Jag tycker inte att kostnaden är hög. Dels är det en kostnad som de flesta ponnyägare endast drabbas av någon eller några enstaka gånger och dels ska mätmännen täcka alla sina kostnader genom sin del (utrustning, utbildning, tid för mätning, administration, frågor, planering av mätning etc.). Kliniken ska täcka sina kostnader (veterinär, lokaler, administration etc.). Mätmännens uttag för resekostnader ska naturligtvis inte vara högre än de verkligen är, är det de så är det såklart fel.
Och ja, jag är ponnyägare själv, har dock inte kommit iväg på mätning än med denna ponny då ponnyn helt plötsligt totalvägrar transport. Tidigare ponnier mättes innan systemet ändrades.
Det har varit en hel del fusk avseende ponnymätningar, det har varit pengar under bordet, kompismätningar, dåliga miljöer för mätning, ponnyer som inte varit i skick för mätning etc. Inför införandet av klinikmätning gjordes en större utrensning av mätmän, utbildning av de som blev kvar och en utredning av ponnymätningarna. Valet av ATG-kliniker var för att det i inledningsskedet var enklast att endast arbeta med en aktör (det krävdes ganska omfattande avtal), sen har ju flera andra aktörer också kommit in. Ridskolor har fått möjlighet att mäta egna ponnier hemma för att förenkla för dem. Det finns säkert massor att jobba med för att få systemet bättre, men jag tror inte att avgiften kommer att bli så himla mycket lägre, och jag ser som sagt inte riktigt problemet med den heller.