Ponnyn haft diarré i 2 veckor.. :S

M

moontje

Har en stor B ponny med sommareksem.
Har börjat med att ge henne linfröolja sen 2 veckor tillbaka ungefär. Jag blandar det med 1 -2 dl (inte kilo alltså!) hippo bas (blå).
Sedan får hon cirka 8 - 10 kilo hö.
Problemet är då att hon har haft diarré i snart 2 veckor, ända sen jag började..
Det står på flaskan att man ska ge mellan 30 och 60 milliliter per dag, jag ger cirka 35 - 40 milliliter.
Vad tycker ni jag bör göra? Sluta med linfröoljan, blanda det med något annat eller bara fortsätta? :confused:

Sv: Ponnyn haft diarré i 2 veckor.. :S

Lät ju inte så käckt!
Kan dock inte komma med några råd förutom att avstå från oljan ett tag och se om det slutar.
Visste inte ens att man kunde/skulle ge linfröolja mot eksem, jag gav alger till min nu döda häst (som inte dog pga algerna) och det hjälpte mot hans fruktansvärda eksem väldigt bra, rekommenderas starkt. Dock luktar det rätt illa och jag varnar för kletiga, mindre charmerande algpussar <3

Okej, kan du förklara lite mer om vad det är? :p
Vart kan man köpa, hur mycket ska man ge, när ska man ge, ungefärlig kostnad osv.
Hur mycket hjälper det? :)

Har en stor B ponny med sommareksem.
Har börjat med att ge henne linfröolja sen 2 veckor tillbaka ungefär. Jag blandar det med 1 -2 dl (inte kilo alltså!) hippo bas (blå).
Sedan får hon cirka 8 - 10 kilo hö.
Problemet är då att hon har haft diarré i snart 2 veckor, ända sen jag började..
Det står på flaskan att man ska ge mellan 30 och 60 milliliter per dag, jag ger cirka 35 - 40 milliliter.
Vad tycker ni jag bör göra? Sluta med linfröoljan, blanda det med något annat eller bara fortsätta? :confused:

Jag har också börjat ge linfröolja men jag har inte märkt ngt på vår ponny. Jag började ge 15 ml eftersom han inte åt sin mat med oljan i. Nu tycks han tycka det är ok och jag har börjat trappa upp. Kanske blev det för mkt på en gång? Vet inte riktigt i vilken mängd man måste ge för att det ska ha ngn ev effekt då det gäller sommareksem.

Okej.. men det kanske beror på hippo basic fodret som jag blandar det med då..
Jag gab henne 30 första 2 dagarna, sedan 35 - 40, och hon ÄLSKAR blandningen, slicker t.o.m ut hela hinken :D
Men om jag gav för mycket på 1 gång borde hon väl inte ha diarré än idag? :confused:

*KL*

Jag har förstått att linfröoljan ska vara bra för magen! Så konstigt att ponnyn blir dålig av den. :(

Jag ger en dl ca till min islänning mot exem, man ska börja 120 dagar innan för att det ska ha effekt så jag började vid nyår. Ska bli spännande att se om det hjälper! :) Fick tipset här på Buke, sök på linfröolja hittar ni nog mycket info!

Min häst åt det inte heller först fast jag satte i bara lite, men sen kom min sambo på att om vi sätter en del av hennes dagliga lucernhack med i hinken äter hon det glatt! Så nu får hon linfrökross (för proteinet), mineraler, linfröolja och en näve lucernhack och det går ner!

Kan väl bara meddela att diarrén har upphört :D :p

Ja, det kan ge lite lös mage till att börja med för vissa hästar, men inte diarré. Så troligt är din häst fått i sej något annat. Jag började med lite och ökade uppåt när jag satte igång. Skönt det löste sej!! Du får vara uppmärksam ifall hästen hittat något den käkar på i hagen el så.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Skorpis_8
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 120
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar