Populärvetenskap - bästa böckerna?

Araminta

Trådstartare
Kan vi ha en tråd om populärvetenskaplig litteratur? Ja! Skoj! Vad har ni för favoriter? Vilka ämnen tycker ni om att läsa om?

Jag började läsa "Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige" (Trädgårdh, Berggren) i somras och blev väldigt fascinerad av den bild av svensk kultur- och filosofihistoria som de tecknar. Tyvärr behövde jag lämna tillbaka boken innan jag hann klart.

Började nu på "The stuff of thought" av Steven Pinker men tyvärr hänger jag inte med i djupdykningen i engelsk lingvistik.
 
The selfish gene av Richard Dawkins är en favorit. Även Trick or treatment av Edzard Ernst och Simon Singh, strålande vetenskaplig genomgång av olika alternativmedicinska metoder.

Åh vad bra att du påminde om Dawkins. Den här jag i hyllan efter ett misslyckat försök för 10 år sedan. Ska plocka upp den igen. Trick or treatment låter väldigt spännande!
 
Jag gillar det jag läst av Malcolm Gladwell, den senaste var "Talking to strangers" om confirmation bias och liknande. Jätteintressant!!

Tack för tips! Confirmation bias är verkligen något jag skulle vilja fördjupa mig inom. Det känns så oerhört viktigt i förhållande till typ allt annat, samtidigt som jag kan uppleva det svårt att hantera i vardagen. Ska definitivt kika vidare på Gladwell.
 
Kul tråd! Har många favoriter. Sist läste jag Therese Andreas Bruce, om Sveriges första dokumenterade fall av en transperson som genomgår könskorrigering. Redan på 1800-talet! Sen älskar jag serien "A Short Introduction to..." som Oxford ger ut. Sist läste jag Mathematics, ett ämne som jag annars har svårt för men det var superintressant! Även Mythology i samma serie är riktigt bra.
 
E=mc2 av David Bodanis. Inte läst den på ett tag, så möjligt att den blivit lite daterad.
A Short History of Nearly Everthing av Bill Bryson.
A Brief History of Time av Stephen Hawking.
Factfulness av Hans Rosling.
 
Meteorologi i sitt esse!
Himlen är vackrast med lagom mycket moln, den är så fin att läsa och stundtals blir man lika mycket förtjust i moln som författaren.
 
'Svälten' av Magnus Västerbro, om de svältår som drabbade Sverige 1867-1869. Många av resonemangen som fördes i Sverige då gällande främst fattiga svenskar i landsbygdsorter känns igen i dagens debatter kring t.ex. invandring och utlandsfödda svenskar... Mycket välskriven och lättläst! Rekommenderas varmt.
 
'Svälten' av Magnus Västerbro, om de svältår som drabbade Sverige 1867-1869. Många av resonemangen som fördes i Sverige då gällande främst fattiga svenskar i landsbygdsorter känns igen i dagens debatter kring t.ex. invandring och utlandsfödda svenskar... Mycket välskriven och lättläst! Rekommenderas varmt.

Håller med till 100%, otroligt drabbande läsning!
 
Meteorologi i sitt esse!
Himlen är vackrast med lagom mycket moln, den är så fin att läsa och stundtals blir man lika mycket förtjust i moln som författaren.

Vad roligt att du gillar den, jag har den i bokhyllan men har inte hunnit påbörja den än.

Jag älskar populärvetenskap inom en rad olika ämnen, däribland djur och natur. Just nu har jag lite som ett tema att läsa sådant som gör mig riktgt förundrad över naturen, hittills har jag hunnit med:

Trädens hemliga liv (sedan läste jag fler böcker av samma författare som jag inte tyckte nådde till samma nivå, och nu vid åderläsning har det färgat av sig lite)
Intelligenta växter (jag tycker författaren går lite hårt fram i att välja att argumentera för just "intelligens", men otroligt intressant om växters förmågor)
Galen i humlor (sååå mycket jag inte visste om humlor!)
Smartast bland mesar (... eller talgoxar!)
Insekternas planet (... eller insekter!)
Bevingad intelligens (under läsning)
Jord - funderingar kring grunden för vår tillvaro (under läsning)

På inköpslistan står Svamparnas planet.
 
Kan vi ha en tråd om populärvetenskaplig litteratur? Ja! Skoj! Vad har ni för favoriter? Vilka ämnen tycker ni om att läsa om?

Jag började läsa "Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige" (Trädgårdh, Berggren) i somras och blev väldigt fascinerad av den bild av svensk kultur- och filosofihistoria som de tecknar. Tyvärr behövde jag lämna tillbaka boken innan jag hann klart.

Började nu på "The stuff of thought" av Steven Pinker men tyvärr hänger jag inte med i djupdykningen i engelsk lingvistik.

Är jätteglad för din trådstart :)

Jag har Är svensken människa i bokhyllan men har faktiskt inte läst klart den, jag tycker att tankarna är jätteintressanta men att läsningen var lite seg :o . Har precis köpt Granskogsfolk, också lite på temat "svenskar" ;), jag hoppas att den ska tilltal mig mer!
 
Håller med till 100%, otroligt drabbande läsning!

Nu svarar jag mig själv :D, men kom ju på att jag vill tipsa om Vasadöttrarna om man är historieintresserad, här om sommaren läste jag ett gäng böcker om historia och den bet sig verkligen fast - jag hade inte velat vara prinsessa på den tiden!
 
... och så läser jag gärna diverse böcker om olika aspekter av beteendevetenskap på allt från neuro- till organisationsnivå :). Men jag ska sluta spamma tråden nu :p (åtminstone för ett litet tag ;))
 
... och så läser jag gärna diverse böcker om olika aspekter av beteendevetenskap på allt från neuro- till organisationsnivå :). Men jag ska sluta spamma tråden nu :p (åtminstone för ett litet tag ;))

Hjälper det om jag ber dig spamma vidare med tips på böcker inom beteendevetenskap? Är själv mycket inne i filosofi/psykologi/samhällsvetenskap just nu så tar gärna emot dina tips!

Och tackar för de tips du redan kommit med! Trädens hemliga liv har jag fått rekommenderad tidigare, den verkar väldigt intressant! Håller med dig om att Är svensken människa? är lite tungrodd, den kräver verkligen fullt fokus på varje mening för att man ska hänga med. Men spännande tankar är det! Jag funderar på att köpa hem ett exemplar så att jag kan läsa klart den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp