Ponnyn är halt?

S

Skuggis

Förra veckan när jag kom ner till stallet va ponnyn halt och hade ett sår på bakbenet typ över senan där bak inte djupt utan bara att pälsen skrapats bort. Så han fick vila jag har gått med honom den senaste veckan, han har inte varit halt de senaste dagarna så jag tänkte att jag skulle rida på honom idag. Kändes helt normal tills vi kommit halva rundan då han började vingla lite svagt fram och tillbaka, och i lättridningen i traven så stöttes man uppåt när man satt ner, om ni fattar.

Så jag antar att han inte är bra i benet men han är inte svullen eller öm någonstans, bara att han har ett sår, kan det va anledningen till att han "vinglar"? Eller några andra gissningar?

Sv: Ponnyn är halt?

Om han inte känns som vanligt, är han väl troligtvis inte helt ren?
Kollade du om haltade i trav innan du red?
Ibland kan hästar se rena ut i skritt men vara halta i trav.
Ring du vet och hör vad de säger.

Han haltade inte innan jag red utan typ efter en stund.

Ska nog ringa vet imorgon.

Jag förstår.
Trodde att du hade varit ute och promenerat med honom i en vecka.
Och antog att du då bara hade skrittat honom i hand.
Alltså inte kollat traven innan du red.
Lycka till.

Kan det vara så att han är typ stel i benet? För det blev bättre när jag stretchade och så.
Elller vad kan det vara?

Läste lite no på morgonen om spatt, kan det vara det? Blev orolig nu :cry:

Blir han mindre halt eller tom ren om du ridit ett tag?

Just nu är han inte halt överhuvutaget.
Red lite lugnt idag (haalt) och gick jättebra :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka