Ponnyhingst som hoppar?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla.

Någon här som känner till någon ponnyhingst som nedärver hopptalang? Max c ponnymått, helst b ponny.
Finns den inom köravstånd från Kalmar är det ju bra.

Sv: Ponnyhingst som hoppar?

Dimmans Eros eller Miclas Activ bägge två NF hingstar med bästa prestation. Miclas Activ är väl rankad högst som fader till hopp presterande avkommor av alla ponnyhingstar och det gäller att passa på, ty hingsten är 27 år.

De är ju lite för stora/samt att NF blod inte passar med hennes typ. Stoet är 165.

Ingen som vet om någon aktiv, fd aktiv eller där avkommorna presterar i hopp och under 135 cm?
Var kan man hitta sån info?

jag tänker direkt på Kulltorps Yrrol. vet inte om han finns tillgänglig för avel men det är ju i alla fall en liten hingst med en ordentlig meritlista.

Ridponnyhingsten Gasque RP165
Endast 133 cm, liten och ädel och hoppar alldeles fantastiskt det jag har sett.

Kollade gasque och han ger nog stora avkommor med tanke på hans stam. Jäkligt synd att jag inte har ett rp sto, då hade gasque varit självklar. Vill så gärna vara med o bidra till att urbinos blod finns kvar.

Vad tänker du med avkomman ? Hoppas du på en ponny ? I så fall hade jag försökt med en ren welsh som hoppar bra.

Jag vill absolut att det ska bli en ponny, och eftersom stoet är dubbeltalang med bra gång och hoppar allt så vill jag gärn se att pappan gör det med. Egebtligen vill jag inte ha welsh, men en welsh som bevisat sig går jag gärna med på. Yrrol stämmer väl in! Men hur stor är han, och hur stor var paddock Camargue?

Jag vill absolut att det ska bli en ponny, och eftersom stoet är dubbeltalang med bra gång och hoppar allt så vill jag gärn se att pappan gör det med. Egebtligen vill jag inte ha welsh, men en welsh som bevisat sig går jag gärna med på. Yrrol stämmer väl in! Men hur stor är han, och hur stor var paddock Camargue?

Kulltorps Yrrol själv är inte så stor, 129-130 någonstans. (enligt ägarens hemsida 129, SWF:s hingstsida 130)

Paddock Camargue var 137, men av de ytterligare tre godkända söner jag kan komma på han har är de 127, 129 och 133 cm höga så han verkar själv ha lämnat mindre.

En annan kanditat kanske Kulltorps Arkitekt kan vara, också efter Paddock Camargue, 129 cm, tävlat åtminstone MSV B i hoppning. :)

yrrol är 130 cm hög. efter lite snabbt googlande så verkar paddock camargue vara 137 cm hög. mamman var 128cm hög. om du kollar allbreedpedigree och söker på yrrol så finns en del mankhöjder utskrivet i hans stam.

Men är det inte lite risky att försöka göra en ponny när märren är såpass stor ? Eller har hon bevisligen givit små hästar förut ?
Vad har hon för stam ?

Annars går det ju att få fatt i fina ponnyston som hoppar som du kan göra en ponnyhoppare av.

Du har ju Bostorp Bravads halvbror Bostorp Bells på Öland, samt Bells son Tuborg.

Bostorp hingstarna är ju kända för att kunna hoppa!
Bells är maxad B och Tuborg är C.

Förstår hur du tänker men tittar man på hans syskon på mödernet så har ju inte de blivit så stora, jag skulle faktiskt bli förvånad om han lämnade en så stor avkomma så att det blev en häst trots stoet strl.
Ska bli intressant att se hans första årgång i år tycker jag, vi har ju sett honom ute på en del tävlingar och vad ha sköter sig, jättetrevlig verkar han vara.

Ja, för gångarter hade inte min Eirianponny.. Bells är kanske ett alternativ, men vill gärna se mer avkommor hoppa. Picasso vet jag ger bra hopp, men han e lite stor.

Har funderat på Caspian, vet du något mer om honom?

Caspian vet jag inte så mkt om avkommemässigt. Bostorp hingstarnas avkommor har jag sett desto fler av då vi haft Bells o Tuborg på station samt ägt Besk.

Deras avkommor med halvblodston har fått både gångarter o hoppförmåga. Vi har en 3 åring nu efter Besk (Bells helbror) ue Campari M och den kan röra sig och kan hoppa. Återstår bara att se om han stannar som D ponny fast han är bara 144 idag. Besk första avkomma som var tvillingfödd fick 9-9 på 3 årstesten.

Skulle ni våga ta Bells som väl är 130 cm, till ett hbl på 165.

Här är avkomma efter Hamilton.
ska0308rmavbild-2010-05-27-kl.-16.28.20.png
dressyrbild: http://www.walfwesta.se/tavlingshastar/murre/files/murcie2.jpg
Här är stoet.
32202201.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 700
Senast: Nikan
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp