Sv: Ponny bland stor häst?
Är rätt säker på att det inte är tillåtet att starta bland ponnyer igen efter att ekipaget startat bland stora hästar. Enl. TR börjar en ponny som tävlats bland stora hästar inte räknas som ponny igen förrän efter försäljning eller stadigvarande ryttarbyte och i det här fallet ska det väl vara samma ryttare på ponnyn?
För mig låter det som en bättre idé att chipmärka och mäta ponnyn direkt. Chipmärkningen är ju för livet, men mätningen är ju förstås tvunget att göra om till nästa år (då det är slutmätning som gäller).
Ett annat alternativ är ju så klart (om din dotter börjar närma sig övre gränsen för ponnyåldern i vilket fall) att fortsätta tävla ponnyn bland stora hästar efter i år.
Men är det bara miljöträning ni är ute efter är ju det allra smidigaste (och billigaste) att åka på träningstävlingar, clear rounder, klubbtävlingar, programridningar och kanske att be om att få starta utom tävlan. Är ponnyn precis inriden (och för gammal för årgångstävlingarna som ungponny) är det ju inte själva tävlings- och konkurrensmomentet man är ute efter i första hand, utan allt runt omkring.
(Ska själv ut med min 7-åriga ponny på tävlingar i år, är det tänkt. Men eftersom jag passerat ponnyåldern för ett bra tag sedan blir det ju bland stora hästar som gäller för oss.)