Ponnymätning

tio-i-tre

Trådstartare
Är det fler som märkt att det är ponnyer som varit slutmätta enligt gamla systemet som nu mäts om och blir nermätta en kategori? Jag trodde att det nya mätsystemet med mätning under "kontrollerade former" på klinik skulle bli ett säkrare system än det gamla. Har t ex sett en ponny som slutmättes 2010 till 145 cm och nu plötsligt bara är 140 cm, 5 cm är ju ganska mycket tycker jag i alla fall.

Sv: Ponnymätning

Jo det kanske man ska tolka det som men ändå hör man i ponnykretsar att man ska åka till den eller den kliniken om man har en ponny som ligger nära gränsen. men jag hoppas du har rätt och att det är ett tecken på att dagens mätresultat är mer tillförlitliga än de gamla var.

Sv: Ponnymätning

min gamla foderponny bör ju mätas ner då ifall hon fortfarande tävlar. Kliniken vi slutmätte henne på som femtonåring kämpade med att få ner henne till c-ponny, första mätresultatet var 141 cm. Sen blev hon visst c-ponny på 138, vi som tyckte det kändes lite oärligt att mäta ner (och hade fått order av ägaren att hästen heeeelst skulle bli d-ponny av någon anledning) berättade det för mätmannen och han ba "ok, vi skriver 145!"

hästen hade under 15 min ett mankhöjdsintervall på 7 cm. Det är ju rätt bra jobbat.

med detta vill jag väl säga att det förra systemet inte bara mätte ner ponnyer till höger och vänster, utan även mätte upp dem till en mer attraktiv mankhöjd. Tror fler vill ha en d-ponny på 145 än 141 cm liksom.

Liknande trådar

Tävling De gör ju om mötreglementet från 2010, och första kvartalet är övergångsperiod. "Enligt de nya reglerna ska ponny mätas på klinik av...
Svar
10
· Visningar
2 575
E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 550
Senast: Em_E_liE
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 197
Hästvård Jag har precis köpt en ponny till min dotter. Ponnyn kommer från tyskland och har ett tyskt pass. Enligt passet är hon född 2002. I...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: mariad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama