Sv: Portugal
Jag var där i januari i en dryg vecka. Jag red större delen av veckan på ett och samma ställe, men besökte två ställen till utöver detta. Alla tre tränare jag träffade var mer eller mindre klassiskt inriktade (tänk Nuno Oliveira, snarare än barockridning), och bra pedagoger, trots varierande kunskaper i engelska. Alla var måna om att rida mjukt, "no stress" var en fras som upprepades ofta. Men man var också mån om att jag skulle utvecklas som ryttare och inte bara "sitta och åka".
Alla jag träffade i Portugal var oerhört gästfria, även om jag i princip bara ringde eller e-postade i förväg och sa jag var intreserad av att hälsa på.
Hästarna man rider klassisk dressyr på i Portugal är givetvis lusitanos, eller möjligen lusitanokorsningar (Cruzados). Man rider nästan aldrig på ston utan så gott som alltid hingstar (vallacker tillhör undantagen). Men det går inte att jämföra med svenska halvblodshingstar, att ha 3-4 hingstar i paddocken samtidigt var inga som helst problem och att ha 10 hingstar i boxar bredvid varandra i samma stall är helt normalt.
Jag tyckte att hästarna är väldigt välutbildade, i alla fall om man jämför med svenska lektionshästar, passage och piaff verkade vilken 8-åring som helst kunna, när jag var där fick en av eleverna öva på uppsutten levade...
På det hela taget tycker jag att jag utvecklades oerhört mycket som ryttare (men det beror kanske på hur duktig man var innan) och det tillhör defintivt höjdpunkterna in mitt ridliv...