Ponny som sällskap

bake

Trådstartare
Hej! Behöver hjälp att spåna lite.
Vi håller på att bygga ett lösdriftstall och ska skaffa häst(ar) när det är klart. Här tänkt ha lösdrift med fri tillgång på hö (förutsatt att det fungerar för hästarna). Eller begränsad fri tillgång blir det väl, ska ha småmaskigt när över höbalen.

Jag vill ha en häst främst för "skogsmulleridning", men även lite ridning i paddock ibland, kanske nåt hinder då och då. Ingen tävling eller träning på hög nivå.
Jag har tänkt mig att jag ska köpa någon sorts kallblod för detta.
Vill liksom mest ha en kompis att ha kul med om ni förstår vad jag menar.

Vad jag inte är på det klara med är dock vad jag ska ha för sällskap till denna häst.
Tänkte först ha ytterligare en stor häst som är ridbar. Men när jag tänket efter blir det kanske lite mycket att ha två ridbara hästar som ska motioneras. Det räcker nog inte min tid till.

Så jag funderar på att ha en a- eller b-ponny som sällskap istället. Men då dyker lite funderingar upp.
Tex, hur funkar det att ha en liten ponny på lösdrift med fri tillgång till hö?
Hur ska ponnyn motioneras? Jag tänker inte ha en ponny som bara står och dräller och blir fet.
Här hört om folk som tar med sina ponnys på cykelturer och löprundor. Är det tillräckligt för en ponny?
Det vore väldigt smidigt då det inte tar så mkt extra tid att ta med ponnyn när man själv ändå ska motionera.
Sen har jag även lite grannbarn och syskonbarn som säkert vill rida ibland, men det blir nog inte alltför ofta tyvärr.

Hur hade ni gjort.
Spåna gärna fritt kring hur man kan lösa detta med sällskap åt en stor häst på ett smidigt sätt när man har lösdrift med fri tillgång.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som sällskap

Det år jag hade en kvot på ca 6 -7 fixade mina shettisar att gå med fri tillgång tillsammans med de stora över vintern när det är kallt, när kvoten sjunker blir de lätt feta istället och måste hållas efter mer. För mig funkade det inte något vidare med en stor och en liten, de blev för beroende av varandra och det var en himla pipande från den som blev kvar om jag tog ut den andra, enklare med fler.

Joggingrundor, tömkörning, körning osv är bra motion, cykla tycker jag är lite att utmana ödet, även med en stor hund. Lättast för dig själv är ju körning, funkar ju även i par. ;)
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag har en islandshäst som jag rider och kör och så har jag en B-ponny som jag bara kör eller så hänger hon med som handhäst när jag kör eller rider islänningen.
B-ponnyn köptes i första hand som sällskap till islänningen men inte sjutton kunde jag låta henne stå och glo i hagen utan motion och stimulans:(
Hade jag inte haft B-ponnyn idag hade jag så här i efterhand satsat på en till ridhäst så hade jag haft ytterligare en motionsform även för den.

Mina hästar går oftast på lösdrift men har INTE fri tillgång på hö då de är av frossarmodellen och äter tills de spricker upp och dör.
Jag fodrar 3 ggr/dygn och så har de fri tillgång torrt gräs eller halm istället.
 
Sv: Ponny som sällskap

Nu har jag förvisso bara ponnyer, eftersom att jag aldrig lyckas hitta någon ridhäst. Men det är bara en utav mina som gör någonting (dom andra är unghästar). Mina kommer senare få hänga med ut när ponny nr 1 motioneras.

Mina går nu på fri tillgång, ännu fungerar det bra, den äldre motioneras ju och dom andra är unghingstar som växer, så för deras del är det bara bra. Senare kommer dom dock få foder i småmaskiga hönät, det har jag använt tidigare och är nöjd med.
 
Sv: Ponny som sällskap

Ja, körning kan ju vara kul. Måste bara gå en kurs och lära mig först. :)

Oavsett om jag kommer ha ponny eller ytterligare en stor häst som sällskap så kommer jag bara ha två hästar. Så jag kommer bara köpa häst/ponny som kan vara ensam och sedan underhålla ensamhetsträning så det inte blir problem med det. Att ha tre hästar/ponnys blir för mycket, både ekonomiskt, platsmässigt och tidsmässigt.
 
Sv: Ponny som sällskap

Nu har jag förvisso bara ponnyer, eftersom att jag aldrig lyckas hitta någon ridhäst. Men det är bara en utav mina som gör någonting (dom andra är unghästar). Mina kommer senare få hänga med ut när ponny nr 1 motioneras.

Mina går nu på fri tillgång, ännu fungerar det bra, den äldre motioneras ju och dom andra är unghingstar som växer, så för deras del är det bara bra. Senare kommer dom dock få foder i småmaskiga hönät, det har jag använt tidigare och är nöjd med.

Hur mycket motionerar du den vuxna och med vilken motionsform?
När du senare kommer ge i småmaskiga hönät, ska de få fri tillgång då också?
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag hade inte köpt en sån ponny som sällskap pga fångrisk och problem med foderintag om de för det mesta skall fodras ute. Skall hästarna gå tillsammans bör de vara av ungefär samma stl och ha samma näringsbehov, särskilt om sällskapshästen inte kommer få mer motion än promenader.

Även en billig liten sällskasponny kan bli väldigt dyr i drift när den blir sjuk. Min ponny kostar mer än dubbelt så mkt i mnd som mitt stora halvblod.
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag hade inte köpt en sån ponny som sällskap pga fångrisk och problem med foderintag om de för det mesta skall fodras ute. Skall hästarna gå tillsammans bör de vara av ungefär samma stl och ha samma näringsbehov, särskilt om sällskapshästen inte kommer få mer motion än promenader.

Även en billig liten sällskasponny kan bli väldigt dyr i drift när den blir sjuk. Min ponny kostar mer än dubbelt så mkt i mnd som mitt stora halvblod.

Fast den ska ju inte bara få motion i form av promenader. Det är ju det jag vill ha idéer om hur man kan motionera den och hur mycket som behövs.
 
Sv: Ponny som sällskap

Vi har en liten ponny på lösdrift med 2 stora hästar, fri tillgång på hö dock med storbalsnät. Tidigare hade vi en annan shetlandsponny under samma förutsättningar.

Hon blev inkörd och tanken var att köra regelbundet, tyvärr avled hon strax efter inköp av rockard. Hon tricktränades också, följde med som handhäst när vi red dom stora och jag cyklade mycket med henne, det går utmärkt!

Den nya lilla ska bli körponny (bara 1 1/2 år) och tricktränas också, kommer följa med på cykelturer och ridturer precis som den förra gjorde.

Jättekul att du vill aktivera din ponny! Tycker det är skamligt att bara låta unga friska hästar och ponnyer gå i hagen, dom flesta hästar vill hitta på saker och aktiveras.
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag funderar på vad du själv känner att du kan lägga ner i tid på motionerandet av ponnyn. Du skriver ju själv att du inte vill ha två ridhästar för att det blir för jobbigt att hålla igång två hästar. Men ponnyn måste ju också hållas igång, även om den inte rids. Och det tar lika mycket tid som att rida en häst, åtminstone om du vill motionera dem en i taget och inte t ex ha ponnyn som handhäst på ridturer.

Det bästa vore kanske att skaffa en ridbar ponny och därtill en liten medryttare. Beroende på hur ofta medisen kommer ut så kan du ju bara komplettera de dagar hen inte är där.
 
Sv: Ponny som sällskap

Vi har en liten ponny på lösdrift med 2 stora hästar, fri tillgång på hö dock med storbalsnät. Tidigare hade vi en annan shetlandsponny under samma förutsättningar.

Hon blev inkörd och tanken var att köra regelbundet, tyvärr avled hon strax efter inköp av rockard. Hon tricktränades också, följde med som handhäst när vi red dom stora och jag cyklade mycket med henne, det går utmärkt!

Den nya lilla ska bli körponny (bara 1 1/2 år) och tricktränas också, kommer följa med på cykelturer och ridturer precis som den förra gjorde.

Jättekul att du vill aktivera din ponny! Tycker det är skamligt att bara låta unga friska hästar och ponnyer gå i hagen, dom flesta hästar vill hitta på saker och aktiveras.

Vad kul att höra att det kan funka!
Hur funkar det att ha med ponny som handhäst egentligen? Har man bara grimma och en långt grimskaft eller hur gör man?

Ja, jag tycker också det är hemskt när friska hästar och ponnyer bara står och blir feta. Tycker att det är viktigt åt de också får röra på sig och bli hanterade. :)
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag funderar på vad du själv känner att du kan lägga ner i tid på motionerandet av ponnyn. Du skriver ju själv att du inte vill ha två ridhästar för att det blir för jobbigt att hålla igång två hästar. Men ponnyn måste ju också hållas igång, även om den inte rids. Och det tar lika mycket tid som att rida en häst, åtminstone om du vill motionera dem en i taget och inte t ex ha ponnyn som handhäst på ridturer.

Det bästa vore kanske att skaffa en ridbar ponny och därtill en liten medryttare. Beroende på hur ofta medisen kommer ut så kan du ju bara komplettera de dagar hen inte är där.

Det beror ju lite på vad det är för motionsform.
Cykla och springa gör jag redan ett par ggr i veckan, så om jag skulle ta med ponnyn då så tar ju det knappt någon extra tid.
Körning kan jag också tänka mig, även min sambo tycker att körning skulle vara kul så om vi båda lär oss köra så kan vi ju hjälpas åt med det ett par timmar i veckan. Har även en granne som är intresserad av körning men inte har egen häst som säkert skulle vilja köra ibland också.
Dessutom grannungar och syskonbarn som rider då och då, vilket inte tar av min tid.
Så därför känns det som att en ponny är bättre och kan motioneras utan att det tar för mycket av min tid. Sen tycker jag att det skulle vara lite roligare med en ponny också, än ytterligare en stor häst.

Absolut ska ponnyn vara ridbar, jag skrev redan i första inlägget att barn kommer rida den ibland.
Så visst kan jag efterlysa en liten medryttare om jag känner att jag inte hinner ordentligt.
 
Sv: Ponny som sällskap

Bara ponnyn tränas att bli följsam när man går med den i grimma och grimskaft så är det bara att prova från cykel/hästryggen sen :) I början kan man ju ha någon mer som går på marken också.
 
Sv: Ponny som sällskap

Bara ponnyn tränas att bli följsam när man går med den i grimma och grimskaft så är det bara att prova från cykel/hästryggen sen :) I början kan man ju ha någon mer som går på marken också.

Ponnyer är ju envisa, men jag ska göra mitt bästa för att den ska bli följsam och lydig. :D
Jag tycker det är viktigt med väluppfostrade hästar och har gott tålamod så det ska nog gå bra. :)
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag tycker inte dom är mer envisa än andra hästar direkt, det handlar bara om hur man behandlar dom och tränar dom.

Tyvärr är många små ponnyer ouppfostrade (iaf av dom jag träffat) och därför kanske folk har den bilden :)
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag tycker inte dom är mer envisa än andra hästar direkt, det handlar bara om hur man behandlar dom och tränar dom.

Tyvärr är många små ponnyer ouppfostrade (iaf av dom jag träffat) och därför kanske folk har den bilden :)

Ja, det här du nog rätt i nu när jag tänker efter. Är nog som med småhundar att folk ofta inte uppfostrar dem.
 
Sv: Ponny som sällskap

Förra shetlandsponnyn gick med lös på ridturerna och följde alltid efter min storhäst :) även bland hus och förbi hagar. Skulle dock inte ha henne lös i tätbebyggt område.
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag har en stor (paint på 1,50) och en liten (minishettis på 86 cm) på lösdrift med fri tillgång och för mig funkar det.

Den lilla blir riden ibland av min dotter, vi går promenader i skogen, han tricktränas och på vintern så tolkar barnen efter honom :)

Han är inkörd men vi har ingen kärra som passar än, när jag fixat det så ska jag börja köra honom också.

Han blir tränad kanske 2-3 dagar i veckan och skulle säkert kunna tränas mer, men det funkar just nu med honom. Han är inte överdrivet tjock, men inte smal heller eftersom de fortfarande har sommarhullet båda två. Eftersom de går på lösdrift går det åt mer hö och energi bara till att hålla värmen så jag tycker inte det har vart några problem.

Det går åt mycket mer hö med fri tillgång bara, mina gör av med en rundbal/10 dagar men då är det en del som går till spillo med (sprids ut bland annat)
 
Sv: Ponny som sällskap

Då måste jag bara fråga ännu en sak som jag har funderat över.

Är det hö i storbal som du har, eller är det hösilage?
För till en stor och en liten så hinner väl hösilage bli dåligt?
Jag har funderat på skillnaden mellan hö (inte hösilage) i storbal och hö i små fyrkantsbalar. Skiljer sig kvalitet och hållbarhet något? Storbal känns ju enklast att ha, bara att köra ut i hagen.
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag har hö i storbal (250 kilos) Otroligt smidigt, jag har dessutom en väldigt snäll bonde som kommer med en ny bal när den gamla är slut :)

Nej, vad jag har förstått så ska inte kvaliteten skilja på hö i storbal eller liten bal. Hållbarheten beror ju på hur skyddat höt är... Har man tak över höt så är det ju ganska skyddat från regn och snö (jag har inte det just nu).

Jag ska ta mig till att bygga ett skydd från marken till att börja med, så det är skyddat från fukt nedifrån och försöka bygga ett skydd lite runtom så att det inte sprids ut lika lätt. Jag låter nätet runt om vara kvar rätt länge, så att det inte sprids ut lika lätt i början men till slut måste jag ju ta bort det och då blir det rätt mycket spill.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp