosta att själv sätta ihop ingredienser för att komma upp i samma värden som 1 kg breed, vad gäller MJ, Smrp, Ca, P, Mg, vitaminer och selen.

Ett exempel är

0,5 kg lucern
0,15 gr vetekli
350 gr soja
50 ml chevinal
8 ml basic e
1,1 dosmått foderkrita
2 dosmått fosforbalans
1,6 dosmått biomag

Kostnad: ca 16 kr

mvh Jessica
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd...
Svar
11
· Visningar
4 775
Senast: Rosett
·
D
Foder & Strö Har fodrat min häst med Krafft Grund i flera år priset har legat på ca 120 kr för 30 kg. Då jag är gravid och hästen har mest lunkat...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: Tabitha
·
Foder & Strö Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en aktuell volymviktstabell för foder! Jag lägger in några som jag har koll på, i...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: ameo
·
Foder & Strö Har 3 hästar, 2 äldre som rids normalt och 1 unghäst som ska ridas in.De får havre,betfor och hö,samt så har jag gett dom "lite" Krafft...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp