Ponnymätning

Problematiken är inte att det kostar pengar att mäta på klinik. Problematiken är att det kostar helt orimligt mycket pengar att mäta sin ponny. Detta pga ett regelverk som ska förhindra fusk, men tveksamt om detta ens är följden av dyra klinikmätningar.
Jag vågar påstå att problemet med fusk är otroligt mycket mindre jmf med när vi mätte ponnyerna hemma än innan kravet att mäta på klinik.
Tråden i övrigt enl ämne handlar ju om att det är dyrt .

Jag vågar påstå att problemet med fusk är otroligt mycket mindre jmf med när vi mätte ponnyerna hemma än innan kravet att mäta på klinik.
Tråden i övrigt enl ämne handlar ju om att det är dyrt .

Eftersom det var jag som startade tråden är jag på det klara vad den handlar om. Att jag nämner fuskaspekten är förstås för att den ansågs vara en anledning till att mätningarna förlagts på kliniker, plana golv och hårdare kontroll. Detta motsätter jag mig dock. Men som Alex tagit upp är dagens mått betydligt mer generösa än tidigare så därav får vi se större ponnier på tävlingsbanan.

Intressant får jag säga att du kan vara så säker på att fusket minskat. Mig veterligen är du inte inne i ponnysvängen?

Fast, allvarligt talat så FINNS det ju ett problem med nedmätta ponnyer? Det är inget vi bara kan se genom fingrarna med, där med inte sagt att jag har den blekaste aning om vad man ska göra åt det... :p

Jag är inte aktiv inom ponnysporten, mer än att jag är på en del hopptävlingar varje år, och har endast varit på en mindre mätning :eek: Men det är ju bara att se på hur många ponnyer det finns i lägre ändan av intervallet vs hur många det finns inom de två översta cm i varje kategori... Rimligtvis borde det ju vara lika många :angel:

Och om ni bara träffat ponnyägare som inte bryr sig om om ponnyn blir maxad i en kategori eller liten i nästa kategori, så GRATTIS! Det är tyvärr inte min uppfattning, men jag blir gärna överbevisad! :up:
Visserligen 8 år sedan men min foderponnys ägare önskade en d-ponny. Vi åkte till klinik, mätmännen höll på länge och väl för att få ponnyn liten. 141,142, hästen drog ner huvudet. BAM 139 cm, blir det bra?

Vi påpekade att ägaren önskade få hem en d-ponny, de tittade på varandra, la på mätpinnen igen och sa, vad tycker du, 145?

Så åkte vi hem med en d-ponny. Jag hade varit ok om den blev 141-142 som den var irl, det var på mätmännens bevåg den blev så stor.

Eftersom ingen svarade frågar jag igen: Hur många av er som tycker priset är okej har ponny/har barn som tävlar ponny, dvs berörs personligen av kostnaden?

Någon får väldigt gärna berätta för mig varför det är så dyrt!

Jag vet inte om jag tycker att det är så himla dyrt. 880 kr inkl. utkörning, det är nog inget jag förfasar mig över. Ska jag ta ut någon annan tjänstegrupp blir det sällan under 1500 kr, om det inte är något vansinnigt simpelt det gäller.

Vad gäller klinikavgift kan det ju variera väldigt, jag betalar inte så mycket, men vet att det finns de som betalar ännu mer.

@Fiorano jag har både haft ponnyer själv i många år och har otroligt många närstående som även idag "är inne i ponnysvängen" . Din fråga känns lite märklig .

Jag har avstått från att mäta min ungponny pga kostnaden. Trots att vi bor i ett häst-tätt område var det dessutom långt till godkänd klinik och få tider för mätningar.
Tävlade fick vi göra på pay and rides/liknande. Tanken var att endast mäta innan försäljning.

Tävlade fick vi göra på pay and rides/liknande. Tanken var att endast mäta innan försäljning.

Gör du en besiktning inför försäljning? I så fall hade det ju varit en god idé att åka till den godkända kliniken och både mätt och besiktigat tänker jag. För mig hade mätkostnaden varit en del av försäljningen s a s.

@Lovisaleonora Var ju en bra tanke, trodde inte det gick att sälja utan att ha mätintyg men skulle säkert gått bra eftersom hon inte ligger på gränsen. Besikta och mäta hade jag också räknat till försäljningskostnader, men det var som sagt för dyrt att åka och mäta både som femåring och sexåring när vi ändå inte var med på några större tävlingar..

Nu kommer nog min häst bli utdömd så det är inte aktuellt ändå.

Jag vet inte om jag tycker att det är så himla dyrt. 880 kr inkl. utkörning, det är nog inget jag förfasar mig över. Ska jag ta ut någon annan tjänstegrupp blir det sällan under 1500 kr, om det inte är något vansinnigt simpelt det gäller.

Jämfört med andra tjänster såsom hovslagare, ET, vet osv är det här just en supersimpel sak, åtminstone i mitt tycke. Det tar knappa 10 minuter att få tjänsten utförd och man behöver inte genomgå någon jättedyr och lång utbildning.

Att kostnaden är så hög verkar ju helt enkelt vara för den Kan vara det. Vi måste mäta, det är bara att betala hur hutlöst det än verkar.

Fast det tar ju inte 10 minuter för den som gör jobbet. Det tar körtid, bränsle, tid mellan mätningarna. Det är inte gratistid, det är tid för utövande av tjänst. Tid som ska betalas.

Det är ungefär som att tänka att du bara får betalt för den tid du faktiskt knappar på datorn på kontoret, inte om du har lite dötid vid skrivaren, fikapaus eller andra uppehåll. Det hade blivit världens liv om någon arbetsgivare såg det så, men utövar man sitt yrke i hästbranschen så ska det snålas och hackas så fort något ska betalas.

Inte konstigt att så få kan leva på hästeriet, och det finns så mycket svarta pengar i omlopp. Ingen vill betala vad det EGENTLIGEN kostar.

Jag hade egentligen inte ifrågasatt kostnaden så mycket om jag hade fått en betydligt bättre och exaktare tjänst än tidigare då priset var hälften. Det får man ju inte och i och med den senaste ändringen i mätreglementet som gör felmarginalen jättestor så tycker jag hela mätningen är ett skämt.
Jag vet också hur det var på tiden när folk mätte hemma i stallarna på gropiga golv, när hästarna såg ut som katastrof och jag ansåg absolut att förflyttningen till klinik och att kraftigt reducera antalet mätmän var befogad. Att detta medförde ökade kostnader det köper jag också. Men att en viss klinik ska vara bättre än en annan det köper jag inte riktigt (från början var det ju dessutom endast ATG-kliniker som var godkända), och även med ett färre antal mätmän så är det inte säkert att en mätman vet var manken sitter - i "tveksamma fall ska veterinären fastställe mankens högsta punkt" - jag tycker ju att det borde ingå i mätmannens utbildning. Två olika mätmän som mätte min ponny vid samma tillfälle fick ett resultat som diffade på tre centimeter - för att den första satte mätpinnen högt upp i manen. När detta sker i kombination med att mätreglementet ändras så att man drar en cm för skor oavsett om skon är 3 mm eller 10 mm, och dessutom avrundar neråt, då anser jag att felmarginalen är så stor att det absolut inte är befogat att man ska behöva åka längre än förut och dessutom betala mycket mer.
Hade de varit ärliga med sina kostnader hade jag klagat mindre. Om det står att det kostar 450 kr till mätmännen + körersättning som fördelas på antalet anmälda ponnyer. Då ska jag INTE betala samma pengar i ersättning när det vid ena tillfället var 5 ponnyer till mätning och andra gången 23. Hade det stått "500 kr/ponny inklusive reseersättning" så hade jag tyckt att det sett mycket bättre ut, för i detta fallet så är det ju inte femtiolappen som gör att det blir dyrt, utan den tillkommande klinikavgiften.
Min tränare är mätman så jag vet att hon absolut har mer administrativt arbete nu än för en massa år sen, de har fler kontrollmätningar och så också, så att kostnaden ökar förstår jag, men inte i denna omfattningen. När det fortfarande finns helt urusla mätmän så kan man ju tänka sig hur det såg ut när vi hade dubbelt så många. Jag anser alltså att det är mätmännen och mätreglementet det är fel på och egentligen inte golven varken i stallarna eller på klinikerna och därför tycker jag inte heller att kostnaden är befogad när det ändrades för att "minska fusket". Hade veterinärerna gjort sitt jobb hade "fuskarna" ju försvunnit ändå oavsett var ponnyn hade mätts.

Fast det tar ju inte 10 minuter för den som gör jobbet. Det tar körtid, bränsle, tid mellan mätningarna. Det är inte gratistid, det är tid för utövande av tjänst. Tid som ska betalas.

Det är ungefär som att tänka att du bara får betalt för den tid du faktiskt knappar på datorn på kontoret, inte om du har lite dötid vid skrivaren, fikapaus eller andra uppehåll. Det hade blivit världens liv om någon arbetsgivare såg det så, men utövar man sitt yrke i hästbranschen så ska det snålas och hackas så fort något ska betalas.

Inte konstigt att så få kan leva på hästeriet, och det finns så mycket svarta pengar i omlopp. Ingen vill betala vad det EGENTLIGEN kostar.

Som jag skrivit i tråden har jag inga problem att betala för välutbildade yrkeskategorier inom häst, såsom veterinär, hovslagare och fysioterapeuter. Att hantera en mätpinne och viss administration är inte för mig synonymt med "välutbildad arbetskategori" och i min värld motiveras inte det höga priset. Vad det gäller kommentaren angående svarta pengar har jag även skrivit i tråden om reaktionen hos mätmannen när jag bad om kvitto-fick ett ospecificerat handskrivet A4 blad från en skrivare. Inte hade dom räknat en sekund med att ge ut kvitton och redovisa alla pengar de fick in.

Jag tycker även att det är märkligt att man inte "får" ifrågasätta den här sortens prissättning på att få ett tvingande intyg om ponnyn ska tävla, för gör man det är man både snål, har missat att det kostar att ha häst och är ovillig att betala för kompetens. Inom i princip alla andra branscher är det het normalt att vara prismedveten och jämföra tjänsters priser, men inom häst är man ekvivalent med dumsnål om man gör det samma.

Kan även tillägga att i mitt jobb får jag verkligen bara betalt när jag sas "jobbar". Kör taxi på provision och all den dötid som blir i bilen mellan körningar, när jag tvättar, när jag tankar osv är obetald arbetstid.

Men då är det väl bara för dig att vara en medveten konsument och välja att placera dina pengar hos dem du anser vara seriösa? För att markera - som man gör inom andra branscher? Om det är som du beskriver är det ju inga problem.

Att kräva ett seriöst kvitto är för mig självklart oavsett vad jag betalar för, att jag sedan inte tar det med mig från Systembolaget är en annan femma i min värld.

Mätmännen tar ju också 2000kr i ersättning för soppan om de mäter 10 ponnyer. Det är många mil. Jag har aldrig haft ett jobb (är inne på mitt 5e) där jag fått betalt för att jag spenderar tid på att ta mig till arbetet. Men jag antar att det ingår i körersättningen, om vi vetat exakta sträckan de åkt är det ju enkelt att räkna ut hur timlönen ser ut för en bilburen mätman. Utöver mätningen skriver de ett mätintyg och registrerar höjden på datorn. Eller är det något mer tidskrävande som också ska göras?

Likt Fiorano har jag inte fått kvitto när jag mätt. Utan kontanter i handen, tack och hej. Det känns onekligen väldigt svart. Och är det så är det ju skandal, i synnerhet när ridsporten har såna problem med alla svarta pengar som florerar. Jag betalar gärna var det verkligen kostar, skulle aldrig snåla på kompetensen vad gäller nämnda hästvårdsrelaterade ärenden. Men mätning, nej, faktiskt inte.

Nej, nu tror jag du gör det lite enkelt för dig. Körersättning är inte ersättning för bensin. Det är ersättning för körningen, bilen - allt med körningen. Jag tar 40 kr exkl. moms för att köra en mil, det blir också lite pengar om det är en bit iväg. Alternativt tar vi fast transportpris , vilket aldrig är under 250 kr exkl. moms oavsett sträcka. Vilket också är en del totalt. Och sedan är det inte 2000 kr de får behålla, det är inkl. moms. Momsen går ju till SKV, vi kan väl ändå inte förutsätta att ni bredvilligt bidrar till ekonomisk brottslighet?!

Kör jag I tjänst (jag utgår från min arbetsplats) får jag SJÄLVKLART betalt för det. Och tar betalt för det. Något annat är det inte tal om. Inte tusan lägger du en massa mil gratis i jobbet?

När ni inte KRÄVER kvitto bidrar ni ju i så fall till vad ni själv klassar som ekonomisk brottslighet. Varför gör ni det?

Vad det verkligen kostar, är det du betalt. Annars hade du ju inte betalt det - enkel matematik. Marknadspriset är det du betalt.

Som vanligt vill hästfolk att allt ska vara till självkostnadspris. Det är inte det som ligger till grund när man köper en tjänst. Det är marknadspriset. Inte tusan kräver man att få köpa mjölk till självkostnadspris på ICA?! Eller ens förutsätter att man ska få göra det.

Men då är det väl bara för dig att vara en medveten konsument och välja att placera dina pengar hos dem du anser vara seriösa? För att markera - som man gör inom andra branscher? Om det är som du beskriver är det ju inga problem.

Poängen är från min sida att det inte går att vara en medveten konsument och ha alternativ att välja mellan i detta fallet. Mätning finns endast på ett ställe, ett ställe som det enligt regler måste ske på dessutom. Mätning är en företeelse som sker helt utan konkurrens och därmed skenar prissättningen och vi som kunder har inget alternativ än att se glada ut och betala vad som begärs.

Förstår inte hur du menar med din sista mening? Hela min poäng med tråden är att prissättningen är omotiverad.

Förstår inte hur du menar med din sista mening? Hela min poäng med tråden är att prissättningen är omotiverad.

Vad anser du vara omotiverat? Allt utom självkostnad?

Edit: själv får jag upp fyra sidor med godkända stationer och mätmän, så himla få kan det inte finnas att välja mellan.

Nej, nu tror jag du gör det lite enkelt för dig. Körersättning är inte ersättning för bensin. Det är ersättning för körningen, bilen - allt med körningen. Jag tar 40 kr exkl. moms för att köra en mil, det blir också lite pengar om det är en bit iväg. Alternativt tar vi fast transportpris , vilket aldrig är under 250 kr exkl. moms oavsett sträcka. Vilket också är en del totalt. Och sedan är det inte 2000 kr de får behålla, det är inkl. moms. Momsen går ju till SKV, vi kan väl ändå inte förutsätta att ni bredvilligt bidrar till ekonomisk brottslighet?!

Kör jag I tjänst (jag utgår från min arbetsplats) får jag SJÄLVKLART betalt för det. Och tar betalt för det. Något annat är det inte tal om. Inte tusan lägger du en massa mil gratis i jobbet?

När ni inte KRÄVER kvitto bidrar ni ju i så fall till vad ni själv klassar som ekonomisk brottslighet. Varför gör ni det?

Vad det verkligen kostar, är det du betalt. Annars hade du ju inte betalt det - enkel matematik. Marknadspriset är det du betalt.

Som vanligt vill hästfolk att allt ska vara till självkostnadspris. Det är inte det som ligger till grund när man köper en tjänst. Det är marknadspriset. Inte tusan kräver man att få köpa mjölk till självkostnadspris på ICA?! Eller ens förutsätter att man ska få göra det.

Det var ju det jag skrev, att körersättningen säkert kan täcka tiden i bilen också. Fortfarande väldigt intresserad av faktiskt timlön där. Varför kan man inte förutsätta det när det inte finns något bankgiro eller kvitton erbjuds av mätman? Kanske för att det är så himla vanligt inom hästnäringen att man betalar så, inte ifrågasätter och är glad och tacksam för sin träning, massör eller vad det nu må vara. I TS fall krävdes ju faktiskt kvitto, vilket ställde till det lite för mätmännen. Marknadspriset är ju helt satt efter vad man kan ta betalt, helt enkelt för att inga andra alternativ finns.

Jag varken kräver eller förutsätter att få köpa billigare mjölk på ICA och ser inte relevansen i mjölk vs prishöjningen som skett i samband med mätningar.

Vad anser du vara omotiverat? Allt utom självkostnad?

Vad är det som får dig att tro att jag anser att det ska vara självkostnadspris? Jag har gång på en annan skrivit att jag gladeligen betalar för välutbildade yrkesmän, för dessa ska självklart tjäna pengar på de yrke de utbildat sig i år för att utföra och förkovra sig i. Att hantera en mätpinne och skriva in i TDB hur hög ponnyn är kräver varken lång eller dyr utbildning, dvs anser jag det inte okej att mätman som yrkeskategori tar ut omotiverat höga priser. Sen att du tycker att jag är snål och "bara vill betala självkostnadspris" får ju stå för dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka