- Svar: 12
- Visningar: 1 791
En kvinna i Skanör har lämnat in en anmälan om skadegörelse efter att hennes ponny fått sin "mustasch avklippt", det rapporterar Kristianstadsbladet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vissa raser har mustasch, tror de heter Gypsy Vanner de som det är vanligast hos. Vet dock inte om de är ponnystorlek. Men tänkte att det var en sån. Det är ju tillräckligt ovanligt för att dra till sig uppmärksamhet.Jag inser inte riktigt vilka hår det är som klippts av ponnyn? Mustasch? Menar man känselhåren på mulen?
Du har helt rätt! Det är det nordamerikanska uttrycket för samma häst visst. De som haft mustasch har jag bara sett i sociala media från USA, så förstod inte att det var samma.Tinker/Irish Cob , Gypsy Vanner är väl mer engelskt ord? Som sagt som @Nytant kan dessa raser få en mustasch på överläppen, har inte med känselhår att göra. Dom raserna förekommet i ponnystorlek, ska tilläggas.
Min nordsvenskkorsning får också mustasch. Han är dock rejält rädd om den så den får absolut inte petas på.Min nordsvenska brukshäst hade en rejäl mustasch också, särskilt på vintern. Det förekommer hos rätt många lurviga raser.![]()
Nu när du säger det så var halva Aramis mustasch borta igår. Det har jag inte tänkt på tidigare.Det verkar finnas flera hästraser som kan utveckla mustasch, jag har sett det på flera sorters kallblod, men även på någon lite ädlare. Vissa får riktiga tjusarmuschar med skruv!
Men en intressant grej med många av de mustaschhästar jag känt är att de ofta tappar muschen hel och hållen på en sida i taget, i samband med pälsfällningen. Plötsligt kan den ena mustaschen vara borta, och den andra sitter kvar.
Kan det vara det som är fallet med denna "avklippta" mustasch...?
Det vore ju på nåt vis komiskt om det är detta som är fallet med Kristianstadsponnyn oxå...Men det är klart, det kanske är nya ponnyägare som inte haft ponnyn genom nån pälsfällning förut och inte vet att de kan tappa en musche i taget helt av sig självaNu när du säger det så var halva Aramis mustasch borta igår. Det har jag inte tänkt på tidigare.