Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

MML

Trådstartare
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar 🙂

Vi i familjen har i dagsläget en ponny, och ska köpa en till. Nuvarande är en stor d-ponny, den andra kommer troligtvis att vara mellan 135-148 cm, men så mycket mer än så är svårt att säga.

Vår plan är att ponnyerna ska gå på lösdrift, och helst med mer eller mindre fri tillgång till grovfoder. Fodret vi preliminärbokat hos en bonde är enligt uppgift "lagom blött" hösilage i små balar, med "lite sämre" värden. Man har ingen analys ännu på årets skörd, så vi kan förstås inte veta säkert ännu om det är ett foder som kan fungera.

Från början tänkte vi fodra ett antal gånger per dag, men jag lutar mer och mer åt någon annan lösning där vi kanske fyller på grovfoder morgon och kväll, med så pass mycket att det bör räcka till nästa fodringstillfälle (eller tar slut strax innan). Jag funderar på någon form av "slowfeeding"-lösning, men har inte kommit vidare i de tankarna ännu.

Vad jag fastnar vid är, hur vet vi innan köp om en ponny kan fungera på fri tillgång? Om tidigare ägare testat är det självklart enkelt att få en aning om hur lämpligt det är, men om man aldrig testat? Är det helt och hållet en chansning, eller finns det något vi kan vara extra uppmärksamma med/hålla utkik efter?

Självklart är jag medveten om att många ponnyer har väldigt lätt för att lägga på sig, och det är något vi kommer att behöva vara uppmärksamma på alldeles oavsett vilken lösning vi landar i. Nu funderar jag mest om det går, på något annat sätt än att ha testat, att få en aning om hur lämpligt det är för en individ att få mer eller mindre fri tillgång.

Av egen erfarenhet vet jag t. ex. att hur "glupsk" en häst är, kan variera väldigt beroende på hur den fodras. Min ponny vräkte tidigare i sig sina kg insläppshö på någon timme. I nuvarande stall får hon hösilage till natten, betydligt fler kilon, och hon äter mycket lugnare och har ofta lite kvar på morgonen. Jag har därför börjat överväga om inte fri tillgång skulle vara det bästa för henne trots allt.
 
Jag har ju islandshästar och har haft i många år, skulle tro att de har liknande näringsbehov som t.ex. de ursprungliga raserna från brittiska öarna, gotlandsruss och liknande ponnyraser. Min erfarenhet är att de som fungerar på lösdrift är växande unghästar, dräktiga och digivande ston och vissa hingstar. Övriga kategorier, även de som tränas och tävlas på rätt hög nivå, blir i längden feta av fri tillgång. Det som har fungerat allra bäst var när våra hästar gick på lösdrift och fodrades 3 ggr per dag med ett hösilage med ganska hög kvot, dvs mycket protein i förhållande till energiinnehållet. Ingen slowfeeding-lösning eller liknande, utan utfodring i foderbord (för att slippa grus i maten) och tre ganska rejäla givor om dagen så att de hinner stå och äta en bra stund.
 
Som sagt, lite svår fråga. Min fjordfröken lägger väldigt lätt på sig men hon fungerade på lösdrift med fri tillgång en period just för att hon gick i en flock islandshästar som var högre i rang. Svårare med bara två hästar. Ni skulle ju kunna göra som en av mina bästa vänner gjorde när hon hade sin travare och fd shettis tillsammans i hage och ville ha slowfeeding, hon la höranson i en trälåda med slowfeeding-nät över som funkade klockrent för deras del :). Jag vill dock tillägga att slowfeeding KAN skada framtänderna, det gjorde det tyvärr på min fröken den period hon fick ur sånt nät.
 
Jag har ju islandshästar och har haft i många år, skulle tro att de har liknande näringsbehov som t.ex. de ursprungliga raserna från brittiska öarna, gotlandsruss och liknande ponnyraser. Min erfarenhet är att de som fungerar på lösdrift är växande unghästar, dräktiga och digivande ston och vissa hingstar. Övriga kategorier, även de som tränas och tävlas på rätt hög nivå, blir i längden feta av fri tillgång. Det som har fungerat allra bäst var när våra hästar gick på lösdrift och fodrades 3 ggr per dag med ett hösilage med ganska hög kvot, dvs mycket protein i förhållande till energiinnehållet. Ingen slowfeeding-lösning eller liknande, utan utfodring i foderbord (för att slippa grus i maten) och tre ganska rejäla givor om dagen så att de hinner stå och äta en bra stund.

Samma här. Jag har försökt flera gånger men det är hopplöst, dom blir feta direkt. Nordis, welsh-cob korsning, tinker, mustang, shettis.

Det går inte, och jag ångrar att jag gav "julebalen" förra året för nu får mustangens fodervärd kämpa hårt med att banta ner han. Jag lyckades inte få bort vikten han drog på sig i vintras trots begränsad tillgång efteråt.
 
Brukar inte fungera så bra med fri tillgång.
Speciellt inte om dom är " sommarrunda"när man börjar vinterfodra.
Man kan komplettera med halm av bra foderkvalite, om man kan få tag på det.
Bra att förlänga tuggtiden och ge mer fibrer.
 
Tyvärr har jag samma svar. Jag hade satsat på halm, men inte ens det kan min häst och ponny ha fri tillgång till. Jag har en granne som envisas med att ha sina ponnyer på fri tillgång med slowfeeding nät. Det går för det mesta men är verkligen på gränsen för flertalet av individerna. I sommar har många av dem inte kunnat gå på minsta lilla gräs och jag kopplar det till att de har varit överviktiga hela vintern och våren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
455
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 859
Senast: Twirro
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 815
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp