Ponnyn vägrar gå till spolspiltan

PonnynPoni

Trådstartare
Ponnyn jag sköter och motionerar vägrar ofta att gå till tvätt platsen utomhus. Hon kan nog snällt följa med dit först, men då man vrider på vattnet (kranen för lite ljud) så drar hon iväg i panik. Då man sedan försöker lirka tillbaka henne dit, står hon som fastgjuten i marken eller så backar hon ännu längre bort.

Jag skulle helst inte vilja tvinga henne dit, utan träna på det så att hon skulle börja se på saken som nåt positivt, i varje fall nu på sommaren då det nog skulle vara skönt med lite svalkning för henne nu och då :)

Så nu skulle jag då behöva lite träningstips från andra som haft samma problem eller någon som råkar ha några bra och vettiga idéer att komma med :)

Skulle helst använda så lite godis som möjligt, vill inte träna fram nåt tiggande/nafsande :)

Tacksam för svar!
 
Börja tvätta med hink och vatten, dvs tippa upp vatten i en hink, led dit ponnyn och tvätta. Att slå på vatten när hästen är inne i spolspiltan, speciellt om ponnyn är ovan är ingen god ide. För en häst så låter det som ett väsande, lägger vi dessutom till en slang som rör på sig så har du ditt rovdjur och hästen är ett flyktdjur.
 
Börja tvätta med hink och vatten, dvs tippa upp vatten i en hink, led dit ponnyn och tvätta. Att slå på vatten när hästen är inne i spolspiltan, speciellt om ponnyn är ovan är ingen god ide. För en häst så låter det som ett väsande, lägger vi dessutom till en slang som rör på sig så har du ditt rovdjur och hästen är ett flyktdjur.

Tack för tipset! Ska pröva om det fungerar bättre idag :)
 
Är det bara kallvatten så förstår jag hästen, inte roligt med att få kallvatten på sig.

Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och spä ut i hink så att det blir ljummet. Svampar sen av hästen bara.
Ska hästen tvättas med schampo så har jag en hink med lite utspätt schampo och ljummet vatten, och vatten slangen. Spolar snabbt av hästen, svampar in schampot och masserar. Spolar av snabbt och avslutar med bara ljummet vatten och svamp.

Så svampa av hästen istället på Spol platsen, ha en medhjälpare som kan hålla hästen.
Prata med ägaren också om hur hen brukar göra.
 
Är det bara kallvatten så förstår jag hästen, inte roligt med att få kallvatten på sig.

Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och spä ut i hink så att det blir ljummet. Svampar sen av hästen bara.
Ska hästen tvättas med schampo så har jag en hink med lite utspätt schampo och ljummet vatten, och vatten slangen. Spolar snabbt av hästen, svampar in schampot och masserar. Spolar av snabbt och avslutar med bara ljummet vatten och svamp.

Så svampa av hästen istället på Spol platsen, ha en medhjälpare som kan hålla hästen.
Prata med ägaren också om hur hen brukar göra.

Man får ljummet vatten från den slangen.

Det har fungerat bra så länge någon annan står bredvid med en annan häst som sällskap.

Ägaren är jätte snäll och hjälpsam så jag ska såklart prata med henne :)
Har bara börjat fundera på om ponnyn kanske testar mig lite ;) För jag tycker att ägaren sa att ponnyn gjort så med henne också i början, men jag vet inte?

Vill ju ändå inte tvinga ponnyn att stå där om hon faktiskt är rädd!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp