Popper ends - varför?

busigdemon

Trådstartare
Har suttit och kikat lite efter nya tyglar.
Har då hittat tyglar med "popper ends" dvs de är delade i ändarna. Varför? Vad använder man detta till?

19169_A.jpg

Sv: Popper ends - varför?

Har bara sådana tyglar, snyggare, behöver inte oroa sig att skruven lossnar,
men det är väl en smaksak vad man tycker är snyggt.
Vad man använder det till? går snabbare att byta tyglar än att leta efter skruvmejslen.

jag tror ts menar varför dom är delade längst ner, alltså inte att man knyter vid bettet

Korrekt! TS menar änden, inte latigo knytena vid bettet, utan den delade änden som hänger ner mot marken sas.

På denna bild kan man se att de är delade, har hittat massor med tyglar som går att köpa i detta utförande eller vanliga weighted ends.

en gissning från mig är väl att det är rent estetiskt? , snyggt helt enkelt. har svårt å se någon annan funktion. (jag tycker dock inte att att det var snyggt ;) )

Anledningen till popperends är väl att då man använder tygeländen som pisk så får man en liten ljudeffekt också. :)
Jämför med romaltyglar som ju också har en popper i änden på romalen.

bra och valvardade popper ends ger mer an en liten ljudeffekt ;)

men ja, skriver bara for att saga att du har ratt :) :bow:

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix