Position, hjälp.

Lilljessicah

Trådstartare
Jag tror jag håller på att bli galen, även om vallhunden är 100 gånger mer lättlärd och lättränad än den stora jag har så hade jag kunnat betala många riksdaler för att förstora henne en aning ibland.

Problemet är alltså att hon tappar positionen under det fria följet, linförigheten och ingen utgångsposition eller vinkel sitter där den ska längre.
Hon rundar numera istället för att snäva 90 grader, viker ut hela bakdelen och ligger på som tusan.

Varför?
Slarv från min sida.

Åtgärd?
Jag vette tusan längre.

För er som inte vet bör nämnas att detta är en väldigt "het" hund, där tassarna är mer i luften än i backen, och tar det för lång tid från ex utgångsposition till nästa moment så floppar det redan där.

En hund som inte kan belönas med varken leksak eller godis under inlärning då detta förstör koncentrationen.
( godisbelöning på utsidan går därför bort )
Mot vägg fungerar för stunden men inte i längden.

Usch, jag blir så ledsen över hur mkt man egentligen kan förstöra pga lite slarv imellanåt.:(
Känns som vi har gått 3 år bakåt i träningen.

Alla tips är välkomna, jag är som sagt helt tömd på lösningar nu.

Sv: Position, hjälp.

För utgångsposition; bakdelskontroll! :) Träna olika övningar där hunden måste göras medveten om sina bakben, som t.ex. att backa upp mot en vägg, eller backa upp på två färgburkar, eller kliva ner i en låda med bara ett bakben eller båda bakbenen (allt lärs in stegvis så klart). Sedan börjar du med utgångspositionsträningen igen men är jättenoga med att bakdelen ska hänga med, belöna inte förren den gör precis rätt! Hunden ska ta medvetna kliv in till sidan med bakbenen för att hamna rätt, det är lätt att träna mycket på genom att helt enkelt göra "framdelsvändningar". Många små förflyttningar efter varandra, när hunden får godiset så flyttar du dig ur position så den måste flytta efter för nästa godbit. Efter det kan du träna ingångar från olika vinklar, snett bakifrån dig, rakt framifrån eller rakt från sidan, så länge du är noga med att hunden arbetar aktivt med bakdelen, och belöna bara raka sättanden.

Vad menar du med att koncentrationen förstörs av godis och leksak? På vilket sätt alltså, är det svårt att återgå till t.ex. fritt följ eller blir hunden så uppspelt att det inte går att börja?

Intressant tråd!!
Jag själv försöker oxå att träna in bakbenskontroll!!
Min hund är klickertränad så vi kör med det. Men mitt problem är att han har ju lärt sig tasstarget och nu när jag försöker få honom att sätta bakbenen först på ngt, (har börjat med en sittdyna) så blir han alldeles frustrerad när han sätter framtassen på och det då inte är rätt och då har han börjat ge skall!! Vet inte riktigt hur jag ska krångla mig ur detta:confused:Tips!!

Tack för dina tips, mkt av det du nämde har jag börjat om med för att säkra positionerna igen.

Angående godiset så räcker det att jag plockar fram det inomhus för att det ska förstöra träningen utomhus sedan så det är ett belöningsätt vi har skippat.

Leksak kan jag belöna med efter sista momentet i träningen innan det är dags att kila hem.

På vilket sätt förstör godiset träningen? Om hunden ser att du har godis, och sedan ger du ett kommando, vad gör hunden då?
Lyssnar inte alls, eller gör det slarvigt, eller hur gör hon?

Vad gör du då?

På vilket sätt förstör godiset träningen? Om hunden ser att du har godis, och sedan ger du ett kommando, vad gör hunden då?
Lyssnar inte alls, eller gör det slarvigt, eller hur gör hon?

Vad gör du då?

Hoppar upp och ned, skäller som en galning, suger fast sig i jack/tröjärmen, orsakar många blåmärken, stannar inte stilla på ett o samma ställe mer än 2 sek.

Korrigerar genom ett nej och traskar på. Jag hamnar nästan aldrig i den sitsen längre, det är ju inte det som är problemet.

Möjligtvis torra levergodisar får ner henne på jorden.;)

Men jag behöver inte godis i mitt belöningsätt till henne.

Extern belöning hur fungerar det då?

Jag hade nog tränat från utgångsposition och gjort vändningar på stället. Alltså hunden gör vändningarna med mig men sittandes. Sen ta detta till stående. Jag antar att hon har "kunnat" detta innan men har börjat slarva? Sakta in innan svängarna och hjälp henne genom att styra med handen, men utan godis och leksak i ditt fall. Kan ju fungera?

Extern belöning hur fungerar det då?

Jag hade nog tränat från utgångsposition och gjort vändningar på stället. Alltså hunden gör vändningarna med mig men sittandes. Sen ta detta till stående. Jag antar att hon har "kunnat" detta innan men har börjat slarva? Sakta in innan svängarna och hjälp henne genom att styra med handen, men utan godis och leksak i ditt fall. Kan ju fungera?

Tack för tipsen.:)

Ja det är som du säger, hon har haft full pejl på detta men tappat i princip allt pga långt pågående slarv från oss båda.

Om jag gör som du säger så kastar hon sig längre och längre ut från mig och blir frustrerad / stressad över att hon inte gör rätt.

Hon vet ju lixom vad momentet går ut på, men har tappat allt vad position heter.

Så den stora frågan är ju hur får jag henne att verkligen vilja hålla den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka