Ponnier på fri grovfodertillgång?

M

Mysen

Funkar det för någon?
Mina två är väldigt lättfödda och då vi vintertid inte alltid kan motionera dem tillräckligt blir de feta :(.
Hur ska man tänka? Jag mår dåligt av att se dem övergödda(med tanke på ev ledproblem osv) och jag mår dåligt av att veta att de troligtvis är hungriga( risk för magsår?) när de inte går på fri tillgång. De går på lösdrift med fri tillgång till halm.
Hur tänker ni?

Sv: Ponnier på fri grovfodertillgång?

Min hingst och två unghingstar har fri tillgång på hö. Just nu är det ingen av dem som motioneras direkt, jag trodde nog att de skulle bli tjocka men de ser rätt fina ut, lite runda men absolut inte för feta.

För våra hästar har det funkat bra, trots att de inte rids överdrivet mycket. Men så kom det en på besök några månader och HUA vad han åt!! Smällfet blev han :o :crazy: inte bra ju, nu har han flyttat, men hade det varit min pålle hade jag nog börjat begränsa fodertillgång och KÖPA en medryttare ;)

Har alltid mina ponnier på fri tillgång av grovfoder. Funkar utmärkt fastän de inte får allt för mycket motion.

Har också mitt d- ponny sto på fri tillgång (dräktig). Inga problem med henne, fast skulle jag ha minishettisar eller nått sånt smått så skulle jag nog inte våga fast det beror ju på värdena på det grovfoder som dom får.

Har mina på fri tillgång, och visst är dom knubbiga ;) men jag tror också att det ser värre ut pga den övernaturliga pälsen, både på shettisen och kallblodet.

Blanda med halm så riskerar du inte att de blir för feta. Fetma leder lätt till fång så det bör man absolut undvika!
Blandar du med halm och ger fri tillgång så får du mkt välmående små ponnisar!

Då kanske jag kan fortsätta som jag börjat nu? Fri tillgång på halm och sen ransonerat grovfoder utspritt över dygnet. Eller bör jag blanda alltihopa i en enda hög?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 338
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar