pannkaka

Trådstartare
ok allvetande bukafalister, nu vänder jag mig till er om ett problem. Innan min svärmor blev sjuk gjorde vi ofta norrländsk pölsa, nu har jag dock tappat bort receptet =(. Sambon har börjat fråga efter det och jag har lovat göra men som sagt jag har tappat bort receptet. Är det någon som har?

Koka tärnat älgkött (eller nöt) med tärnat fläsk i vatten kryddat med salt, lagerblad och kryddpeppar tills köttet är ordentligt mört, dvs nån timme. fiska upp köttbitarna och låt dem svalna. Sila av spadet och spar det.
Under tiden ovan sker så koka upp vatten och häll över korngryn och risgryn (i varsin bytta)

När köttet är svalt, grovmal det, ner i en panna, blanda ner korngrynen och risgrynen i önskad mängd, slå på plattan på strax under medelvärme, häll ner spadet lite allt eftersom och rör försiktigt om tills önskad konsistens är nådd och grynen sugit åt sig max, smaka av och vid behov krydda med mer salt/peppar.

Som barn älskade jag pölsa (Norrlandspölsa) Och när mamma frågade vad vi ville ha för mat sa hon att Jag inte fick svara för hon visste vad jag skulle säga:D.

En sak som jag ångrar att jag inte frågade mamma innan hon somnade in var hennes pöls recept men vi var båda så inställda på att koka nu efter jakten men minns ungefär hur vi gjorde förra gången då vi kokade 50 kg pölsa .Vi kokade tills köttet släppte från benen .Har en stor gryta på 20 liter men det blev många kok för att få alla ben och lite äldre kött kokat .Vi kryddade med salt och peppar och hade mycket lök i .Sparade buljongen och malde ner köttet och rätt mycket rå lök .Hällde varm buljong över korngrynen och lät dom svälla .När det svällt färdigt häller man ner det malda köttet i en kastrull på 15-20 liter och blandar efter hand i korngrynen salt och peppar Curry och den malda löken och späder med buljong tills man fått rätt konsistens och låter det koka ihop och kryddar tills man är nöjd .Så är det att ta fram alla bunkar man har och ösa pölsan i och ställa ut det i snön så det kyls så fort som möjligt så att det inte surnar eller blir bakterier i den .Har fortfarande kvar ca 5 kg av det förra koket .Vi kokar med enbart älgkött och tillsätter inget fläsk för hållbarhetens skull .Buljongen blir ändå fet så pölsan blir inte torr.
När jag var liten kokade vi alltid då vi slaktat någon gris och då användes inälvsmaten till pölsan och nötkött och vad jag minns från det att det var gott

Inser att pölsa är något jag ska laga om jag någon gång köper en kvart nötkött. :up:

Jag är ju uppvuxen med hemmaslaktat men med rötter i ett annat nordiskt land så var pölsa inget som serverades hemma. Jag fick det i skolan och älskade det. Köper emellanåt pölsakorvar bara för att njuta....

Hemma kokades det sylta på huvudet och jag har suttit och pillat kött från ben rätt många timmar i mitt liv. ;)

Som pölsaälskare säger jag pölsan i "plastkorven" är godast. Smakar som min barndoms pölsa

är det något speciellt märke? eller finns det bara en? norrlandspölsa på burk är det enda jag smakat och den gillar jag ... tyvärr ingen annan i familjen som gör det :)

Pölsa som är så gott... undrar hur länge en burkpölsa håller sig... Jag tror vi har en burk i skafferiet, en burk från lääääänge sedan, men eftersom maken inte är så förtjust idet så står den bara där och samlar damm.

Scan smakar nästan som förr. Med kokt potatis var den helt ok, men stekt potatis hade varit godare. Rödbetor till. Sonen tyckte det luktade gott. :)

Pölsa som är så gott... undrar hur länge en burkpölsa håller sig... Jag tror vi har en burk i skafferiet, en burk från lääääänge sedan, men eftersom maken inte är så förtjust idet så står den bara där och samlar damm.
Jag kan säga såhär, i lumpen fick vi pölsa som var stämplad 1952, jag gjorde lumpen 79-80. :D

Koka tärnat älgkött (eller nöt) med tärnat fläsk i vatten kryddat med salt, lagerblad och kryddpeppar tills köttet är ordentligt mört, dvs nån timme. fiska upp köttbitarna och låt dem svalna. Sila av spadet och spar det.
Under tiden ovan sker så koka upp vatten och häll över korngryn och risgryn (i varsin bytta)

När köttet är svalt, grovmal det, ner i en panna, blanda ner korngrynen och risgrynen i önskad mängd, slå på plattan på strax under medelvärme, häll ner spadet lite allt eftersom och rör försiktigt om tills önskad konsistens är nådd och grynen sugit åt sig max, smaka av och vid behov krydda med mer salt/peppar.
Men va? Det där lät ju gott, den pölsa (hemgjord) var vedervärdig. :cautious: Ska det inte vara diverse inälvor i pölsa?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 304
Senast: movi
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat