Ponny blev av med halva mustaschen

Jag inser inte riktigt vilka hår det är som klippts av ponnyn? Mustasch? Menar man känselhåren på mulen?
Vissa raser har mustasch, tror de heter Gypsy Vanner de som det är vanligast hos. Vet dock inte om de är ponnystorlek. Men tänkte att det var en sån. Det är ju tillräckligt ovanligt för att dra till sig uppmärksamhet.

Tinker/Irish Cob , Gypsy Vanner är väl mer engelskt ord? Som sagt som @Nytant kan dessa raser få en mustasch på överläppen, har inte med känselhår att göra. Dom raserna förekommet i ponnystorlek, ska tilläggas.
Du har helt rätt! Det är det nordamerikanska uttrycket för samma häst visst. De som haft mustasch har jag bara sett i sociala media från USA, så förstod inte att det var samma.

Grannens connemara har mustasch på vintern 🤪 Men tinker hästar brukar vara rätt vanligt att det skaffar de under vintertid.

Det verkar finnas flera hästraser som kan utveckla mustasch, jag har sett det på flera sorters kallblod, men även på någon lite ädlare. Vissa får riktiga tjusarmuschar med skruv!
Men en intressant grej med många av de mustaschhästar jag känt är att de ofta tappar muschen hel och hållen på en sida i taget, i samband med pälsfällningen. Plötsligt kan den ena mustaschen vara borta, och den andra sitter kvar.

Kan det vara det som är fallet med denna "avklippta" mustasch...?

Det verkar finnas flera hästraser som kan utveckla mustasch, jag har sett det på flera sorters kallblod, men även på någon lite ädlare. Vissa får riktiga tjusarmuschar med skruv!
Men en intressant grej med många av de mustaschhästar jag känt är att de ofta tappar muschen hel och hållen på en sida i taget, i samband med pälsfällningen. Plötsligt kan den ena mustaschen vara borta, och den andra sitter kvar.

Kan det vara det som är fallet med denna "avklippta" mustasch...?
Nu när du säger det så var halva Aramis mustasch borta igår. Det har jag inte tänkt på tidigare.

Nu när du säger det så var halva Aramis mustasch borta igår. Det har jag inte tänkt på tidigare.
Det vore ju på nåt vis komiskt om det är detta som är fallet med Kristianstadsponnyn oxå...Men det är klart, det kanske är nya ponnyägare som inte haft ponnyn genom nån pälsfällning förut och inte vet att de kan tappa en musche i taget helt av sig själva😄!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter... 2
Svar
38
· Visningar
2 946
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cafeterian Krubban hos Sundsvalls ridklubb har förvandlats till en vernissage med kärlekstema. Under det som kallas ”Alla hjärtans...
Svar
0
· Visningar
48
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
785
  • Artikel Artikel
Dagbok ...inte! Först gick värmepannan åt skogen. Vi har kört med elpatron sen dess och väntar på okej för att ta lån. Det går långsamt. Eller...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka