Ponny som vandrar i boxen!

Russin8

Trådstartare
Jag hade ett gotlandsruss som vandrade i boxen. Han gick runt så mycket att det blev en rund cirkel i boxen. Det spelade ingen roll om han stod själv, brevid andra, va ute massor eller reds mycket.
Han vandrade jämt. De enda gångerna han stod still va när han åt. Jag provade att ha honom på halm för att se om det kunde hjälpa, då hade han ju något att göra, men det spelade ingen roll. Man kan ju inte ge ett russ fri tillgång på hö, då skulle han bli smällfet. Så det slutade med att jag fick ha honom uppbunden.

Skulle nu vilja veta om det är fler som har hästar som gör så, och om det är något vanligt på just russ?

Sv: Ponny som vandrar i boxen!

Har en kompis som hade en finnhäst som snurrade runt i boxen, den var för :devil: - lig att mocka dagen efter.:D

Hon satte dit några bildäck utan fälgar mitt i boxen. Han lugnade ner sig oerhört. Lite svårt att snurra runt när det är en massa grejer ivägen...:smirk:

Hade en boxvandrande russkille tidigare. Helt bedrövlig var han, men det var ju inte boxen som oroade mig utan hans framben (han gick alltid i samma varv). Ville inte binda upp honom i boxen, och vi kunde inte utöka aktiviteten heller (han jobbades mycket från marken för sin ålder redan då), så mitt svar är ... LÖSDRIFT:love: Det är ju det mest skonsamma för en boxvandrare, vävare el häst med dyl stresssyndrom i stallmiljö.
Upplever att russ har en hel del boxvandring. Men har stött på flertalet andra hästar som vandrar, dock alla av kallblodsras (ädlare hästar verkar mera väva och luftsnappa), och många av "viltraser" (russ, islänningar, en mustang). Alla dessa har vi hivat ut på lösdrift, alternativt jättelång utevistelse (ut vid 06 in efter 22).

Min gick oxå alltid i samma varv...
Jag kände samma som dig, att man var rädd om frambenen, kan ju inte vara nyttigt att gå så. Jag hade min ute från 7 till 21 men det hjälpte inte och hade ingen möjlighet till lösdrift, annars hade det säkert fungerat tänkte aldrig på det. Så för mig blev det enda alternativet att binda upp honom.

Vi har ett halvb som var box vandrare. Han komm från ett större stall med ganska så många hästar, dock stod han i ett mindre stall där det bara fanns två hästar till. Men det var ju rörelse hela tiden med människor och hästar.
När han komm till oss så dröjde det inte länge förrän han lugnade ner sig med sitt box vandrande och i dag så gör han det ytterst sällan. VI har ett litet stall med sammanlagt 5 st hästar, alla våra egna. Fasta rutiner med mat och utsläpp etc.
Han var även lite streesad av sig innan men är det inte nu längre. Så när han väl ska säljas så blir vårat krav att han ska komma till ett litet stall med så lite rörelse runt omkring som möjligt.

Russin8 skrev:
Jag hade ett gotlandsruss som vandrade i boxen. Han gick runt så mycket att det blev en rund cirkel i boxen. Det spelade ingen roll om han stod själv, brevid andra, va ute massor eller reds mycket.
Han vandrade jämt. De enda gångerna han stod still va när han åt. Jag provade att ha honom på halm för att se om det kunde hjälpa, då hade han ju något att göra, men det spelade ingen roll. Man kan ju inte ge ett russ fri tillgång på hö, då skulle han bli smällfet. Så det slutade med att jag fick ha honom uppbunden.

Skulle nu vilja veta om det är fler som har hästar som gör så, och om det är något vanligt på just russ?

Tja, lösningen på detta är enkel, ta ut hästen. Där ser man prov på vad som är naturligt för hästen. Inte är det att stå instängd i ett stall.
Fler och fler upptäcker detta som tur är. Det går framåt.
Var russet tom. född på Lojsta hed? Många säljs ju som unghästar direkt därifrån.
Detta är en ras som är anpassad till skogsliv sedan 100-tals år, och fortfarade lever så i viss utsträckning, även om den vilda russflocken nu hotas av "nedläggning" pga kravet på ligghallar. Till detta ska vi också lägga, att klimatförändringarna har gjort att vintrarna aldrig varit mildare än nu.

Kom inte från Lojsta, född på en ridskola... Stod i vårat eget stall, tre hästar...
Men jag tror nog att du har en poäng i det att dom kanske behöver mer frihet...
Jag tänkte faktiskt inte så långt...
Nu har jag honom inte kvar och jag vet faktiskt inte hur det fungerar nu med det där att han vandrar, har inte tänkt på att fråga det. Men kanske ska göra det, vore kul att vet om han fortfarande gör det.
Vi hade honom i sju år, och han gjorde det hela den tiden....

Fast sådär var det ju förr, att alla hästar alltid skulle stå på stall.
Många hästar ännu idag får ju aldrig gå ut ens, utan slussas mellan spiltan och ridhuset.
Tiderna förändras, och vi med dem...
Jag tror att bla. intåget av islandshästrasen har mjukat upp vår syn på uteliv för hästar en hel del, där de kom hit till Sverige med sina nordiskt anpassade pälsresurser.
Det är bra att vi experimenterar med uteliv och täcken osv. i vår iver att djuren ska må bra. Trådarna går ju varma här om ämnen som handlar om vilka täcken som ska användas och hur och när till lösdriftshästarna. Så det är bara att pröva oss vidare.
Jamen just det, det skulle ju handla om boxvandring...oj då...:o :D

Den jag hade var inte heller viltfödd,han var född på stora stuteriet, men han föredrog talesättet "du kan ta tigern ur djungeln men inte djungeln ur tigern". ;) Han såldes till en tjej som har han på lösdrift med krav att så ska det förbli, alternativt att han får stå i en dubbelbox tillsammans med sin kompis, då vandrade han inte heller. Har hört om hästar som en vacker dag bara slutar vandra, eller som min stora kallblodskille, som en vacker dag började efter flytt. Han flög ut ur stallet med skallen före, rakt in i lösdriftshallen :D o där står han kvar :rofl:

Hej.

Min förra foderhäst vandrade också runt i boxen. När han gjorde det försvann också allt spån upp mot väggarna - Resultatet blev liggsår. Det ända vi kunde göra var att lägga in mer spån (För j*vligt att mocka men det fick man ta :devil: ) Vi la också in en "happy horse boll" .. Denna boll roade han väl sig med i några dagar.. Och efter en vecka så hade alla dom andra sju hästarna i utestallet haft den inne hos sig (Någon form av häst volley boll :rofl: ? Han hade då tagit tag i handtaget i bollen och slängt över den til nästa häst ;) ) Men efter ett tag försvann rundvandringen då han kommit sig tillrätta i den nya miljön och dom nya vanorna. Han fick också vara ute mycket i hagen. Och motoinerades regelbundet.

Lycka till.

Vi har ett russto som håller på så , även ute i hagen. Det blir cirklar även där. Storleken på hagen spelar ingen roll , det är precis som om hon behöver röra sig av någon anledning, det spelar ingen roll om hon tränas eller inte, samma visa ändå. Hon står i spilta hos oss, och det går jättebra, lugnare både för henne och för stallkamraterna.
Vi har oxå undrat vad som står på. :confused:
Vi har försökt fundera ut om det har med foder att göra och provat lite av varje, men hon vankar periodvis ändå, inte alltid. Vi testar vidare, hon vankar även på betet, med eller utan kraftfoder, så det kanske är en fix ide.

hästar som visar dessa onaturliga finns endast hos våra tamhästar!!
vad är då skillnaden på en hästs liv i fångenskap o i vilt tillstånd??
jo, en vildhäst RÖR sig jämt.. över gigantiska områden.. HELA tiden!
dessutom ÄTER dom jämt.. o inte växer det kraftfoder på stäpperna. hihi.. de käkar gräs, gräs, gräs, gräs o så lite löv ibland..
dessutom är de ALDRIG ensamma.. de är ett mycket socialt djur o lever i flock.. en flock är en grupp på mellan 2 och 8 hästar.

nå! håller vi våra hästar så här?? nix.. inte ofta.. så det är inte konstigt att dessa stereotypa beteenden visar sig!
att binda upp dessa hästar löser visserligen symtomen men inte orsaken!! hästen är fortfarande lite stressad inombords o mår antaligen ganska dåligt..

lösdrift är toppen för våra hästar.. men det ska vara rätt lösdrift. tyvärr ser man alltför ofta "lösdriftsstall" med ett litet skjul en liten upptrampad hage full med hösilageplast..
önskar att fler får upp ögonen och börjar göra något åt ORSAKEN till de onaturliga beteenden som tex vävning, krubbitning, luftsnappning och pacing (box/hagvandrare)

detta är min syn på det..

GOD JUL

Min vandrade också i hagen ibland, ritade fina cirklar:angel:
Har du funderat på lösdrift till din? Skulle vara kul att höra om det fungerar.

Jo du har en poäng där. Det jag funderade över är om detta är ett betende som finns mer oss russ än andra hästar. Har nämligen inte stött på det på någon annan häst.
Min teori är att russen är mer "ur häst" än vad andra raser är och därför behöver mer frihet? Men samtidigt har jag inte hört någon som har tex islänning som vandrar och dom är ju oxå mer "oförstörda" eller hur man ska säga:confused: :)

okej, förstår din fråga..

teorin om att russen är mer "ur häst" än andra vet ja inte om jag håller med om.. alla hästar har samma behov. o var skulle gränsen mellan urhäst och inte urhäst gå??
det jag har märkt med de russen som jag har varit i kontakt med är att de är ovanligt "stressade" för att vara ponnyer. o kanske denna frustration visar sig i vandring. andra hästar jag sett vandra är varmblod o fullblod, även de ganska"stressade" raser.

svår fråga :crazy:

GOD JUL

Men om man ser till historian så har ju russen sett ganska lika ut länge. Fullblod och halvblod är ju ett resultat av avel från människan, det var så jag tänkte.
Men kan hålla med dig om att russen är mer oroliga än andra kallblod. Eller jag tror jag ska säga, mer känsliga...

Nu måste jag sticka in näsan lite o säga att jag tror som du, dvs ju mindre avlad häst ju mindre anpassad till stallmiljö. Känner en hel del russ, upplever dom inte som stressade så, men som otroligt frihetskrävande, stora hagar och flockar minskar genast deras stressfasoner (hjälper väl me de flesta hästar iof).
Men min poäng är att alla boxvandrare jag träffat har varit vad man kallar ur-raser, dvs hästtyper som återfinns i vilt tillstånd, eller i princip är tagna direkt från fria stäpper till stall. Halvblod finns vitt jag vet ingenstans i vilt tillstånd... :angel:
Sen är det bara jag som tycker att dessa hästar mest väver och luftsnappar, medans de mera ursprungliga hästarna vandrar??

Och som tillägg att de som kallas "urhästar" är väl i princip russ, baskjir, camarenque (stavningen där??), samtliga ökenhästar(arab, akal-theke),mustangen, finnhästen och några till.

Senast ändrad av en moderator:

Vårt russ vandrar inte.
Han byggde berg. :crazy:
Stora berg av spån där han stog med bakbenen. funderade på om han avlastade benen, men det var bara en dålig vana.
Det löste sig iaf efter att vi bytte från spån.:)

elinco skrev:
Vårt russ vandrar inte.
Han byggde berg. :crazy:
Stora berg av spån där han stog med bakbenen. funderade på om han avlastade benen, men det var bara en dålig vana.
Det löste sig iaf efter att vi bytte från spån.:)
Det går att bygga med halm också:crazy:

Säkert har islandshästen mjukat upp synen på utgång av hästar. Synd bara att islandshästfolk inte gör det. Har sätt så många islandshästar klippta och gåendes ute dygnet runt utan täcke. Så de islandshästfolk skulle nog behöva läsa lite täckestrådar.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama