Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen
"Lära sig en läxa"?!
Utan att vara otrevlig, har du koll på hur mkt en försäkring kostar? Jag är inte insatt i ngn annan rasgrupp än halvblod, men skulle jag haft ett livvärde på 75.000:- på min nuvarande häst hade det kostat över 800:-/månad. Vilket blir 10.000:-/år. För mig alldeles för dyrt! Kanske liknande summor på en tävlingsponny?
Ska sådana summor betalas av mig, då tas det från det "kontot" som är träning och tävling. Så livvärdesförsäkring i hästens riktiga värde, dvs tävlingshäst = en premie/månad som gör att jag inte har råd att tävla! Och vad är då poängen med att ha en tävlingshäst?
Veterinärvårdsförsäkring är en annan sak, men har man bara sådan, då är premien ju mkt lägre, exempel min förra häst, bara veterinärvårdsförsäkrad, en premie på drygt 500:-/månad.
Har man tex huslån, då blir det billigare att höja det och köpa en ny häst än att ha den livvärdesförsäkrad!
Ha häst är dyrt, tyvärr har inte många råd att även då ha den fullvärdesförsäkrad i livvärde, utan det blir bara veterinärvårdsförsäkring. Sorgligt men sant!