Ponny till dotter/bonusdotter

AlisonColee

Trådstartare
Hejsan allihopa!!
Jag och min pojkvän har precis bestämt oss för att flytta ihop. Vi har varit ihop ett tag och så, och nu ska vi äntligen flytta ihop! Vi ska sälja våra hus/lägenhet och köpa en hästgård, eftersom jag har två hästar (snart tre för en är dräktig).Jag har tre barn, mellan 3 och 9 år, men ingen är hästintresserad. Min pojkvän har 2 barn, en 6-åring som ska börja rida i januari och en 13-åring (Alicia) som ridit i ca 7 år på ridskola, 1 gång per vecka.

Jag tänker väl att vi ska köpa en häst till 13-åringen nu när vi flyttar till en hästgård.
Hon är helt okej på att rida, hoppat 90 cm, och ser fint ut i dressyren. Hon är kanske inte superduperduktig men hon är följsam, stabil och tydlig, och kan nog utvecklas och bli väldigt duktig.

Hon är van vid att hantera lite halvbråkiga hästar då favorithästen är en riktigt surkärring i grund och botten, men Alicia har kommit henne riktigt nära, och det trivs fantastiskt bra ihop. I början var det tal om att köpa favorithästen, men hon är 18, och håller nog inte så länge till.

Alicia är 170 cm, 65 kg, men hon är absolut inte tjock. Dock muskulös då hon tränar mycket osv. Inte så långa ben :)
Vad ska vi köpa för ponny? Vi funderar på en maxad D, som hon kan ha ett tag. Kanske 7-8 år så hästen inte är så gammal, men ändå erfaren osv.

Vad tänker ni? Hade en maxad D funkat?

Och självklart kommer jag alltid finnas för henne i stallet och hjälpa henne osv då jag själv ridit sen jag kunde gå!

Det viktiga är inte att den är maxad utan att den tar mycket ryttare. Det kan räcka med en som är 144-145 om den är byggd så den kan bära upp en längre ryttare. Jag är själv inte rädd för att köpa yngre hästar, det gjorde jag till mina barn, med god hjälp från dig och bra tränare så tror jag att det viktigaste är just individen och hur de passar ihop

Varför inte 18-åringen? Om den är frisk. Att den är trygg och att de trivs tillsammans måste ju vara viktigare än "att hon kan ha den ett tag". Hon kanske hellre vill spela fotboll om ett år

Ja, och 18-åringen, om den är frisk, kan väl hålla 4-5 år till och då börjar det vara dags att byta till storhäst om tjejen fortfarande är intresserad.

Hejsan allihopa!!
Jag och min pojkvän har precis bestämt oss för att flytta ihop. Vi har varit ihop ett tag och så, och nu ska vi äntligen flytta ihop! Vi ska sälja våra hus/lägenhet och köpa en hästgård, eftersom jag har två hästar (snart tre för en är dräktig).Jag har tre barn, mellan 3 och 9 år, men ingen är hästintresserad. Min pojkvän har 2 barn, en 6-åring som ska börja rida i januari och en 13-åring (Alicia) som ridit i ca 7 år på ridskola, 1 gång per vecka.

Jag tänker väl att vi ska köpa en häst till 13-åringen nu när vi flyttar till en hästgård.
Hon är helt okej på att rida, hoppat 90 cm, och ser fint ut i dressyren. Hon är kanske inte superduperduktig men hon är följsam, stabil och tydlig, och kan nog utvecklas och bli väldigt duktig.

Hon är van vid att hantera lite halvbråkiga hästar då favorithästen är en riktigt surkärring i grund och botten, men Alicia har kommit henne riktigt nära, och det trivs fantastiskt bra ihop. I början var det tal om att köpa favorithästen, men hon är 18, och håller nog inte så länge till.

Alicia är 170 cm, 65 kg, men hon är absolut inte tjock. Dock muskulös då hon tränar mycket osv. Inte så långa ben :)
Vad ska vi köpa för ponny? Vi funderar på en maxad D, som hon kan ha ett tag. Kanske 7-8 år så hästen inte är så gammal, men ändå erfaren osv.

Och självklart kommer jag alltid finnas för henne i stallet och hjälpa henne osv då jag själv ridit sen jag kunde gå!
Skulle tagit på foder o se om hon är intresserad av att ha häst årets alla dagar. Stor skillnad mot ridskola. Tror en d-ponny som inte är grov blir för liten, dom växer snabbt i den åldern både på längd o bredd.

Det beror väl på vad flickan vill ha ut av hästägandet. Om hon är mer av en vanlig hobbyryttare kan favoritponnyn på ridskolan vara ett utmärkt val. Om den är hel och frisk är 18 år ingen ålder. Vissa ridskolor lånar ut hästar på livstidsfoder när de ska pensioneras från verksamheten, kanske kan det vara ett alternativ?
Om hon däremot vill typ satsa på hoppning och träna och tävla mycket är väl en något yngre ponny att föredra. 170 cm på en större d-ponny borde verkligen inte vara några problem, hon växer knappast så mycket mer på längden.

Hejsan allihopa!!

Min son var i den åldern men han fick en häst direkt. Han fäster sig vid individen och skulle inte på några villkor kunna byta ut den mot någon annan bara för att han hade blivit för lång. Har sett flera tjejer i 13 års ålder som börjat rida häst istället för ponny pga att de blivit så långa. Sen beror det ju på lite om du också kan rida ponny om hon behöver hjälp.

Jag hade köpt en duktig läromästar-d-ponny som är 12 år och uppåt som är välutbildad och ställer upp på både hoppning och dressyr. Det behöver inte vara en sjärna utan någon som kan hjälpa dottern lära sig mer. Leta efter en snäll ponny som är välutbildad på LA/LA nivå och känn inte att det måste vara en ponny hon kan rida i 10 år framöver för det kan hända så mycket under tonåren. Hon kanske växer och blir 180 cm som jag gjorde (jag var 170 när jag var 12-13) eller vill sluta om några år.

Hoppas du inte satter ut riktiga namn pa barn som inte kan saga nej till att du hanger ut dem sadar detaljerat pa internet.

Varför inte fråga vad barnet vill ha för typ av häst?
Åk runt och provrida lite av varje även om det på pappret är lite stort eller fel typ.
En 13 åring borde vara vuxen nog att veta vad för typ av häst hon vill ha och vad hon vill göra med den.
Visst kan det hända att det leder till att ni köper en häst som är helt fel för barnet men då har ni i alla fall erfarenhet av vad ni inte vill ha ;).

Kan kan ni köpa 18 åringen men då får ju dottern också ta i beräkning med att det aldrig blir ngt elit ft ekipage av dem, utan högst dressyr och skogsmullar i en max 10 år till.
Min första ponny var en skröplig 18 åring, kunde inte ens få med inom till ridskolan då han var så klen i kroppen. Dvs fick ingen vidare utveckling i ridningen, bara en vän de nästa15 åren :).

Vi vill inte köpa artonåringen för att Alicia redan börjar bli för lång, plus att 18-åringen är alldeles för sliten. Alicia vill satsa, och inte bara rida i skogen :)

När det känns sådär lite på gränsen mellan ponny och storhäst hade jag låtit henne provrida lite och bestämma utifrån hur det känns.

Jag hade själv aldrig egen ponny utan fick en liten storhäst direkt och det har ju aldrig känts otillräckligt på något sätt.
Jag var också lång redan i tidig tonår, så jag ville alltid rida häst om jag fick välja. :) Vad mysigt att ni kan dela intresset!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 685
Senast: Häst_
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 282
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka