Ponnyhingst med lungt temperament??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare camhag
  • Startdatum Startdatum
C

camhag

Hej!

Min gamla D-ponny (korsning fullblod-Connemara) kommer ev. betäckas iår, och jag skulle behöva tips på lite ponnyhingstar att rekommendera till de nya ägarna.

Stoet har en bra exteriör och är ganska "normalt" byggd, dvs inte grov och heller inte jätte nätt. Har bra skritt, ganska "raka" gångarter i trav och galopp, (från fullblodet?), en bra hoppteknik och väldigt trevlig som dressyrhäst, snäll, känslig och lättriden.

- Däremot har hon ganska mkt nerver, kan bli alldeles FÖR känslig, går lätt upp i stress och kräver rutinerad ryttare för att hålla henne på backen. Men hon är inte hård i psyket. Nu har hon dessvärre fått dålig syn på ena ögat (inget ärftligt) och ska kanske betäckas.

Vad skulle ni rekommendera för hingst? Är inte helt säker på vad ägarna har tänkt med avkomman, men jag vill gärna föreslå en allroundhingst som förbättrar gångarterna på avkomman men ska ändå fungera för hoppning. Det allra viktigaste är att hingsten inte lämnar temperamentsfulla eller nerviga avkommor, vill istället ha en hingst som dämpar lite, om ni förstår hur jag menar.

Ska man titta på ridponnyhingst, eller kanske på connemarahingstar?

Hingsten måste finnas tillgänglig på TAI eller FAI. Kom gärna med förslag!

Sv: Ponnyhingst med lungt temperament??

Jag tycker ju i så fall att ni ska använda en connemara till henne. Man vet ju inte vad det blir om man blandar in ytterligare raser i fölet.

Vad jag vet så finns det inga connemaror som kommer gå på semin i år, men det finns några stycken på fryst.

Bla Möllans Crazy, Brolötens Grafit mfl mfl. Sen finns den en hel del utländska också.

Varför funkar inte naturlig betäckning för?

Jag skulle kika på ridponnyhingstar med bra och luftiga gångarter. (Nu kan jag inte några sådär på rak arm)

Om jag skulle få säga en hingst så skulle jag säga Magic Dancer...

otroligt go hingst som var otroligt snäll o trevlig att rida.

red o hanterade honom när han stod i norge.

Men nu finns han här i sverige.

Han är otroligt vacker, men verkligen plus för hans temprament o ridbarhet.

En verkligt vacker hingst! En gammal vän använde sej av honom för några år sen, tror avkomman är 3 i år, på min rekommendation ;) såg honom och fastnade direkt. Fölet blev en mkt fin mörk hingstunge men med ett mkt vasst temperament och egen vilja. Ingen enkel ponny sas. Å andra sidan har modern lämnat fler avkommor som haft en liknande temperament så kanske kommer mkt från henne med...

Connemarahingsten Janus finns på FAI.

Har ett lugnt stabilt psyke som han verkar nedärva:) och dessutom bra gångarter

Stoet står så långt norrut så det blir säkert 70-100mil enkel väg om vi ska åka med henne till en hingst som betäcker naturligt. Men det är nära till en station som tar emot för seminering med tai o fai.

Han var verkligen jätte vacker, vet ni något mer om hurdant temperament hans avkommor får?

Ska ta o kolla mer på Janus och Sjödalens magnet. Känns som att en Connemarahingst skulle passa bra. Tack för alla tips!

Stoet står så långt norrut så det blir säkert 70-100mil enkel väg om vi ska åka med henne till en hingst som betäcker naturligt. Men det är nära till en station som tar emot för seminering med tai o fai.

Det finns ju några connemarahingstar även i norr ;).

Den som jag kommer på så här på rak arm nu är Blue Sham som har tävlat framgångsrikt i SM.

Det beror på vad man räknar som "norr", en snabb sökning på internet visar att det är 767km från stoet till hingsten i Ramsjö. :)

Det beror på vad man räknar som "norr", en snabb sökning på internet visar att det är 767km från stoet till hingsten i Ramsjö. :)

Jag vet bara att han bor långt upp :p.

Vad är det för connemara bakom? Lättare att ge förslag om vi vet vad det är...

janus är en utmärkt ponny hingst tycker jag! min ponny var efter honnom och han var perfekt (enligt mig hihih) kolla på honnom och se om han passar ditt sto

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 341
Senast: moonstruck
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: AmyPond
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama