Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bild på ovansidan?Försökt hitta men inte hittat riktigt rätt porslin. Hoppas inte mitt arvegods är värt något, eftersom vi använder det till vardags. Nån som har koll?
Bild på ovansidan?
Visa bifogad fil 65633
Sitter och ammar så det är lite mat på tallriken nu men man ser mönstret ändå!
Oh, spännande! Hoppas inte att jag misshandlar något värdefullt!Den lär @athena_arabians knäcka med ena ögat stängt
Oh, spännande! Hoppas inte att jag misshandlar något värdefullt!
Har massa småassietter, assietter, mattallrikar, halvdjupa tallrikar, heldjupa tallrikar, serveringsfayt, kaffekoppar med fat, lite kannor. Allt efter mormor född 1918.
Håller med! Jag har fått frågan vad det är för porslin och om vi verkligen ska använda /diska/mikra det. Jag brukar säga att mormor velat att jag skulle använda det.Personligen tycker jag det är den högsta ynnesten, att använda porslin som en ärvt. Jag har gjort mig av med "fina" kompletta uppsättningar av vad jag tycker skitfult porslin - jag hoppas någon annan älskar dem.
Ja, tror eventuellt någon bara har Lidköping undertill, vet att jag kikat vad det kan vara. Rörstrands är det enda porslin jag hört talas om så antar att det är väldigt vanligtStämpeln visar att den är från Lidköpings porslinsfabrik, 40-talet.
http://www.signaturer.se/Sverige/lidkoping.htm
421 skulle kunna vara beteckningen på mönstret, alternativt på själva servismodellen.
Försökt hitta men inte hittat riktigt rätt porslin. Hoppas inte mitt arvegods är värt något, eftersom vi använder det till vardags. Nån som har koll? Visa bifogad fil 65630
Stämpeln visar att den är från Lidköpings porslinsfabrik, 40-talet.
http://www.signaturer.se/Sverige/lidkoping.htm
421 skulle kunna vara beteckningen på mönstret, alternativt på själva servismodellen.
Så kan det absolut vara. Jag är bättre på märkningen av porslin från Karlskrona porslinsfabrik. Det är därifrån mitt arvegods kommer.421 står för 1942, första halvåret - om jag inte är helt ute och cyklar.
Och vad säger det om den servis som visas? Den är verkligen inte lättgooglad.Snabb googling kanske?
https://rorstrand-museum.se/historia/alp-lidkoping/
Alp står för AB Lidköpings porslinsfabrik, alltså porslinsfabriken där servisen tillverkades.Aha jag tyckte det. Jag fick fram att den heter alp men jag är inte expert bara nyfiken och googlade. Hoppas någon vet.
Ibland när man letar gammalt porslin så hjälper det att ha ett nummer på dekoren. Kannor och såssnipor är ofta (men inte alltid) stämplade med dekornummer. Sannolikt fyra siffror.Oh, spännande! Hoppas inte att jag misshandlar något värdefullt!
Har massa småassietter, assietter, mattallrikar, halvdjupa tallrikar, heldjupa tallrikar, serveringsfayt, kaffekoppar med fat, lite kannor. Allt efter mormor född 1918.
Tack!Ibland när man letar gammalt porslin så hjälper det att ha ett nummer på dekoren. Kannor och såssnipor är ofta (men inte alltid) stämplade med dekornummer. Sannolikt fyra siffror.