• Avel
  • Trådstartare Trådstartare winnie the pooh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 583
W

winnie the pooh

Har ett b-ponny sto som är 3 år gammal och jag ska betäcka henne i år. Hon är en korsnig mellan welsh och new forest men liknar mest en welsh, hon är lite nervig så behöver något stabilt. Vill att avkomman ska minst bli c-ponny och jag ska avla fram dressyrponnyer:love: . Hon är efter Sörbys O'boy:love: - Rondeels Careaway -Horshaga Dandie. Vad skulle ni betäcka med??:bump:

Sv: Ponnyavel

Spontant tänkte jag på ridponnyhingsten Vermont E: Master, och som i sin andra fölomgång fick två godkända söner.
Men tyvärr verkar det som han är kastrerad....

har funderat på honom men han står på fryst semin och cinderella är ju inget maiden sto, så isåfall får man ta honom senare när hon har föl vid sidan,
Är han kastrerad?? :confused:

Jag har för mig att det stod så i en tråd här där det efterfrågade godkända söner efter Master. Va in på Asrp s hemsida och han står inte med. Jag ställde en fråga om det i tråden här på Buke men fick tyvärr inget svar. Verkligen tråkigt han var en kanon fin hingst och det bevisade han väl genom att få två godkända söner innan han ens var 7 år själv. Och jag undrar varför?

Jag har för mig att det stod så i en tråd här där det efterfrågade godkända söner efter Master. Va in på Asrp s hemsida och han står inte med. Jag ställde en fråga om det i tråden här på Buke men fick tyvärr inget svar. Verkligen tråkigt han var en kanon fin hingst och det bevisade han väl genom att få två godkända söner innan han ens var 7 år själv. Och jag undrar varför?

Hej! jag undrade oxå i en tråd om detta o fick ett svar att han var kastrerad för han var så hingstig o tävlas av ungdom, vet ej säkert om det var så eller.. men det ska finnas fryst efter honom.
mvhprillan

hittade svaret jag fick, så här stod det....

"Som jag har förstått det så är det många faktorer som ingått. Bla var för att "hingstdelen" (tappning av semin, och allt som ingår) tog väldigt mkt tid sammtidigt som han skulle hinna träna och tävla mkt. De hade köpt honom som föl (beställt innan han var född) för att ha en bra tävlingshäst och de var inte ute efter en avelshingst, det råkade komma på köpet.
Sen var han som alla andra hingstar hingstig och det försvårar möjligheten till bra stall att inackordera i då familjen inte har eget stall och mycket mera.

Men han kastrerades inte pga att han skulle vara jobbig/"inte rolig" som hingst.

Ok, såg han när han godkändes och vet att ägaren då sa att hon beställt en avkomma efter Master ihop med det stoet.

Vermont är inte intressant då han är på fryst.
Funderar på Vita Novas Hanassie:)
Vill inte ha en hingst som står på naturlig betäckning eller fryst:D

Borde man inte fortsätta med Welsh eller New Forest. Fortsätter du att korsa vet du ju inte riktigt hur avkomman ser ut eller vilken mankhöjd den får.

Det är ju konstigt då att andra korsningar betäcks med ridponnyer och blir jätte fina:confused: . Har vänner som har korsningsponnyer som de betäcker med ridponny hingstar som har blivit skitfina. Får leta vidare, ska antagligen på bruksprovet i Halmstad:bump:

Det är ju konstigt då att andra korsningar betäcks med ridponnyer och blir jätte fina:confused: . Har vänner som har korsningsponnyer som de betäcker med ridponny hingstar som har blivit skitfina. Får leta vidare, ska antagligen på bruksprovet i Halmstad:bump:

Dom flesta hingstar inom ASRP's avelsprogram passar säkert alldeles utmärkt till ditt sto,det finns hingstar med bra gångarter som säkert kan producera den där dressyrponnyn du vill ha. Dom båda Vermontsönerna bör väl vara högintressanta för ditt sto?/Madde.

Vad tycker ni om E.G. Pauli? Tänkte jag skulle försöka åka och se den i Halmstad i helgen men är nyfiken om det är någon som har avkomma efter honom eller allmänt vad ni tycker.:confused:

Vad tycker ni om E.G. Pauli? Tänkte jag skulle försöka åka och se den i Halmstad i helgen men är nyfiken om det är någon som har avkomma efter honom eller allmänt vad ni tycker.:confused:

Jag såg E.G. Pauli på premieringen ifjol och blev blixtförälskad. :love: Så nedanstående kommentarer är kanske inte så opartiska som jag skulle önska, men jag gör ett försök i alla fall. :angel:

E.G. Pauli är stor och maffig, lite krallig dressyrtyp om du förstår hur jag menar. Oerhört snygg och enligt mig en dubbeltalang (här kommer det partiska in i bilden...). :o På bruksprovet hoppade han bättre och bättre för varje språng, det var som att han "lärde sig" för varje hinder. I mina anteckningar har jag skrivit att han var lite ivrig, speciellt tredje dagen. Noterbart då är ju att hästarna inte gått i hage på tre dagar, och de flesta var rätt så vilda under lösgaloppen. Han täckte mycket mark i galoppen har jag skrivit också.

Jag var ju så fräck att jag smög omkring i stallarna och kikade på hingstarnas temperament också, och E.G. Pauli kan inte få annat än guldstjärnor där. Oerhört trevlig att "prata" med.

Så, det var min opartiska bedömning. ;)

Här kommer en mer opartisk bedömning, exteriörkritiken:
Stor, välutvecklad hingst av tyngre modell. Vackert huvud, brett ansatt hals, välmarkerad manke, bra överlinje och kors. Från sidan välbenad med bra inskeningar. Avspänd, naturlig skritt. Taktmässig, markbunden trav.

Poängen blev 8-8-8-8-7 = 39 poäng samt 8 för galoppen.

Samt gångarts- och hopprov:
Hingsten har utfört ett gångartspr. med p: 8-7-8-8. Ren, taktm, och avspänd skritt, ganska vägv. Taktm. ngt obalanserad och ngt svagt påskjut i traven, ganska vägv. Relativt energisk, lite svårt att länga. Rytmisk, välbalanserad och relativt bärig galopp ganska vägv, kunde vara mer elastisk. God framåtbj. och samarbetsv. Utvecklingsbarh. bed. god. Hingsten har utf. ett ridbarhetspr. med p: 7-7-9. God bjudn. ngt svårt att hitta balansen. Samarbetsvillig men f dagen ngt spänd och ej alltid mellan hjälperna. Stora kvalitetér men behöver mer utb. Hingsten har utfört ett prov i upps. hoppn. under testryttare med p: 6-6-6-6. Välv. m tänker ej hoppning. Kommer ej fram till bettet. Tot gång 7.8 (gdk) Tot hoppn 6.0 (ej gdk).

ja, jag söker någon meffig jingst så han skulle kanske passa:smirk: , ska försöka hinna åka till halmstad och titta på honom.
Har tittat på Vermont sönerna och det är ingen av dem som har fallit mig i smaken:( så får väl kolla vidare. Vad tycker ni om Vita Nova Hanassie då??:bump:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 011
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka