Ponny vars päls växer med ljusets hastighet...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 252
W

whitetrash

Ni ser rubriken. Jag har en irländare (troligtvis connemara), vars päls växer som ogräs. Han står i utebox, går i hage flera timmar om dagen och har i princip fri tillgång på hö.

Jag fattar inte hur pälsen kan växa så snabbt? Är det normalt? Det tyder inte på någon obalans? Pälsen är av bra kvalite, kort och tät, glansig osv... Nu har jag ju gett upp det här med att bara klippa när man "absolut" får, och klipper istället så fort det blir för långt. Han är en hetsig liten sak som blir svettig av ett lättare pass på ridbanan typ, så jag vill hålla den kortkort i o m att han står i utebox osv. Han är täckad så att han absolut inte fryser, men inte heller så att han skulle kunna bli överhettad.

Någon?

Sv: Ponny vars päls växer med ljusets hastighet...

antar att täcket är på dygnet runt?

hur mycket belysning är det inne i boxen? försök ha lyset på länge på kvällarna, sätt gärna timer..

det är inte bevisat men många inser att deras hästar sätter mindre päls ju fler högkvalitativa ljustimmar hästen får.. det hör ihop med hur hästen är naturligt, dvs sommar = mer sol = mindre päls, vinter = lite sol = mycket päls.. så prova att ha fräsha lampor i boxen (givetvis där hästen inte når dem) och se om det blir någon slkilland (det kan ta ett tag nån månad säkert..)

de är ju väldigt olika hur pälsen växer..min häst har väldigt väldigt kort o tät päls medans några andra i stallet får världens björnpäls som dom får klippa jätteofta.
dom går med täcke jämt medan min enbart har täcke om de är riktigt skitväder och min pålles päls växer endå inte särskillt mycket..har sån tur så behöver inte klippa honom, han torkar väldigt fort..så han har en effektiv p bra päls.

tror inte de är nåt fel på din häst..vissa hästars päls växer helt enkelt väldigt fort o mycket oavsett täcken o sånt.

antar att täcket är på dygnet runt?

hur mycket belysning är det inne i boxen? försök ha lyset på länge på kvällarna, sätt gärna timer..

det är inte bevisat men många inser att deras hästar sätter mindre päls ju fler högkvalitativa ljustimmar hästen får.. det hör ihop med hur hästen är naturligt, dvs sommar = mer sol = mindre päls, vinter = lite sol = mycket päls.. så prova att ha fräsha lampor i boxen (givetvis där hästen inte når dem) och se om det blir någon slkilland (det kan ta ett tag nån månad säkert..)

ja, täcket är på princip dygnet runt, han en frusen trots fri tillgång till hö. jag brukar försöka låta honom stå utan mellan t.ex insläpp och kvällsfodring, det är iaf tre timmar.

vi har lyse i boxarna dygnet runt, inte jättestarkt direkt men mer än bara "nattlampa" pga att den ena hästen är mörkrädd. det är väl ungefär normal rumsbelysning skulle jag säga.

det där med päls&ljus har jag läst om... jag ska testa och se om det blir någon skillnad!

ja, täcket är på princip dygnet runt, han en frusen trots fri tillgång till hö. jag brukar försöka låta honom stå utan mellan t.ex insläpp och kvällsfodring, det är iaf tre timmar.
Jag förstår inte detta:confused:

Står den utan täcke fast den fryser eller:confused:

jag tror hon menar att hästen fryser även fast den har tillgång till grovfoder som normalt sett gör att hästen aktiveras genom tyuggande och därmed inte fryser..

Jag förstår inte detta:confused:

Står den utan täcke fast den fryser eller:confused:

nej. han får, när temperaturen är ok, stå utan täcke från att han kommer in i boxen tills att jag kvällsfodrar. med frusen menar jag inte att han så fort han står naken börjar skaka och blir en isbit, men han går aldrig utan täcke vid nederbörd för blir han blöt så blir han iskall, även om han inte är klippt och trots att det inte är kallt ute. han stod och skakade i juli månad efter några timmars regnväder. men i boxen där det är torrt och vindstilla kan han stå några timmar utan att han blir kall.

Hur är han i hullet?
Magra hästar fryser lätt o skaffar en enorm päls.

Varför ska den stå utan täcke på kvällen?
Uteboxar är ju kalla o då växer pälsen.

Hur är han i hullet?
Magra hästar fryser lätt o skaffar en enorm päls.

Varför ska den stå utan täcke på kvällen?
Uteboxar är ju kalla o då växer pälsen.

jättefin i hullet, så det beror inte på det.

därför att jag vill ha några timmar varje dygn utan täcke, och som jag skrev i inlägget ovan så är det bara när det är "varmt" ute, alltså runt +10 grader och uppåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka