Polydaktyli?

Murphy

Trådstartare
Hej Vänner...

Jag har just varit upp på kliniken i stan och hälsat på min private bekant under hanses tjänstetimmar... och då är han Farbror VETERINÄREN! :eek:
Bokade en tid till unghanen Blackie Lawless (f. 1/9 -05), får kontroll av hanses baktassar. Blackie är 'skeppskatt', och har extra tår både fram och bak, men de i bak har börjat vålla lite problem nu när han växt på sig lite. De är helt lealösa, till skillnad från de fram som sitter bättre till och har fullgod styrka, och verkar numera fladdra ut från benen och han verkar stryka sig lite... börjar bli lite hjulbent för att slippa slå på sig.

Har någon en mer praktisk erfarenhet av detta?
Det jag läst mig till är så väldigt vetenskapligt faktabundet, att jag inte vet vad det skulle kunna innebära i praktiken för mitt kattskrälle... brukar man ta bort dessa klor på en lite äldre ungkatt?
Är det ngt annat man ska kika på iom fenomenet? (polydaktyli hos människor verkar ju ofta vara bundet till många andra sjukdomar)

Ska försöka kasta upp bilder så snart jag får ordning på kameran...

//Murphy - som just köpt en ny, GIGANTISK katt-transport inför resan

Sv: Polydaktyli?

Jag har ingen vidare erfarenhet av polydaktila katter, men "lealösa" tår brukar man operera bort då de lätt kan fastna i saker och ting. Är det fullt fungerande tår b ehöver man ju inte göra någonting, men just när de är "lealösa" och inte fungerar ordentligt kan de ställa till med besvär och då kan det vara idé att operera bort dem.

Även det min misstanke, att man ska ta bort dem...
Har uptäckt att han rodnar (alltså måste det finnas vissa blodkärl i de små klorna som sitter där) och svulnar lite emellanåt efter aktiva dagar... Och om det bara är en svagare(?) sena som håller dem behöver det alltså inte vara ngt större ingrepp?

Bort måste de nog ändå, då Blackie och syster hans ska bli utekatter då vi flyttar ut på landet strax.

Det brukar som sagt gå bra att ta bort dem om de "sitter löst" och det är ju bättre att amputera än att skada dem först. Polydactyli är inte helt ovanligt hos katter, och är ofarligt så länge man inte avlar vidare på det. Avlar man på katter med poly kan man efter ett tag på ungar med grövre tassmissbildningar.

Ju, just det där känner jag till rent vetenskapligt.
Däremot blev jag lite perplex när min egen katt visade sig få problem med två av sina tår - därav bokad visit till kliniken.

Dock tyckte jag att det var intressant med en, mer eller mindre spekulativ, diskussion i fria luften kring det rent praktiska förfarandet.

Gott med en godartad, trivsam gissning!
Då återstår bara att se vad farbror E säger på torsdag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka