Ponnygalopp???

F

foxy_nico

heej allihopa
Jag är 13 år i agusti och älskar galopp men med tanke på min duktiga(tycker jag) ponny så är jag mycket inriktad på ponny galopp. Jag väger bara 35 kilo och är 1.50 lång.
Jag har en ponny på 6 år som är väldigt duktig på galopp, men får inte lov för mamma att testa honom mott mina kompisar på en galoppbana förens jag har fått fram vad man behöver för att starta i ponnygalopp... 4 av mina kompisars kompisar har tävlat i ponnygalopp(dom jag ska tävla mot).
Jag hade tänkt att jag ställer lite frågor här och ni svarar snabbt och enkelt.
Jag vet om att man inte får lov att ha sporrar eller spö i ponnygalopp.

Vad är det viktigaste man behöver för att starta i ponnygalopp?

Behöver man ha speciella licenser för det?

Vilka bett får man lov att rida på?(rider min på pessoa bett)

Måste man ha en speciell galopp hjälm som i storhäst galopp?

Måste man ha en galoppsadel?

Startar man i startbox i ponnygalopp?

Ja jag tror att det var det mesta men om ni vet mer så skriv det är ni snälla. Sen är det lite info om min ponny så ni kan svara på den frågan som är längt ner.

Han har sprungit vårt fält som är 1000 meter men har bara löpt på 800 meter på 37 sekunder. Han är en welsh/Halvblods korsning på 1.37 cm hög. Har fått halvblodets kropp och långa galopp men welshens uthålighet och snabbhet samt styrkan från en stor häst. Kan gå i mycket lång galopp men jag her inte svårt att ta in honom i kort galopp. Har haft en galopptävling här hemma på fältet när han var 4 år och kom 3:a av 6 startande.

Kan min ponny ha en chans i ett lopp på 1100 meter?

Mvh Densie :):):):)

Sv: Ponnygalopp???

På ungalopps hemsida www.unggalopp.se kan du läsa mycket om vad som gäller för ponnygalopp.

Tänk på att ta det försiktigt med en så pass ungponny. Ta kontakt med ponnygaloppen på den bana som ligger närmast (Täby,Jägersro eller Göteborg) så kan du få hjälp med träning och information.

Tack för erat snabba svar men jag har kollat på unggalopp men hittade inte det jag sökte inte det med betten eller o licenser. Jag lovar att jag aldrig har pressat min ponny till något han har gjort det på helt egen hand, men under kontrol. Du annika jag undrar om du vet vilka bett men får lov att ha.

Mvh denise mycket tacksm för era svar

Halloj!

Tävlar själv i ponnygalopp och det är jättekul! :d
Vi behöver verkligen fler som vill vara med i vårt "ponnygaloppgäng" så det vore toppen om du kunde bli intresserad med. ;)

Man behöver en licens för att få tävla, ja.
Först går man en licenskurs (som är en dag med teori) och sedan rider man ett kvallöp på sin ponny och visar så att man blir godkänd.

Resten av svaren hittar du på unggalopp.nu !
Titta noggrant så hittar du! :idea:

okej då måste min klocka ha visat väldigt fel opps :(

vet du vilka bett man får lov att tävla med????:(:(:):):)

Hej!

Du får använda alla bett utom Nortonbettet. Du får däremot inte använda dubbla tyglar.
Om du går in på Ung galopps hemsida och tittar noga under ponnygaloppen så finns alla dina svar där.
Det kommer att vara en licenskurs i Malmö den 6/6, läs mer här: http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=845

Lycka till!!

Tag kontakt med Anette Svensson,på Jägersro 040-6718200 kan du fråga efter hennes mobilnr,hon håller iträningarna för ponnyer på Jägersro.:bump:Om du vill ngt annat så kan du ta kontakt med Allan Jack på blommeröds banan där är en speciell ponny klubb för galopp.:bump::idea:JÄTTEKUL:rofl::bump::banana:

tack så mycket för svaret. Jag rider på pessoabett och pelham är det godkänt??

Hej foxy! Såg att du bor i Vollsjö så om du har lust att titta på lite stora kapplöpningshästar är du välkommen ner till mig i Blentarp.

Med vänliga hälsningar,
Camilla O

Camilla har du en häst skötare som heter Nicole och en häst som kallas Sune?? För du vet jag vem du är.. jag är mishelles kompis(Nicoles syster).

Ja sen har jag en fråga var tränar du dina hästar camilla?

Ja sen har jag en fråga var tränar du dina hästar camilla?

På Jägers. Sedan rider jag runt om här i skogen, dock inte Sune för han tycker det är astråkigt. Har en liten bana runt mina hagar där jag kan trava och smågaloppera.

Nicole och Michelle hjälper mig med mina hästar - dom är TOPPEN!:bow::bow:

Okej för jag är en av mishelles bästa kompisar och hjälpte henne att ta hand om din ur söta shettis och den andra när du var iväg med sune.... jätte fina pollar som var jätte söta...

tack det kanske jag gör.........fast jag ringer först så klart:bow::bow::rofl::bump::bump::banana::banana::D:D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 039
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar