Polisens hålspets-ammunition.

Det faktum att de inte bär pistolen hela tiden får dem att skjuta bra mycket mer sällan än svensk polis, så effektivt är det i alla fall för att förhindra dödsskjutningar.

Norges nya borgerliga regering har ett "blåblått" program: polisen ska beväpnas och förmögenhetsskatten avskaffas.....

riskerar man andras liv genom sitt beteende kan och får polisen inte ta hänsyn till detta...

eller ska polisen bara titta på när en tillfälligt sinnesförvirrad hugger ner folk på löpande band med en machete?

Det var delen "Beter man sig så dumt att polisen blir tvungen att skjuta en så får man ju bara skylla sig själv" jag kommenterade. Man kan inte "skylla sig själv" om man är sjuk och inte är medveten om vad man gör.

Självklart ska polisen göra vad som krävs för att stoppa en farlig person. Jag tycker elpistol borde införas, spray är inte alltid tillräckligt kraftfullt och pistol kan vara för kraftfull.

Det var delen "Beter man sig så dumt att polisen blir tvungen att skjuta en så får man ju bara skylla sig själv" jag kommenterade. Man kan inte "skylla sig själv" om man är sjuk och inte är medveten om vad man gör.

Självklart ska polisen göra vad som krävs för att stoppa en farlig person. Jag tycker elpistol borde införas, spray är inte alltid tillräckligt kraftfullt och pistol kan vara för kraftfull.

Tyvärr måste det vara så att man får skylla sig själv under vissa omständigheter även om man förorsakat dessa själv antingen beroende på droger, sinnesförvirring eller en kombination av båda. Endast vid den påföljande rättegången kan en tillfällig sinnesförvirring mildra påföljden. För vem annars ska ta påföljden av att Jeppe super och knaprar amfetamin,,om inte han själv...

riskerar man andras liv genom sitt beteende kan och får polisen inte ta hänsyn till detta...

eller ska polisen bara titta på när en tillfälligt sinnesförvirrad hugger ner folk på löpande band med en machete?

Hittills har väl ingen av dödsskjutningarna av knivbeväpnade personer varit befogat, att skjuta någon som står ensam i trapphuset med en smörkniv i handen eller ensam på sin balkong med en brödkniv hör inte till gott polisarbete då samtliga poliser är tränade att avbeväpna folk som håller i en kniv.

Lägg därtill till att alla dödsskutningar i Stockholm senaste 3 åren är utförda av poliser från én piketgrupp så bör man sig ju ställa sig frågan hur dessa personer har kunnat bli poliser.

Tyvärr måste det vara så att man får skylla sig själv under vissa omständigheter även om man förorsakat dessa själv antingen beroende på droger, sinnesförvirring eller en kombination av båda. Endast vid den påföljande rättegången kan en tillfällig sinnesförvirring mildra påföljden. För vem annars ska ta påföljden av att Jeppe super och knaprar amfetamin,,om inte han själv...
Jag tror vi pratar förbi varandra.

Hittills har väl ingen av dödsskjutningarna av knivbeväpnade personer varit befogat, att skjuta någon som står ensam i trapphuset med en smörkniv i handen eller ensam på sin balkong med en brödkniv hör inte till gott polisarbete då samtliga poliser är tränade att avbeväpna folk som håller i en kniv.

Lägg därtill till att alla dödsskutningar i Stockholm senaste 3 åren är utförda av poliser från én piketgrupp så bör man sig ju ställa sig frågan hur dessa personer har kunnat bli poliser.

Hur många av dessa sk.dödsskjutningarna har blivit fällda och lagförda de senaste 3 åren?..Svaret säger väl allt!

Skulle en vapeninsats från polisens sida av lagen (inte av någon privatperson som tycker..)betraktas som obefogad så blir ju polisen anmäld till och fälld av domstol. Eller? det är väl så det fungerar i en demokrati utan pöbeljustis?

Ingen polis som blev fälld då de misshandlade och slängde en person med epilepsianfall i fyllecell heller... Säger lite om hur ruttent rättsskyddet är samt hur illa polisen är utbildade.

Ingen polis som blev fälld då de misshandlade och slängde en person med epilepsianfall i fyllecell heller... Säger lite om hur ruttent rättsskyddet är samt hur illa polisen är utbildade.

Och vad är ditt alternativ?
Att det räcker med att att en pundare surnar till på en polis och anklagar polisen, för att polisen ska bli fälld?

Det finns förvisso svagheter i dagens system men hittills har alla andra alternativ som lyfts fram visat sig vara sju resor värre .
Men varsågod, berätta hur du vill lösa problemet istället för att bara gnälla.

en enkel fråga, hur vet du att personen blev misshandlad och slängd i en fyllecell i samband med ett epilepsianfall? Om du vet så har du väl fakta som kunde användas vid en eventuell rättegång.....eller rör det sig bara om hörsägen??......

Har du provat att försvara dig mot någon som helt plötsligt drar en kniv på ett par meters avstånd?
Det är EXTREMT svårt att hinna avväpna en person med kniv utan att bli knivhuggen.

Dessutom tror jag att du vet alldeles för lite om varje enskilt fall för att säga att ingen polisskjutning där kniv varit inblandad har varit befogad.

Har du provat att försvara dig mot någon som helt plötsligt drar en kniv på ett par meters avstånd?
Det är EXTREMT svårt att hinna avväpna en person med kniv utan att bli knivhuggen.

Dessutom tror jag att du vet alldeles för lite om varje enskilt fall för att säga att ingen polisskjutning där kniv varit inblandad har varit befogad.
Du har rätt!
En person som har lite aning om att hantera en kniv är så gott som omöjlig att avväpna utan insats av våld. Samtidigt som det är förenat med livsfara att befinna sig närmare den knivbeväpnade personen än 10 meter. Jag skulle under inga omständigheter riskera mitt eget och andra oskyldigas liv, när alternativet är att använda skjutvapen. Hellre en ihjälskjuten galning än döda o invalidiserade oskyldiga

en enkel fråga, hur vet du att personen blev misshandlad och slängd i en fyllecell i samband med ett epilepsianfall? Om du vet så har du väl fakta som kunde användas vid en eventuell rättegång.....eller rör det sig bara om hörsägen??......

Det stod som förste uppslag i både Expressens och Aftonbladets netsidor förra året, samt framsides uppslag på ABs pappersutgåva.

Var ju heller ingen polis som blev fälld eller fick någon påföljd då han misshandlade en man som knackade på rutan och frågade efter vägbeskrivning på en bensinstasjon för något år sedan heller, trots att videofilmen från övervakningskameran (ligger/låg på AB) tydligt visar att något hot eller provokation aldrig fannt sted.

Även om man är sjuk och inte är medveten om vad man gör?

Är man så sjuk ska man inte få vara bland folk, då ska man vara inspärrad.
Jag skiter faktiskt i om folk är sjuka eller bara dumma i huvudet, jag vill inte bli skadad av galningar och jag vill inte att någon annan ska bli det heller.
Anser polisen att pistolen behövs i det enskilda fallet så är jag övertygad om att det behövs.
Hellre en död galning än en död oskyldig.

Det stod som förste uppslag i både Expressens och Aftonbladets netsidor förra året, samt framsides uppslag på ABs pappersutgåva.

Var ju heller ingen polis som blev fälld eller fick någon påföljd då han misshandlade en man som knackade på rutan och frågade efter vägbeskrivning på en bensinstasjon för något år sedan heller, trots att videofilmen från övervakningskameran (ligger/låg på AB) tydligt visar att något hot eller provokation aldrig fannt sted.

och det som står i tidningen slår högre än en friande dom...eller att åklagaren inte funnit det värt att ta upp...ja jösses!!!!

Återigen har det här diskussionsämnet på något underligt vis polariserats till svart eller vitt - "hellre en död galning än en död oskyldig". Som om det är de enda alternativen att välja mellan, vilket gör det snudd på meningslöst att diskutera frågan. Men...

Polisen bör behålla hålspetskulor av flera anledningar som jag ser det.
Dels för att minimera risken att skada eller döda tredje man vid genomslag eller rikoschetter.
Dels för att behålla största möjliga effekt i skottet; det är ju ingen slump att helmantlade kulor i princip inte förekommer vid jakt. Skjutvapen är polisens kraftigaste våldsmedel, och när det behövs måste verkan kunna vara så stor som möjligt.
Däremot naturligtvis inte sagt att varje skott måste vara dödande. Polisen behöver få den tid och de möjligheter som krävs för att bli så skjutskickliga som rimligt möjligt, vilket ger en överinlärning som jag tror är bra även i extrema och snabba situationer.
Dessutom - polisen måste ges ett vapenalternativ som fyller glappet mellan pepparsprej och pistol. Det är inte rimligt att den enskilde polisens enda verktyg för att skydda sig eller andra mot en t ex drogpåverkad och/eller knivbeväpnad angripare är att avliva (eller riskera att avliva) denne. Jag skulle gärna se att svenska poliser fick tillgång till taser (motsv), som når åtminstone 6-8 m och är oerhört effektiv men i normalfallet inte dödande.

Du har rätt!
En person som har lite aning om att hantera en kniv är så gott som omöjlig att avväpna utan insats av våld. Samtidigt som det är förenat med livsfara att befinna sig närmare den knivbeväpnade personen än 10 meter. Jag skulle under inga omständigheter riskera mitt eget och andra oskyldigas liv, när alternativet är att använda skjutvapen. Hellre en ihjälskjuten galning än döda o invalidiserade oskyldiga

Jag har övat den här situationen många gånger i tjänsten. Och om du har en person med kniv på kortare avstånd än 10 meter är det höjd beredskap och retirering som gäller (jag stöder mig på nödvärnsrätten här, har inte laga befogenhet i mitt jobb). Höjd beredskap och retirering eftersom jag lovat min familj att komma hem efter jobbet.

Jag har övat den här situationen många gånger i tjänsten. Och om du har en person med kniv på kortare avstånd än 10 meter är det höjd beredskap och retirering som gäller (jag stöder mig på nödvärnsrätten här, har inte laga befogenhet i mitt jobb). Höjd beredskap och retirering eftersom jag lovat min familj att komma hem efter jobbet.

jobbade som nattvakt under ngr år...batong var inte tillåten men det fanns ju alternativ...mag:s fina lampor med en massa batterier i. höll man om reflektorn så hade man över ett kilo batterier i aluminiumröret att försvara sig med. kille med kniv =backa och invänta mässingen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka