Ponny som drar ner huvudet

J

jullan30

Vi har problem med att vår ponny drar ner huvudet under ridning och därmed drar ryttaren ur sadeln. Vi har provat med både grästyglar och inspänningar och det hjälper ju så långt att han inte får huvudet ner till marken men han drar ändå huvudet framåt så att ryttaren kommer ur balans hela tiden. Det måste ju vara ett vanligt bekymmer men vad göra, kan man kanske sätta på ett skarpare bett typ pessoa för att ge ryttaren mer kraft? Tacksam för alla tips och råd.

Sv: Ponny som drar ner huvudet

När jag var liten hade jag en russkorsning som hade som hobby att bocka av mig...:crazy: :smirk:

Morfar knöt då "balasnören" i båda bettringarna,drog dom genom pannbandens "hål".korsade över nacken,in i sadeltunneln och band dom sedan runt svansroten...ganska stramt.

denna uppfinning gjorde att varje gång ponnyn bockade,böjde ner huvudet så fick den ett ryck i svansen...:( :smirk:

Efter en vecka var hon kurrerad, och fungerade alldeles utmärkt att rida utan bockfasoner.
Jag har provet detta knep på många busar under årens lopp, och det verkar funka bra på de allra flesta...

Lycka till.

jodå, han rids av mer erfarna också då är det inga problem, han är en väldig ögonkänare:crazy: och vet precis vem som sitter på ryggen.

jodå, han rids av mer erfarna också då är det inga problem, han är en väldig ögontjänare:crazy: och vet precis vem som sitter på ryggen.

det med balsnörerna kan nog vara fiffigt, ska prova i morgon

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Rider just nu ett unghäst sto, endast riden i 2 år och hon är en väldigt bestämd C-ponny. Hon vill inte jobba i form, drar upp...
2
Svar
27
· Visningar
4 378
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar